سکه 6 هزار تومان گران شد - ۱۷ فروردین ۹۰

مسعود رضا طاهری- قیمت سکه بهار آزادی ۶ هزار تومان گران شد. روز گذشته بهای هر قطعه سکه بهار آزادی با ۶ هزار تومان افزایش به ۴۰۲ هزار تومان افزایش یافت. روز گذشته انتشار بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی موجب نگرانی برخی از سرمایه‌‌گذاران شده و با توجه به نوسان اندک قیمت طلا در بازار‌های جهانی و قیمت دلار آمریکا به نظر می‌رسد افزایش ۶ هزار تومانی قیمت سکه بیش از هر چیز به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در بسته جدید امسال مربوط باشد.

به گفته کارشناسان، کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در بانک‌ها و نگرانی از افت بازده دارایی در بانک‌ها بر اساس مصوبات جدید بانک مرکزی بار دیگر نقدینگی‌ها را روانه بازار سکه خواهد کرد. در بازار روز گذشته سکه طرح قدیم نیز ۵ هزار تومان گران شده و به نرخ ۴۴۰ هزار تومان فروخته شد.

نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب به نرخ ۲۰۱ هزار تومان و ۱۱۴ هزار تومان به متقاضیان فروخته شدند.

افزایش قیمت انواع سکه در بازار روز گذشته در حالی است که تا ساعت تنظیم این گزارش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی نسبت به نرخ بسته شده (۵/۱۴۳۴ دلاری) روز قبل، نوسان اندکی را ثبت کرده بود.

در بازار ارز دلار و یورو هر یک با ۵ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۱۲۰ تومان و ۱۵۸۵ تومان به فروش رسید.

با توجه به گذر بازار از تقاضای ایام عید و کندی جریان سنتی نقدینگی در بازار سکه در ۳ ماه اول سال، افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی در عین افزایش قیمت در بازار داخلی، توجیه چندان منطقی به غیر از افزایش ناگهانی تقاضا به دلیل انتشار بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی و تنگ تر شدن حوزه فعالیت بانک‌ها باقی نمی‌گذارد.

بر اساس بسته جدید بانک مرکزی نرخ سود سپرده‌گذاری ۹ ماهه تا ۵ ساله بین ۱ تا ۲ درصد کاهش یافته و بانک‌ها در عقود مبادله‌ای و مشارکتی نیز با محدودیت‌های جدیدی مواجه شده‌اند.

استقبال سرد از سکه‌های گرمی

از سوی دیگر رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه به آن صورتی که انتظار می‌رفت از ورود سکه‌های گرمی به بازار استقبال نشد، گفت: اگر سکه‌های تمام بهار، نیم و ربع با پلمب بانک مرکزی وارد بازار شود، به طور قطع مورد استقبال قرار می‌گیرند.

محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با مهر در مورد وضعیت سکه‌های گرمی در بازار گفت: به آن صورتی که انتظار می‌رفت از ورود سکه‌های گرمی به بازار استقبال نشد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: اگر سکه‌های تمام بهار، نیم و ربع بهار آزادی مانند سکه‌های گرمی با پلمب بانک مرکزی وارد بازار شود، به طور قطع مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون سکه‌های گرمی به میزان کافی در بازار موجود است و مشکلی در این باره وجود ندارد.

سکه‌های گرمی در زمان ورود به بازار در روز ۱۶ بهمن ماه سال گذشته با قیمت ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان به میزان محدود عرضه می‌شد که هم اکنون قیمت این سکه به ۵۱ هزار تومان رسیده است.

فروش ارز مسافرتی به زائران عمره مفرده محدود شد

همچنین بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای فروش ارز مسافرتی به زائران عمره مفرده را از ۱۰۰۰ دلار به ۷۰۰ دلار کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری فارس بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای در مورخ ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۸۹ با شماره ۲۸۹۸۶۴/۸۹ خطاب به بانک ملی، اعلام کرد: با توجه به نامه شماره ۱۰۱۸۶/۵۳۰ مورخ ۲۰/۱۱/۸۹ سازمان حج و زیارت به اطلاع می‌رساند با توجه به اینکه کلیه هزینه‌های اقامت زائرین عمره مفرده، در ایران به صورت ریالی از آنان اخذ می‌شود، لذا فروش ارز مسافرتی به هر زائر به میزان ۷۰۰ دلار با رعایت بند ۳-۱ از قسمت ب بخش سوم مجموعه مقررات ارزی ـ خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین‌المللی صرفا در آن بانک مجاز است. در این بخشنامه که از سوی اداره سیاست‌ها و مقررات ارزی به بانک مذکور ابلاغ شده، چنین آمده که خواهشمند است مراتب را به واحدهای تابعه ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت فرمایند.

همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که با عنایت به مراتب فوق، شعب تابعه باید از فروش ارز به زائرین عمره مفرده اجتناب کنند پیش از این به زائران عمره مفرده معادل ۱۰۰۰ دلار فروخته می‌شد.