مدیر عامل بیمه آسیا گفت: بیمه، علم اداره کردن ریسک است که باید در مدیریت تمام فعالیت‌های یک مجموعه نقش اصلی را ایفا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت بیمه، «سیدمحمد علیپور» افزود: حرکت صحیح در یک مجموعه، نیازمند برنامه‌ریزی براساس اصول مدیریت ریسک است و برای دستیابی به نتایج پیش بینی شده، باید مدیریت ریسک را در تمام فعالیت‌ها در نظر گرفت.

وی با اشاره به ضرورت شناخت حوزه فعالیت برای اعمال مدیریت ریسک گفت: شناخت حوزه فعالیت، مستلزم شناخت عوامل موثر درونی، بیرونی، همبستگی‌های درونی، وابستگی‌های بیرونی، محیط و مرزهای آن مجموعه است.

وی افزود: عوامل انسانی، مدیران، پارامترهای مدیریتی، تشویق‌ها و تنبیه‌ها، استعدادها و ظرفیت‌ها، توانایی‌ها، فرصت‌ها و استانداردها باید شناسایی شوند تا براساس آن ریسک‌های محتمل مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرند.

علیپور با تاکید بر این نکته که مطالعه روی فرآیند یک مجموعه باید براساس ریسک‌های محتمل آن مجموعه باشد، ابراز داشت: صرفنظر از نوع هدف تعیین شده برای یک مجموعه، نوع حرکت به سوی هدف نیز ممکن است متفاوت باشد. مدیر عامل بیمه آسیا ادامه داد: هدف مجموعه می‌تواند رشد یک فرآیند یا حفظ و امنیت آن باشد که باید تمام این عوامل در ارزیابی فرآیند ریسک مدنظر قرار گیرند.

وی در خصوص شناخت ریسک بیان داشت: در شناخت ریسک باید ابعاد مختلف ریسک از لحاظ حجم و بزرگی آثار، احتمال وقوع، میزان تاثیر وقوع در عدم تحقق اهداف و در نهایت آثار ریسک ارزیابی شود.

وی با تاکید بر تمرکز بر یکپارچه سازی مدیریت ریسک گفت: برای یکپارچه سازی مدیریت ریسک در مجموعه مورد نظر، باید یک عملکرد سیستمی داشت. این موضوع نیازمند آن است که با برنامه‌ریزی تمام عوامل فعالیت و تعریف تعامل‌ها، کنش‌ها، واکنش‌ها و نقش تمام عوامل، سیستم خودکفا و اصلاحگر باشد.