شناسایی 191 بدهکار کلان در بانک ملی

مدیرعامل بانک ملی ضمن اشاره به شفاف‌سازی مطالبات معوق از رسیدن معوقات این بانک به ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: ۱۹۱ بدهکار کلان بانک ملی با ۴هزار و ۷۴۷میلیارد‌تومان بدهی شناسایی شده‌اند. به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»‌، محمودرضا خاوری با حضور در جمع اصحاب رسانه ضمن تشریح عملکرد این بانک از ابتدای سال‌جاری تا پایان دی‌ماه، اقدامات انجام شده در این بانک برای پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را برشمرد.

وی به تامین سوخت صنایع در راستای موافقت‌نامه‌های بانک ملی با وزارت صنایع اشاره کرد و افزود: تا کنون به ۹۷۱ واحد تولیدی معادل ۷۴۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر‌عامل بانک ملی ادامه داد: از طرف دیگر طبق موافقت‌نامه‌های این بانک با وزارت نیرو به ۲۸۳ پرونده معادل ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

خاوری با بیان اینکه تاکنون به ۵۷۷ شرکت گازی معادل ۱۸۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است، افزود:‌در مجموع تسهیلات پرداختی به بخش‌های انرژی معادل ۹۹۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی همچنین به انعقاد قرارداد عاملیت با وزارت بازرگانی اشاره و تصریح کرد:‌ حدود ۳ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۱۷۶ فعال اقتصادی در این بخش پرداخت شده است. خاوری در مورد کمک به بخش صنایع نیز گفت: در پایان دی‌ماه با رشد ۱۶ درصدی معادل ۴۷۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی در این مراسم به پرونده‌های مطالبات معوق در بانک ملی اشاره کرد و با بیان اینکه ۳۵ هزار میلیارد ریال از معوقات این بانک وصول شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد پرونده‌های مطرح در دادگستری ۴۴ فقره با مبالغ سنگین است که این پرونده‌ها حدود ۹هزارمیلیارد ریال بوده و با جرایم و سود ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌شود.

وی ضمن اینکه ۹ درصد معوقات این بانک را مربوط به پرونده‌های مذکور عنوان کرد، گفت:‌ پرونده‌های در جریان رسیدگی در قوه قضایی ۲۳ هزار میلیارد ریال بوده که ۲۲ درصد معوقات بانک ملی را شامل می‌شود. خاوری افزود: همچنین نزدیک ۳۱ پرونده در مجتمع اقتصادی مطرح شده که به نظر می‌رسد جنبه کیفری داشته باشد.

به گفته مدیر‌عامل بانک ملی، ۱۵ پرونده با ۱۸ هزار میلیارد ریال بدهی نیز مطرح است؛ ۷ پرونده صدور حکم با رقم ۲ هزار و ۱۵۸ میلیارد ریال و ۹ پرونده در جریان رسیدگی است.

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی، با بیان اینکه ۱۹۱ بدهکار عمده در بانک ملی شناسایی شده است، تصریح کرد: این بدهکاران ۴۰ هزار میلیارد ریال به بانک بدهکارند که به این رقم ۲۸ هزار میلیارد ریال سود و جریمه اضافه می‌شود. خاوری افزود: مانده مطالبات معوق در پایان دی ماه ۹۶ هزار میلیارد ریال است که این رقم سال گذشته ۱۳۲ هزار میلیارد ریال بود.