دنیای اقتصاد- دیروز بازار جهانی طلا در ادامه روند کاهشی خود از ابتدای سال جدید میلادی برای اولین بار از ۱۳۶۵ دلار نیز پایین‌تر رفت. این در حالی است که قیمت طلا در آخرین روز بازار جهانی سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۴۲۰ دلار برای هر اونس بود که کاهشی بیش از ۵۵ دلار را به نمایش می‌گذارد. به‌رغم کاهش قیمت طلا در این دوره، قیمت سکه طلا طی همین مدت صعودی بوده است؛ اما مقامات بانک مرکزی اعلام می‌کنند که قیمت سکه تابع بازار جهانی است و حبابی در بازار داخلی طلا و سکه وجود ندارد. خبر

هر اونس طلا دیروز ۱۲دلار کاهش یافت

کاهش قیمت طلا در بازار‌های جهانی

مسعودرضا طاهری- قیمت طلا، دلار و یورو در بازار داخلی هم مسیر با هم افت کرد درحالی که در بازار‌های جهانی یورو مسیری صعودی داشته، دلار و طلا با افت قیمت مواجه شدند.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی که روز پنج‌شنبه تا حد ۱۳۹۳ دلار نیز اوج گرفته بود با روندی کاهشی تا ساعت ۳۰/۱۸جمعه به وقت تهران تا ۱۳۶۲ دلار افت کرد که نسبت به پایان معاملات روز پنج‌شنبه ۱۲دلار کاهش را نشان می‌دهد. قیمت طلا در پایان معاملات پنج‌شنبه روی رقم ۱۳۷۴ دلار بسته شد. از ابتدای سال ۲۰۱۱ این نرخ پایین‌ترین نرخ طلا بوده است. قیمت هر اونس در پایان دسامبر ۲۰۱۰ به ۱۴۲۱ دلار رسید. قیمت سکه بهار آزادی در این روز با ۲۰۰۰ تومان کاهش به نرخ ۳۶۵ هزار تومان رسید. قیمت سکه طرح قدیم در این روز بدون تغییر ۴۰۵ هزار تومان عرضه شد. سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه بهار آزادی را ۳۶۶ هزار تومان و نرخ سکه طرح قدیم را ۴۰۷ هزار تومان اعلام کرد. نیم سکه و ربع سکه روز بدون تغییری را پشت سر گذاشته و به ترتیب ۱۸۲ هزار تومان و ۹۳ هزار تومان فروخته شدند.در بازار ارز یورو ۵ تومان افت قیمت داشت و به نرخ ۱۴۳۰ تومان فروخته شد. دلار آمریکا نیز با ۸ تومان کاهش قیمت به حد ۱۰۹۲ تومان به خریداران عرضه شد. در مقابل پوند انگلیس با ۱۰تومان رشد قیمت تا ۱۷۳۰ تومان بالا رفت.

بازارهای جهانی

قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل فروش عمده و افزایش ذخایر قانونی بانک‌های چینی برای مقابله با تورم با افت مواجه شد. در حالی که انتظار می‌رفت افزایش قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح ۳۴۵۷/۱ که از ۱۴ دسامبر بی‌سابقه بوده، طلا را با افزایش قیمت مواجه کند. افت قیمت نفت، نقره، کاکائو و سایر کالاها به‌علاوه فروش عمده طلا قیمت آن را با کاهش مواجه کرد. به عقیده برخی کارشناسان، سرمایه‌گذاران از بالارفتن نرخ رشد اقتصادی در آمریکا و تقویت دلار این کشور ناامید شده و به یورو روی آورده‌اند. در عین حال اظهارات روز پنج‌شنبه رییس کل بانک مرکزی اروپا مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره یورو نرخ برابری آن را در مقابل دلار بالابرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد قیمت طلا بی‌اعتنا به هر دو جفت ارز معتبر دنیا بیش از هر چیز از معاملات عمده خود تاثیر می‌پذیرد.

رکورد واردات طلا از سوی هند

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از شورای جهانی طلا خبر داد که واردات طلا از سوی هند که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز است، در سال ۲۰۱۰ به دلیل تقاضای سرمایه‌گذاری رکورد زد. بنا بر این گزارش آجی میترا، مدیرکل هند و خاورمیانه این گروه در گفت‌وگویی اعلام کرد خریدها در مقایسه با ۵۵۷ تن در سال ۲۰۰۹ به حدود ۸۰۰ تن در سال میلادی گذشته رسید. به گفته وی واردات در این سطح برای هند در تاریخ این کشور بالاترین بوده است. این گروه آمار نهایی برای سال ۲۰۱۰ را منتشر نکرده است. خریدها در سال ۲۰۱۰ ممکن است از ۷۵۰ تن فراتر رفته باشد. طلا برای تحویل فوری سال گذشته در بازارهای جهانی ۳۰ درصد افزایش قیمت یافت و در هفتم دسامبر به رکورد هزار و ۴۳۱ دلار و ۲۵ سنت در هر اونس رسید، زیرا سرمایه‌گذاران به سوی این فلز گرانبها به عنوان حافظ دارایی روی بردند. تقاضا برای این فلز به عنوان یک سرمایه گذاری در هند در سال گذشته تا ۳۰ سپتامبر ۷۳ درصد افزایش یافت. به گفته میترا، خریدها از سوی این کشور آسیایی در سال میلادی جاری نیز قوی خواهد ماند و قیمت دیگر نقشی ندارد. معاملات برای تحویل در ماه فوریه در بورس کالای هند در بمبئی ۲/۰ درصد افزایش یافته و به ۲۰ هزار و ۴۷۰ روپیه (۴۵۳ دلار) به ازای هر ۱۰ گرم رسید. قیمت‌ها در هفتم دسامبر به رکورد بالای ۲۰ هزار و ۹۲۴ روپیه رسیده بود.