تداوم ثبت رکوردهای نزولی در بازار طلا

۹۶ دلار سقوط در ۲۰۱۱ ثبت شد طلا به مرز ۱۳۲۵ دلار رسید

سقوط ۹۶ دلاری قیمت طلا در سال ۲۰۱۱

مسعود رضا طاهری- بهای طلا به پایین‌ترین میزان ۱۰ هفته اخیر سقوط کرد.

قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری تا غروب روز گذشته به محدوده ۱۳۲۵ دلار رسید که نسبت به نرخ ۱۳۴۲ دلار پایان معاملات هفته قبل در بازار نیویورک، در حدود ۱۷ دلار کاهش نشان می‌دهد.روز دوشنبه قیمت طلا تا ۵/۱۳۳۴ دلار افت کرده بود.

افت قیمت طلا در ۲۵ روز اول سال ۲۰۱۱ با کاهش بیش از ۹۶ دلاری نزدیک به ۷ درصد از ارزش خود را از دست داده است. در همین مدت قیمت سکه بهار آزادی با افت به حد ۳۵۶ هزار تومان روز دوشنبه تقریبا ۴/۲ درصد کاهش قیمت داشته و ۱۰ هزار تومان ارزان شده است.در این مدت (۱۱دی تاکنون) دلار آمریکا پس از نوسان به حد ۲۵ روز قبل خود (۱۰۷۵ تومان) رسیده است.

از جمله عوامل تاثیرگذار بر افت ارزش طلا طی دو روز اخیر به تقویت داده‌های اقتصادی اروپا و همزمان انتظار کاهش بیشتر قیمت طلا برای خرید در بازارهای آسیایی اشاره شده است. در حالی که رشد بازار سهام در اروپا و آمریکا به فروش طلا در این مناطق منجر شده است، رشد شاخص صنعتی ماه نوامبر در اروپا، سفته‌بازی برای افزایش احتمالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، کاهش ارزش دلار آمریکا تا سطح ۳۶۵۳/۱ به ازای هر یورو و تشدید سیاست‌های انقباضی مالی در چین از جمله دیگر این عوامل عنوان شده است.

به نظر می‌رسد بازار کالا‌های سرمایه‌ای با کاهش تقاضا مواجه شود. به گفته برخی تحلیل گران انتظار می‌رود شاخص بورس‌ها در سال ۲۰۱۱ افزایش یابد. به گفته این تحلیل‌گران، نوسانات موجود به معنی یکی از عوامل وجود ریسک در بازار دارایی‌ها است که علامت مثبتی برای بازار‌های غیرکالایی است. بحران مالی در اروپا، وجود بدهی در بخش مسکن و درآمد خانوارها در آمریکا می‌تواند دوباره بازارهای مالی را مشتعل کند.به نظر می‌رسد هرآنچه که تاکنون موجب بالا رفتن شاخص‌ها در بازار‌ها شده، در سال ۲۰۱۱ نیز می‌تواند به رشد بازار‌ها دامن بزند. تزریق محرک‌های اقتصادی توسط فدرال رزرو، تثبیت نرخ بهره در حد صفر تا ۲۵ صدم درصد طی دو سال گذشته در آمریکا و سیاست پولی موسوم به تسهیل مقداری quantative easing قدم‌های بلندتری برای رونق اقتصادی در آمریکا به حساب می‌آیند که احتمالا در سال ۲۰۱۱ نشانه‌های بیشتری از خود نشان خواهد داد. در عین حال قیمت و تقاضا برای نقره و پلاتین با رشد اقتصادی افزایش خواهد داشت که خود به افزایش قیمت طلا کمک خواهد کرد.از صندوق بین المللی پول نیز خبر می‌رسد که نرخ رشد اقتصادی در جهان از سطح ۷۵/۴ پایین تر خواهد آمد.

بازار داخلی

با افت قیمت طلا در بازارهای جهانی انتظار می‌رود امروز قیمت انواع سکه و طلا به روند کاهشی خود ادامه دهد. روز دوشنبه سکه بهار آزادی ۳۵۶ هزارتومان فروخته شد که البته ۱۰۰۰ تومان نسبت به روز قبل افزایش داشت. سکه طرح قدیم،نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر به ترتیب ۴۱۰ هزار تومان،۱۷۹ هزار تومان و ۹۱ هزار تومان فروخته شدند. در بازار ارز نیز یورو با ۴ تومان افت به نرخ ۱۴۵۲ تومان رسید.دلار آمریکا نیز ۵ تومان ارزان شد و ۱۰۷۵ تومان عرضه شد. خبرگزاری فارس نیز به نقل از رویتر نوشت: میزان تولیدات صنعتی اروپا طی ماه نوامبر افزایش داشته تا امیدواری‌ها در خصوص وضعیت اقتصادی اروپا در سال ۲۰۱۱ افزایش یابد. بهبود شرایط اقتصادی منطقه یورو و گمانه‌زنی سرمایه‌گذاران در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی اروپا نیز موجب شد تا ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر برسد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، گرچه قیمت طلا طی روزهای اخیر کاهش داشته، ولی مردم هنوز برای خرید طلا به بازار می‌آیند و عرضه کافی برای تامین تقاضا وجود ندارد.