دنیای اقتصاد - به دنبال اعلام مداخله بانک مرکزی در بازار طلا و سکه، روند رو به صعود این بازار در روز پنج‌شنبه متوقف شد و قیمت هر سکه طلا با هشت هزار تومان کاهش به ۴۰۲ هزار تومان رسید. بازار سکه که در سال گذشته نیز در چند مرحله به سمت افزایش قیمت و فاصله گرفتن از بازار جهانی خیز برداشته بود، در روز چهارشنبه با آشفتگی قیمت مواجه شد و حتی بنابر گزارش برخی خبرگزاری‌ها تا ۴۲۰ هزار تومان نیز بالا رفت، اما نهایتا در حول و حوش رقم ۴۱۰ هزار تومان تثبیت شد که با رقم موردنظر بانک مرکزی (۳۹۳ هزار تومان) فاصله زیادی داشت. صاحبنظران اقتصادی اگرچه با مداخله بانک مرکزی به عنوان یک راه‌حل بسیار موقت برای جلوگیری از آشفتگی در بازار، مخالف نیستند اما معتقدند که این بانک باید به جای برخورد با معلول‌ها به علت‌ها بپردازد و علت اصلی این پدیده که نوع دیگری از آن را در بورس شاهد هستیم به بلاتکلیفی نقدینگی و کاهش شدید جذابیت بازار پول برای جذب آن مربوط می‌شود که در صورت عدم‌چاره‌جویی، راهکار موقت پاسخگو نبوده و مساله بغرنج‌تر خواهد شد. حراج شمش طلا و سکه امروز در بانک کارگشایی ادامه می‌یابد

افت ۸۰۰۰ تومانی قیمت سکه در پی دخالت بانک مرکزی

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: قیمت سکه روز پنج‌شنبه ۸ هزار تومان افت کرد و به نرخ ۴۰۲ هزار تومان رسید.

با ورود بانک مرکزی برای مداخله و کنترل بازار سکه، قیمت انواع سکه در بازار روز پنج‌شنبه با افت قابل توجهی روبه‌رو بود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد دخالت بانک مرکزی در عرضه سکه، در صورت تداوم ورود نقدینگی به این بازار تنها در کوتاه مدت می‌تواند رشد قیمت‌ها را در بازار مهار کند و در نهایت فعالان بازار با فشار تقاضا، دوباره افزایش قیمت‌ها را رقم خواهند زد.

سکه بهار آزادی در این روز در چهار راه استانبول بین ۴۰۲ تا ۴۰۴ هزار تومان به فروش می‌رسید که نسبت به نرخ ۴۱۰ هزار تومانی روز قبل از آن بین ۶ تا ۸ هزار تومان افت قیمت را ثبت کرده است. سکه طرح قدیم بدون تغییر با نرخ ۴۵۰ هزار تومان بر تابلوی معاملات صرافان و سکه فروشان نقش بسته بود، اگرچه قیمت ۴۴۷ هزارتومان نیز از سوی برخی منابع خبری در این روز اعلام شد. نیم سکه و ربع سکه نیز با ۵۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰ تومان افت قیمت به ترتیب ۲۰۲ هزار تومان و ۱۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسید. در بازار روز پنج‌شنبه قیمت ۲۰۴ هزارتومان نیز برای نیم سکه و نرخ ۱۱۵و ۱۲۰ هزار تومان نیز برای ربع سکه در برخی تابلو‌ها به چشم می‌خورد.

در بازار ارز دلار آمریکا با ۵ تومان افت قیمت به نرخ ۱۱۲۵ تومان به فروش می‌رسید. قیمت دلار آمریکا در حالی به نرخ ۱۱۳۰ تومان نیز از سوی برخی صرافان اعلام می‌شد که یکی از دلالان دلار فروش در حاشیه خیابان، دلار آمریکا را به نرخ ۱۱۲۳ تومان به خبرنگار دنیای اقتصاد پیشنهاد داد. اعلام نرخ سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت در بسته سیاستی -نظارتی بانک مرکزی همزمان با افزایش قیمت اونس طلا در بازار‌های جهانی قیمت انواع سکه را با افزایش شدید قیمت مواجه کرد. سیل تقاضا برای سکه و طلا در روز چهارشنبه بازار ارز و سکه را با حباب شدید قیمت روبه‌رو کرد. بانک مرکزی بلافاصله در واکنش به این شرایط، حراج شمش طلا را از امروز در بانک کارگشایی و حراج سکه را با قیمت ۳۹۳ هزار تومانی از روز چهارشنبه سرلوحه کار خود قرار داد تا پاسخگوی نیاز کاذب بازار سکه و طلا باشد. قیمت طلا در بازار‌های جهانی دیروز تا ساعت تنظیم این گزارش به نرخ ۱۴۷۰ دلار رسید که نسبت به نرخ ۱۴۵۸ دلار بسته شده روز پنج‌شنبه ۱۲ دلار دیگر افزایش را ثبت کرده است. نگرانی از افزایش انتظارات تورمی و بدهی در برخی کشور‌های اروپایی، آتش‌سوزی در خطوط لوله نفتی لیبی، افزایش قیمت نفت، افزایش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا به ۲۵/۱ درصد، زلزله ژاپن وتضعیف دلار آمریکا از جمله دلایل افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی بوده‌اند. قیمت طلا تا رسیدن به نرخ ۱۵۰۰ دلار پیش‌بینی شده از سال قبل فاصله چندانی ندارد.

عکس: آکو سالمی