گروه بازارپول- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمار مقدماتی «عملکرد ۹ ماهه بازار بیمه کشور در سال ۱۳۸۹» را منتشر کرد. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اداره بررسی‌های آماری بیمه مرکزی به استناد آمار اولیه دریافت شده از شرکت‌های بیمه اعلام کرد که تولید حق بیمه در بازار بیمه کشور در ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۳۸۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۷/۲۸ درصد (نزدیک به ۲۹ درصد) رشد یافته و به ۲۲ تریلیون و ۶۵۷میلیارد و۲۲۹میلیون ریال رسیده است.

رشد خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه در ۹ ماهه امسال در مقایسه با ۹ماهه مشابه سال گذشته ۲۶/۲۵ درصد بوده است که در نتیجه آن نسبت خسارت در این مدت ۶۳/۱ درصد (نزدیک به دو درصد) کاهش یافته است. بنا براین گزارش، نسبت خسارت که در آن به طور معمول مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری در نظر گرفته نمی‌شود، در ۹ ماهه امسال کمی بیشتر از۵۸ درصد است، با این حال نسبت خسارت ۹ ماهه در هفت شرکت از ۲۰ شرکت بیمه مستقیم بیش از میانگین نسبت خسارت بازار بیمه است و نسبت خسارت در دو شرکت، از ۱۱۱ درصد و ۱۲۰ درصد نیز فراتر رفته است، اما در ۱۲ شرکت نسبت خسارت کمتر از میانگین بازار است. آمارهای یاد شده شامل شرکت‌های بیمه اتکایی نیست.

براساس این گزارش، در ۹ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۳۸۹، تولید ۴۵ درصد از حق بیمه‌ها و پرداخت ۵۰ درصد از خسارات مربوط به شرکت بیمه ایران تنها بیمه دولتی است. بیشترین رشد حق بیمه در ۹ ماه امسال مربوط به شرکت‌های بیمه میهن با ۲۰۲ درصد، توسعه با ۲۴۷ درصد و دانا با ۵/۹۷ درصد رشد بوده است.

توسعه فعالیت‌های شرکت بیمه دانا در زمینه بیمه تکمیلی درمان از جمله ارائه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان تحت پوشش سازمان بازنشستگی کشوری که از اول امسال به اجرا گذاشته شد، از جمله دلایل جهش تولید حق بیمه این شرکت در سال ۱۳۸۹ بوده است. سهم بیمه دانا از بازار بیمه کشور از ۹ ماهه امسال ۷/۹ درصد است که از این لحاظ پس از شرکت‌های بیمه ایران و آسیا در ردیف سوم قرار دارد.