دنیای اقتصاد- بهای سکه دیروز در پی شروع حراج شمش طلا وامکان فروش سکه یک گرمی در بانک ملی رو به کاهش نهاد.

در عین حال قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار‌های جهانی با نوساناتی همراه بود.فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی از دیروز چهارشنبه ساعت ۱۶ بعدازظهر آغاز شد.قیمت سکه بهار آزادی روز گذشته ۲۰۰۰ تومان افت کرد و به نرخ ۳۹۵ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم ۵۰۰۰ تومان، نیم سکه ۳۰۰۰ تومان و ربع سکه ۴۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب ۴۵۵ هزار تومان، ۱۹۵ هزار تومان و ۱۰۵ هزار تومان فروخته شدند.

افت قیمت سکه با عرضه شمش طلا
مسعود رضا طاهری- بهای سکه دیروز در پی شروع حراج شمش طلا وامکان فروش سکه یک گرمی در بانک ملی رو به کاهش نهاد. در عین حال قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازار‌های جهانی با نوساناتی همراه بود.
فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی از دیروز چهارشنبه ساعت ۱۶ بعدازظهر آغاز شد.
پیشتر بانک مرکزی اعلام کرده بود به منظور پاسخگویی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل در معاملات، علاوه بر فروش سکه مطابق رویه معمول، فروش شمش طلا از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی از چهارشنبه از ساعت 16 تا 19 بعدازظهر انجام می شود. تاثیر روانی این اقدام بر بازار طلا از صبح دیروز سکه را با افت قیمت روبه‌رو کرد.
قیمت سکه بهار آزادی روز گذشته ۲۰۰۰ تومان افت کرد و به نرخ ۳۹۵ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم ۵۰۰۰ تومان، نیم سکه ۳۰۰۰ تومان و ربع سکه ۴۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشته و به ترتیب ۴۵۵ هزار تومان، ۱۹۵ هزار تومان و
105 هزار تومان فروخته شدند. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری روز سه شنبه در سطح 20/1433 دلار بسته شده بود، در حالی که تا ساعت 17 به وقت تهران قیمت آن به نرخ 1435دلار رسید. روز گذشته انتشار خبر خرید 200 تن طلا توسط بانک مرکزی چین بازار طلا را با نوسان قیمت مواجه کرد. چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان در 2 ماه اول سال میلادی جاری 500 تن طلا خریده است. در سال 2010 این کشور 5/579 تن طلا خریداری کرده است. تورم در چین تا حد 9/4 درصد افزایش یافته است. از این روتقاضا برای سرمایه‌گذاری در طلا تا 70 درصد بیشتر شده است.
افزایش تقاضا برای خرید ارز در سراسر جهان و افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا به نوسانات قیمت طلا دامن زده است. گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش بهای نفت نیز دلیل دیگری برای نگرانی سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. اگرچه رییس بانک مرکزی آمریکا افزایش قیمت نفت را موقتی اعلام کرده است .با این حال طلا از افزایش قیمت نفت نیز به شدت متاثر می شود. نوسان قیمت‌ها در بازار ارز نیز ادامه دارد. دیروز در حالی که یورو و پوند انگلیس با افزایش ۱۲ تومانی و ۱۰ تومانی به ترتیب ۱۵۶۳ تومان و ۱۸۸۰ تومان فروخته می شدند، دلار آمریکا بدون تغییر ۱۱۴۰ تومان عرضه شد و صد ین ژاپن با افت ۱۰ تومانی قیمت به ۱۳۸۰ تومان رسید. افزایش نرخ تورم در ژاپن دلیل کاهش ارزش ین در برابر دلار بوده است.
محمد کشتی‌آرای نیز در همین باره در گفت‌وگو با فارس گفت:‌ قیمت‌های طلا و سکه امروز (دیروز) از حالت التهابی خارج شده است. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر توزیع شمش طلا و سکه از عصر دیروز را یکی دیگر از دلایل اصلی واقعی شدن قیمت‌ها در این بازار عنوان و تصریح کرد: همین امر التهاب در بازار را کاسته و موجب شده است که طلافروشانی که به خاطر ترس از گران شدن از فروش سکه امتناع می‌کردند سکه‌هایشان را بفروشند.
وی ادامه داد:‌ افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌های طلا می‌شود، اما زمانی که قرار است شمش طلا عرضه شود تقاضا برای خرید طلا تا حدودی کم شده است.