دنیای اقتصاد - محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم در پایان سال‌جاری حداکثر به ۱۳ درصد برسد و همین سطح از تورم در سال آینده نیز حفظ خواهد شد؛ به اعتقاد صاحب‌نظران اقتصادی، بانک مرکزی با توجه به رکود فعلی در اقتصاد، سال سختی را در پیش رو دارد؛ چراکه اگرچه حفظ تورم در سطح فعلی با مهار نقدینگی کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد اما از سوی دیگر، برای عبور از رکود، اصلاحات ارزی ناگزیر می‌نماید والا حفظ سطح فعلی تورم با رضایت به تداوم رکود ممکن خواهد شد. پیش‌بینی نرخ تورم سال آینده

همزمان با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و افزایش برخی گمانه‌زنی‌ها از نرخ سود و تورم سال بعد، رییس کل بانک مرکزی حداکثر نرخ تورم برای پایان سال را ۱۳ درصد عنوان کرد و با بیان اینکه میانگین تورم سال آینده نیز در همین سطح خواهد بود، به تشریح برنامه‌های این بانک برای کنترل تورم سال ۹۰ پرداخت.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس ضمن تشریح آخرین خبرها از نرخ‌های سود، تورم و بسته سیاستی- نظارتی سال آینده اظهار داشت: مسائل مربوط به نرخ سود، بسته سیاستی و همچنین حذف سه صفر از پول ملی هنوز خام است و باید در شورای پول و اعتبار مطرح و آنجا تصمیم‌گیری‌های مربوطه اتخاذ شود. وی هرگونه اظهار نظر در این باره را غیرمعتبر دانست و افزود: هنوز تصمیم قطعی درباره نرخ سود و حذف صفرها از پول ملی گرفته نشده است؛ اظهارنظرهای متفرقه هنوز مشخص نیست. رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مراحل پایانی بسته سیاستی-نظارتی طی شده است، گفت: امیدواریم در هفته آینده در شورای پول و اعتبار این مسائل مطرح و نهایی شود. بهمنی ضمن اینکه اظهارنظرها مبنی بر ثابت ماندن نرخ سود در سال بعد را منوط به تصمیم شورای پول و اعتبار دانست، ادامه داد:‌ ان‌شاءالله تا دو هفته آینده مسائل مربوط به بسته سیاستی و نرخ سود سال آینده به جمع‌بندی نهایی می‌رسد، الان خام است و هنوز مشخص نیست. آخرین خبرها از نهایی شدن کلیات بسته ۹۰ و آغاز بررسی‌های جدی این سیاست‌ها در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار حکایت دارد؛ یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسته سال آینده را با دیگر سال‌ها متمایز می‌کند، قانون هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر سیاست‌های پولی و بانکی بر اجرای این قانون است. اظهارات مسوولان اقتصادی و مدیران بانکی درباره نرخ سود بانکی سال آینده و اخبار منتشر شده در این خصوص طی هفته‌های اخیر حکایت از احتمال تثبیت نرخ سود سال ۹۰ در سطح ۱۲ درصد برای پنجمین سال متوالی دارد.

بسته ۹۰ و طرح تحول مکمل یکدیگر خواهند بود

وی در پاسخ به این پرسش که در اظهارات شما و برخی از مسوولان بانکی و اقتصادی، از نرخ سود سال آینده طبق آنچه در طرح تحول بانکی آمده، صحبت می‌شود؛ آیا قرار است نرخ سود سال بعد هم در بسته سیاستی و هم در طرح تحول تعیین شود، گفت: بسته سیاستی- نظارتی، نرخ سود را تعیین تکلیف می‌کند و تحولات بانکی نیز کنار این بسته قرار دارد؛ با این حساب بسته و طرح تحول مکمل یکدیگر خواهند بود. این مقام مسوول در بانک مرکزی در واکنش به این نکته که منظور از «مکمل» این است که نرخ سود قرار است به صورت مخلوطی از سیاست‌های بسته و طرح تحول تعیین شود، تصریح کرد: مکمل هم هستند ولی هر کدام به صورت جداگانه اعلام می‌شوند. بسته سیاستی-نظارتی یک مقوله و طرح تحول بانکی مقوله جداگانه‌ای است.

وی افزود: بسته سیاستی در شورای پول و اعتبار مطرح می‌شود؛ ولی طرح تحول بانکی در دولت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بهمنی با تاکید براینکه نرخ سود فقط در بسته سیاستی-نظارتی تعیین خواهد شد، بیان کرد: طرح تحول تنها نرخ سود نیست بلکه حذف صفرها، مسائل مدیریتی و مجموع تحولات سیستم بانکی را در خود جای می‌دهد.

رییس‌کل بانک مرکزی ضمن اشاره به نهایی شدن چارچوب کلی طرح تحول بانکی گفت: تاریخ دقیق اعلام این مسائل در آینده اعلام می‌شود.

نرخ تورم سال بعد از میانگین ۱۳درصد فراتر نمی‌رود

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره پیش‌بینی بانک مرکزی از نرخ تورم تا پایان سال اظهار داشت: فعلا نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد باید آمارها به صورت دقیق بیرون بیاید و بعد پیش‌بینی‌ها را اعلام کرد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای کنترل نرخ تورم در این بانک بعد از هدفمندی یارانه‌ها انجام شده است، گفت: بنده این موضوع را ۶ ماه قبل توضیح داده بودم که نرخ تورم به چه نحو است و با چه روندی در زمان هدفمندی یارانه‌ها رشد خواهد کرد. نحوه اجرای هدفمندی و مسائل مربوط به این قانون در کنترل نرخ تورم مطرح هستند. بهمنی با اشاره به اینکه تورم در پایان دی ماه ۸/۱۰ درصد و نقطه به نقطه ۸/۱۵ درصد شد، افزود: ولی با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و ذخیره‌سازی کالا، کنترل بازار، توجه به عدم افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و سایر تمهیدات که در مجموع اتخاذ شد برخی اظهارات مبنی بر تورم ۵۰ الی ۶۰ درصدی بعد از هدفمندی یارانه‌ها محقق نشد. رییس کل بانک مرکزی در خصوص میزان رشد تورم در سال آینده اعلام کرد: شاخص میانگین تورم در پایان سال از ۵/۱۲ الی ۱۳ درصد تجاوز نخواهد کرد.

وی همچنین از اظهار نظر درباره تاثیر درآمد ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت ازمحل آزادسازی قیمت‌ها در سال آینده بر نرخ تورم خودداری کرد. این گزارش حاکی‌است، در هفته گذشته مصباحی مقدم رییس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس از رسیدن درآمد دولت در سال آینده به ۵۴ هزار میلیارد تومان خبر داده بود که به طور حتم این رقم درآمدی برای دولت در سال آینده تاثیراتی بر نرخ تورم خواهد داشت.

هفته‌ای ۵۰ موسسه پولی غیر مجاز در کشور تعطیل می‌شوند

بهمنی در ادامه در ارتباط با برخورد بانک مرکزی با موسسات مالی و اعتباری و تعاونی‌های غیرمجاز گفت: هر هفته حدود ۴۰ الی ۵۰ تعاونی در تهران و شهرستان‌ها تعطیل می‌شوند. وی ادامه داد: درصورتی که‌ موسسات و تعاونی‌هایی بدون مجوز از کوچک تا بزرگ در تمام کشور خود را با قوانین بانک مرکزی تطبیق ندهند،‌تعطیل می‌شوند. رییس‌کل بانک مرکزی افزود: بدون مجوزها در آخرین مراحل تعطیلی هستند.

عکس: حمید جانی‌پور