شورای پول واعتبار کلیات بسته پولی 90 را بررسی کرد

گروه بازار پول -یک مقام نزدیک به شورای پول واعتبار به دنیای اقتصاد گفت:در جلسه سه شنبه گذشته این شورا کلیات بسته سیاست‌های پولی سال ۹۰ بررسی شده است. برخی اخبار از بررسی نرخ سود درجلسه فوق حکایت داشت که به نظر می‌رسد اعضای شورا قصد دارند مانند سال‌های قبل، ابتدا موارد کلی بسته را بررسی وسپس به بحث نرخ سود بپردازند. پیش تر بسته ای در خبرگزاری‌ها منتشر شد که گفته می‌شود در اختیار مدیران‌عامل بانک‌ها برای اظهارنظر قرار داده شده است.در بسته پیشنهادی سیاستی - نظارتی بانک مرکزی برای سال ۹۰ پیشنهاد وام ۲۷ میلیونی خرید مسکن، تثبیت نرخ سود عقود مبادله‌ای، نرخ‌های جدید سود سپرده‌‌گذاری، نرخ سپرده قانونی و سهم بخش‌های مختلف از تسهیلات بانک‌ها اعلام شد. محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی و رییس شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ سود بانکی ابتدا بر شناور شدن این نرخ تاکید کرده بود که پس از آن با تکذیب اتخاذ این سیاست، از تغییر این نرخ در سال آینده خبر داد.این در حالی است که در بسته اعلامی از سوی برخی خبرگزاری‌ها نرخ سود ثابت برای عقود مبادله‌ای پیشنهاد شده است.

درحالی که طبق گفته برخی مقامات بانک مرکزی قرار بود اعضای شورای پول و اعتبار در جلسه عصر روزسه‌شنبه گذشته به بررسی و تصویب سیاست‌های نهایی پولی سال آینده با محوریت تعیین نرخ سود بپردازند، بازهم بررسی جزئیات بسته سیاستی - نظارتی ۹۰ به هفته آینده موکول شد.

خبرگزاری فارس هم گزارش داد: جلسه اصلی شورای پول و اعتبار با حضور اکثریت اعضا در ساختمان بانک مرکزی با هدف بررسی و تصویب سیاست‌های پیشنهادی بانکی و پولی برای سال آینده تشکیل شد.

این جلسه که قرار بود هفته گذشته برگزار شود به خاطر مشغله رییس‌کل بانک مرکزی لغو و به هفته جاری موکول شده بود؛ اطلاعات کسب شده از برخی مقامات بانک مرکزی حکایت از تشکیل جلسه با هدف بررسی سیاست‌های پولی و بانکی سال آینده را داشت.

بهمنی، رییس و سخنگوی شورای پول و اعتبار نیز از بررسی سیاست‌های بانکی سال بعد در این جلسه خبر داده بود. اما تعدادی از اعضای شورای پول و اعتبار از تشریح گزارش عملکرد بانک مرکزی و بانک‌ها در جلسه این شورا خبر دادند.

سید کاظم دلخوش نیز ضمن اشاره به این جلسه درباره جزئیات جلسه ۳ساعته شورای پول و اعتبار، گفت: مسائلی از قبیل میزان‌ تسهیلات پرداختی، سپرده‌گذاری‌ها، اوراق مشارکت و همچنین بانکداری الکترونیک به عنوان مباحث اصلی در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شد.

وی با بیان اینکه جزئیات بسته سیاستی - نظارتی ۹۰ در جلسه عنوان نشده است، افزود: بررسی مواد بسته سیاستی سال آینده به خصوص نرخ سود به هفته‌های آینده موکول شد.

بانک مرکزی روز پنج‌شنبه هفته گذشته در برگزاری جلسه‌ای مشترک با حضور مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی و توزیع نسخه پیشنهادی بسته سال آینده از آنها درباره سیاست‌های موجود در نسخه مذکور نظرخواهی کرده است.