ایسنا - مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به وجوه مثبت بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی در زمینه بازخرید اوراق مشارکت در بازار سرمایه‌، در عین حال کاهش نرخ سود سپرده‌ها را باعث بی‌میلی سپرده‌گذاران بلندمدت و دشوار شدن تجهیز منابع بانک‌ها دانست. محمودرضا خاوری درباره محتوای بسته سیاستی ـ نظارتی سال ۹۰ اظهار کرد: بسته سال ۹۰ در شورای پول و اعتبار تصویب و ابلاغ شده و باید اجرایی شود و نظام بانکی کشور هم از آن تبعیت کند. در کل، شرایط بسته به گونه‌ای است که با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، یک تغییری در نوع تجهیز منابع بانک‌ها ایجاد خواهد شد و احتمالا با توجه به بازدهی خوبی که در بازار سرمایه وجود دارد، منابع سپرده‌های مدت‌دار وارد بازار سرمایه خواهد شد. وی ادامه داد: به این ترتیب کار تجهیز منابع و مدیریت منابع پولی برای بانک‌ها دشوار خواهد شد. وی گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری سبب تغییر در ترکیب پرتفوی منابع بانک‌ها می‌شود و سپرده‌های بلند مدت مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

مدیرعامل بانک ملی ایران تاکید کرد: از سوی دیگر کاهش نرخ سود تسهیلات و همچنین خارج شدن بازخرید ثانویه اوراق مشارکتی از تعهد نظام بانکی کشور می‌تواند کمک مناسبی به تخصیص بهینه تسهیلات باشد. وی افزود: پیش از این بانک‌ها در زمینه منابع جاری و روزانه، منابع‌شان را تبدیل به اوراق مشارکت می‌کردند که این کار دیگر امکان‌پذیر نیست. این هم حرکت مثبتی است و جلوی این رویه گرفته شد و به این ترتیب جلوی زیاده‌خواهی دارندگان وجوه دیداری گرفته شده و منابع بانک‌ها بیش از پیش آزاد خواهند شد.

خاوری گفت: بانک‌ها می‌توانند با منابعی که در اختیار دارند و همین طور منابعی که از صندوق توسعه ملی در اختیارشان قرار خواهد گرفت با یک بررسی فنی و دقیق، تسهیلات را در اختیار صنایع مختلف قرار بدهند.