گروه بازار پول- قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: بسته سیاستی بانک مرکزی در قالب تحول نظام بانکی تا پایان سال آماده می‌شود و حاوی خبرهای خوشحال‌کننده‌ای برای مردم است. پیش از این محمود بهمنی محور اصلی طرح تحول بانکی را که دومین گام طرح تحول اقتصادی است تغییر اساسی در نحوه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اعلام کرده بود.

به گفته وی، از سال آینده تلاش می‌شود تا تمامی منابع قرض‌الحسنه به تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص یابد. همچنین در این طرح پیش‌بینی شده تا تسهیلات قرض‌الحسنه علاوه بر نیازهای ضروری مثل ازدواج به اشتغال جوانان نیز تعلق گیرد.

به گفته بهمنی، از سال آینده تسهیلات قرض‌الحسنه به عمق جامعه؛ یعنی روستاها و شهرستان‌های کوچک خواهد رفت. رییس کل بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰میلیون تومانی برای ایجاد شغل از سال آینده خبر داده بود. به نظر می‌رسد بخشی از خبرهای خوشی که پورمحمدی درباره آن سخن گفته مربوط به نحوه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از سال آینده باشد.

سید حمید پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: بسته سیاستی بانک مرکزی تا پایان سال جاری آماده می‌شود و سال آینده خبرهای خوشحال‌کننده‌ای در قالب تحول نظام بانکی به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بانک مرکزی برای حمایت از بانک مسکن که متولی پرداخت تسهیلات به مسکن مهر است خطوط اعتباری خود را کاهش داده است، تاکید کرد: خطوط اعتباری کاهش نیافته است؛ چرا که بیشترین حمایت بانک مرکزی از بانک مسکن بوده است و حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال به آنها کمک کرده‌ایم، در عین حال زمینه را فراهم کرده‌ایم که ۷۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کند.

وی ادامه داد: بانک مسکن تاکنون ۲۳ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از ۷۰ هزار میلیارد ریال مورد اشاره را منتشر کرده است. پورمحمدی تصریح کرد: به‌خاطر ملاحظاتی که در شرایط فعلی داریم از اقداماتی که منجر به افزایش نقدینگی می‌کند، اجتناب می‌کنیم؛ بنابراین به جای اینکه خط اعتباری بدهیم ابزار جدیدی در اختیار بانک مسکن و سایر بانک‌ها قرار داده‌ایم تا اوراق مشارکت منتشر کنند. قائم‌مقام بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه تامین مسکن مردم نیاز به همگامی نظام پولی و بانکی دارد، خاطر نشان کرد: امکان تهیه مسکن برای مردم سخت است و بانک مرکزی به این امر توجه ویژه‌ای دارد.

پورمحمدی با بیان اینکه رونق تولید در بخش مسکن می‌تواند موتور محرکه اقتصاد باشد، تصریح کرد: ‌با رشد تولید مسکن می‌توانیم بخشی از رشد اقتصادی را رقم بزنیم.