گروه بازار پول - رییس شورای‌عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی از درخواست بانک‌ها برای تعدیل نرخ کارمزدهای بانکی در بسته سال ۹۰ و احتمال افزایش آن خبرداد. چندی پیش نیز سید بهاءالدین حسینی‌هاشمی، مدیر عامل بانک تات، در خصوص جلسه مدیران عامل بانک‌ها با مسوولان بانک مرکزی برای تدوین بسته بانک مرکزی اعلام کرده بود که مدیران بانک‌ها بر بازنگری وافزایش نرخ کارمزدها تاکید کرده‌اند. در آمار‌های منتشر شده‌ای که در سایت بانک ملی موجود است، اخذ کارمزدها به نسبت کل درآمد در بانک‌های بزرگ دنیا پنج برابر بانک‌های کشور است.

مدیران بانک‌ها که در سال‌های اخیر با کاهش یا تثبیت نرخ سود در بسته روبه‌رو بوده‌اند تلاش می‌کنند تا درآمد بانک‌ها از محل کارمزد را افزایش دهند.

به عقیده مدیران بانکی با غیرکارشناسی بودن نرخ‌ها وزمزمه‌های کاهش نرخ سود در سال آینده ،عملا بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. این بحث باعث شد تا همان‌گونه که محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از درخواست بانک‌ها برای تعدیل نرخ کارمزدهای بانکی در بسته سیاستی- نظارتی سال ۹۰ بانک مرکزی خبرداده، بانک‌ها را نسبت به تغییر در بسته سال ۹۰ مصر کند.این تغییر را خاوری نیز محتمل دانسته وافزوده که این امکان وجود دارد که در بسته سال آتی نرخ کارمزدهای بانکی افزایش یابد.

مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه نرخ کارمزدها باید به نحوی تعدیل شود که هزینه‌های بانک‌ها را تامین کند، اظهارداشت: معتقدم باید زمینه‌ای را فراهم کرد که نرخ سود کاهش یابد و منابع مالی لازم برای بخش‌های مختلف اقتصادی مهیا شود.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید اقداماتی را صورت داد که هزینه‌های بانک‌ها جبران شود، بانک‌ها نیز محصولات قابل عرضه‌ای دارند که بابت آن کارمزد دریافت می‌کنند.

خاوری تصریح کرد: با دریافت کارمزد برخی از مشکلات بانک‌ها حل می‌شود و به سمتی می‌رویم که بانکداری بر مبنای بازدهی بخش‌های اقتصادی به صورت عملکرد واقعی صورت گیرد. رییس شورای‌ هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی خاطرنشان کرد: بانک‌های دولتی بیش از بانک‌های خصوصی باید با سیاست‌ها، برنامه‌ها و قوانین بانک مرکزی هماهنگ باشند. این در حالی است که برخی اخبار از اقدام خودسرانه برخی بانک‌ها در افزایش نرخ کارمزدهایشان حکایت دارند. گفته می‌شود برخی بانک‌ها پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نرخ کارمزد خدمات خود را افزایش داده‌اند.

براین اساس، انتظار بانک‌ها برای افزایش نرخ کارمزد خدماتی که اکثر آنها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد لازم به نظر می‌رسد.همان گونه که ذکر شد در دنیا مرسوم بر این است که بیشتر درآمدهای بانک‌ها از محل کارمزدها تامین شود، اما بسته پولی وبانکی سال‌های گذشته راه را برای افزایش این نوع درآمد بر بانک‌ها بسته است.