بازار سیاه برای پول تا نخورده

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، بازار سیاه فروش اسکناس‌های نو داغ تر شده است، به نحوی‎که دستفروشان پول سود حاصل از فروش اسکناس نو در هر ۱۰۰ هزار تومان را در اواخر سال ۸ یا ۹ هزار تومان هم پیش‎بینی می‎کنند. به گزارش خبرنگار مهر، گشت و گذاری در محدوده چهارراه استانبول و میدان فردوسی، بورس دلالی انواع ارز را به نمایش می‌گذارد، اما این روزها بازار داغ خرید و فروش اسکناس نو هم به آن افزوده شده است.

هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش نیاز مردم به اسکناس‌های نو و «تانخورده» برای عیدی دادن بازار خرید و فروش و دلالی اسکناس‌های نو داغ‌تر و قیمت‌ها در این بازار تصاعدی می‌شود.

بسته‌های اسکناس‌های نو ۲۰۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ ، ۵۰۰۰ و اخیرا ۱۰۰۰۰ تومانی با باندرول بانک مرکزی در قیمت‌های مختلف در این بازار سیاه به فروش می‌رسد.

با توجه به اینکه مراجعه مستقیم مشتریان به بانک‌ها به ویژه در ایام پایانی سال جهت تامین اسکناس‌های نو عملا ثمر چندانی ندارد و بانک‌ها به قول یکی از دلالان، اسکناس مورد نیازشان را به آنها نمی‌فروشند، از این رو بازار دلالان اصلی و فرعی و حتی برخی کارمندان بانکی برای خارج کردن اسکناس‌ها از بانک‌ها و فروش به مشتریان داغ می‌شود.

یکی از دلالان خرید و فروش اسکناس‌های نو میدان فردوسی به خبرنگار مهر گفت: با نزدیک شدن به اسفندماه یعنی ماه پایانی هر سال، خرید و فروش اسکناس‌های نو در بازار آزاد رونق می‌گیرد.

ورود ۱۰ هزار تومانی به چرخه دلالی

وی با بیان اینکه بیشتر اسکناس‌های درخواستی مشتریان درشت است، این ارقام را یک‌هزار، ۲هزار و ۵ هزار تومانی اعلام کرد و افزود: امسال ممکن است که اسکناس ۱۰ هزار تومانی هم به این اسکناس‌ها افزوده شود.

یکی دیگر از دستفروشان پول به خبرنگار مهر گفت: اسکناس‌های ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی کمتر متقاضی دارند، زیرا ارقام آنها پایین است و شاید مناسب عیدی دادن یا حتی استفاده در مناسبت‌های مردم نباشد ولی اگر افراد حتی یک اسکناس هم از ما خریداری کنند با دریافت سود اندکی به آنها می‌فروشیم، زیرا چاره دیگری نداریم.

وی با بیان اینکه در فروش هر ۱۰۰ هزار تومان اسکناس نو و تانخورده ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار تومان سود می‌بریم، افزود: قیمت خرید و فروش در دست دلال‌های اصلی است و آنها هستند که قیمت را تعیین می‌کنند.

این دلال بازار اسکناس نو خاطرنشان کرد: در اواخر سال با شدت گرفتن خرید و فروش‌ها و داغ شدن بازار، سود حاصل از فروش اسکناس نو در هر ۱۰۰ هزار تومان به ۸ یا ۹ هزار تومان هم می‌رسد. وی اضافه کرد: در این مقطع زمانی که در روزهای پایانی بهمن‌ماه قرار داریم، برای خرید هر ۱۰۰ هزار تومان اسکناس نو از دلال‌های اصلی ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان هزینه می‌کنیم تا بتوانیم ۲ تا ۳ هزار تومان (بستگی به روز و نوع مشتری) بفروشیم که در هر صورت سود ما بیشتر از ۱۵۰۰ تومان نخواهد شد.

گرچه مردم عادی مرکز خرید و فروش اسکناس‌های نو را میدان فردوسی می‌شناسند، اما دلالان این بازار مطرح می‌کنند که ما هم اسکناس‌های نو را از دلال‌های اصلی در خیابان منوچهری خریداری می‌کنیم به عبارت دیگر دلال‌های میدان فردوسی خرده فروشان این بازار به شمار می‌روند و اسکناس‌های نو «دلال به دلال» می‌شود.

بانک‌ها: اسکناس نو نداریم

براساس بررسی‌های خبرنگار مهر دلال‌های پول به راحتی حتی از طریق بانک‌ها اسکناس نو را به هر میزان که بخواهند دریافت می‌کنند، اما اگر هر فرد عادی به بانک‌ها برای دریافت پول نو مراجعه کند، با پاسخ‌هایی همچون اسکناس نو نداریم مواجه می‌شود.

حتی دلالان بازار هم بر این نکته اذعان می‌کنند که مردم عادی از طریق بانک‌ها موفق به دریافت اسکناس نو نمی‌شوند یا اینکه به تعداد مورد نیاز آن را دریافت نخواهند کرد، اما دلال‌های عمده از طریق ارتباطات خود در بانک‌ها از طریق کارمندان بانک‌ها اسکناس‌های نو را دریافت و آن را در بازار آزاد می‌فروشند.

به نظر می‌رسد که دسترسی به اسکناس‌های نو برای دلالان راحت تر از مردم عادی است، این افراد از طریق کارمندان بانک‌ها که به راحتی به اسکناس‌های نو دسترسی دارند، پول نو تهیه می‌کنند. تمام اسکناس‌های نو موجود در دست دلالان با باندرول و آرم بانک مرکزی است، یعنی اسکناس مستقیما از بانک مرکزی به شعبه‌های بانک‌ها و از آنجا دست نخورده به دست مشتری در بازار آزاد می‌رسد.

بانک مرکزی که توزیع اسکناس را بر عهده دارد، تاکنون نتوانسته نیاز مردم را در این زمینه برطرف کند و هیچ‌گاه تدابیری برای جلوگیری از بازار سیاه خرید و فروش اسکناس نو نیز وجود نداشته است.