کاهش قیمت در پی افت تقاضا در بازار ارز

مسعود رضا طاهری- بهای طلا در بازار‌های جهانی به دنبال اعلام بهبود نرخ بیکاری در آمریکا و افزایش ارزش دلار با اندکی کاهش قیمت مواجه شد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در روز پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی به نرخ ۱۴۲۹ دلار رسید که نسبت به نرخ ۱۴۳۲ دلار روز قبل از آن تقریبا ۳ دلار افت داشت. در این روز قیمت طلا در بازار‌های جهانی بین ۱۴۳۷ تا ۱۴۱۳ دلار در نوسان بود. قیمت طلا با توجه به تحولات شمال آفریقا و افزایش قیمت نفت در هفته ‌های اخیر نوسان زیادی داشته و به رکورد قیمت هزار و ۴۴۹ دلار نیز رسید که رکورد جدیدی برای آن است. انتشار آمار اشتغال در آمریکا و افت نرخ بیکاری این کشور به ۸/۸ درصد ضمن افزوده شدن ۲۱۶ هزار نفر به جمع حقوق بگیران مشاغل غیر کشاورزی در این کشور در حالی بر افزایش قیمت نفت موثر واقع شد که افزایش برابری دلار در مقابل سایر ارزها از جمله ین ژاپن از مجموع تقاضا برای طلا کاست.با پشت سر گذاشته شدن تعطیلات، تقاضا برای سکه و طلا در بازار داخلی قیمت انواع سکه در بازار داخلی را با افت محسوسی مواجه کرد. سکه بهار آزادی ۲ هزار تومان و نیم سکه و ربع سکه هر یک ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته‌اند. در عین حال از بازار ارز نیز خبر می‌رسد که با اتمام پروژه نصب سامانه کنترلی بانک مرکزی در صرافی‌ها هرگونه فروش ارز دولتی به افراد حقیقی و حقوقی باید در این سامانه با ثبت‌نام، نشانی و تلفن متقاضی به ثبت برسد. بازار ارز شاهد روند کاهشی قیمت‌ها بود. دیروز در اولین روز کاری رسمی در کشور قیمت دلار با ۱۰ تومان کاهش به نرخ ۱۱۱۵ تومان رسید. یورو نیز با افت ۵ تومانی قیمت به نرخ ۱۵۶۵ تومان کاهش یافت.

کاهش تقاضا در بازار سکه و طلا

در همین حال رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان اینکه قیمت انواع سکه و طلا در بازار چندان شفاف نیست، گفت: بازار هنوز فعال نشده و تقاضا کاهش یافته است.

محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه روز یکشنبه قیمت انواع سکه و طلا در بازار چندان شفاف نبود، یکی از دلایل این امر را تعطیلی بورس‌ها در بازارهای جهانی ذکر کرد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: قیمت‌ها در چند روز آتی کاملا مشخص خواهد شد؛ زیرا بازار هنوز فعال نشده است، این در حالی است که تقاضا هم در بازار کاهش یافته است.

دیروز سکه و ارز توزیع نشد

وی به ایسنا نیز درباره قیمت سکه و نوسان آن گفت: قیمت سکه در داخل کشور با توجه به تعطیلات در چند روز گذشته نوسان زیادی داشته؛ چرا که بازار تعطیل بوده و سکه و ارز توسط بانک توزیع نشده است، بنابراین قیمت‌ها هنوز مشخص نیست. کشتی‌آرای درباره قیمت طلا و نرخ فروش آن گفت: قیمت‌هایی که در تابلوی اعلانات در طلافروشی‌ها نوشته می‌شود نرخ طلا بدون اجرت ساخت و سود است. قیمت طلا شامل نرخ طلا به اضافه نرخ اجرت و سودی که روی آن کشیده می‌شود، است. سود فروشنده هفت درصد باید باشد.

وی درباره ارزش جواهرات ریز نیز با بیان اینکه در هنگام خرید و فروش قیمت جواهرات فرقی نمی‌کند، گفت: اصولا قیمت جواهرات و سنگ‌های گرانبها هر چقدر درشت‌تر باشد به صورت تصاعدی هندسی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قیمت سنگ‌های ریز نسبت به سنگ‌های درشت کمتر است.