دنیای اقتصاد- در حالی که در بازار جهانی، به‌رغم وجود نوسانات شدید طی سه هفته اخیر، هیچ گونه افزایشی در قیمت طلا مشاهده نمی‌شود و قیمت هر اونس طلا هم‌اکنون در سطح ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ دلار همان موقع است، اما قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در همین مدت از ۳۴۷ هزار تومان به ۳۶۷ هزار تومان و هر قطعه سکه طرح قدیم از ۳۷۵ هزار تومان به ۴۰۵ هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که رییس‌کل بانک مرکزی وجود هر گونه حباب در بازار طلا را تکذیب کرده و اعلام کرده است که نوسانات قیمت داخلی طلا تابع بازار جهانی است و بانک مرکزی اجازه رشد حبابی طلا را نخواهد داد. خبر

بهمنی می‌گوید در بازار سکه حباب قیمت نداریم

سکه ۴۵۰۰ تومان گران شد

مسعودرضا طاهری- روز گذشته قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با ۴۵۰۰ تومان افزایش در چهار راه استانبول به ۳۶۷ هزار تومان رسید. در این بازار سکه طرح قدیم با ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت ۴۰۵ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه هر یک با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۸۳ هزار تومان و ۹۳ هزار تومان فروخته شدند.

در بازار ارز داخلی روز گذشته قیمت دلار آمریکا با ۱۰ تومان کاهش به ۱۱۰۰ تومان رسید. در مقابل یورو با ۱۰ تومان افزایش قیمت تا ۱۴۳۵ تومان افزایش یافت. صد ین ژاپن نیز ۱۵ تومان گران شد و ۱۳۲۰ تومان فروخته شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز با افزایش قابل توجه از ۳۰/۱ بالاتر رفت. دیروز قیمت طلا در بازار لندن تا ۱۳۸۸ دلار نیز بالا رفته بود که تا ساعات بعد تا ۱۳۷۹ دلار افت کرد. تضعیف دلار آمریکا و فروش عمده در نوسان قیمت طلا موثر بود. نرخ هر اونس سه‌شنبه در پایان معاملات روزانه بازار نیویورک روی قیمت ۱۳۸۱ دلار بسته شد.

حباب قیمت نداریم

قیمت سکه بهار آزادی روز گذشته در حالی تا ۳۶۷ هزار تومان اوج گرفت که رییس کل بانک مرکزی وجود هر گونه افزایش کاذب قیمت سکه در بازار را رد می‌کند. پس از گزارش‌های دنیای‌اقتصاد مبنی بر وجود حباب قیمت، بهمنی روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که بازار سکه تابع بازار جهانی طلا است و هرگونه اظهار نظر در خصوص حباب قیمت در بازار سکه را شایعه خواند.

تکذیب حباب قیمت سکه در بازار داخلی از سوی ریاست بانک مرکزی کشور در حالی است که قیمت سکه بهار آزادی (طرح جدید) در روز گذشته از سوی صرافان چهار‌راه استانبول ۳۶۷ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز قبل ۴۵۰۰ تومان افزایش داشته است. دیروز بر اساس قیمت ۱۱۰۰ تومانی دلار آمریکا در بازار آزاد و نرخ ۱۳۸۳ دلاری هر اونس طلا تا ساعت ۱۵ به وقت تهران، قیمت واقعی طلای ۶/۲۱ عیاری (۹۰۰ در هزار) در هر قطعه سکه بهار آزادی ۱۳۳/۸ گرمی ۳۵۷هزار و ۵۰۵ تومان بود. بر این میزان البته باید حداکثر ۲۰۰۰ تومان حق‌الضرب سکه را نیز اضافه کرد. باید پرسید تفاوت این قیمت تا ۳۶۷ هزار تومان یا قیمت ۳۶۶ هزار تومانی سایت اتحادیه طلا و جواهر (در ساعت ۵۴/۱۴) اگر حباب قیمت نیست، پس چیست؟ در سایت این اتحادیه قیمت سکه طرح قدیم ۴۱۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان و ربع سکه ۹۳ هزار تومان اعلام شد. در گزارش روز چهارشنبه دنیای اقتصاد بخشی از گفت‌وگوی رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با خبرگزاری اعتبار نیوز درج شد. وی در واکنش به افزایش قیمت سکه طرح قدیم و تفاوت ۴۰ هزار تومانی قیمت این سکه با سکه طرح جدید از بانک مرکزی خواسته بود که سکه طرح قدیم ضرب کند و با سرازیر کردن آن به بازار از حباب قیمت این سکه جلوگیری کند. احمد وفادار گفته بود: اگر بانک مرکزی دخالت نکند، قیمت سکه طرح قدیم به ۴۱۰ هزار تومان خواهد رسید.

محمود بهمنی در مورد وضعیت قیمت‌ سکه در بازار ایران و واقعی یا غیر واقعی‌بودن این قیمت گفت: بانک مرکزی به محض اینکه احساس کند قیمت طلا در بازارهای داخلی بالاتر از قیمت‌های جهانی است، وارد عمل می‌شود.

وی افزود: محاسبات بانک مرکزی در مورد قیمت طلا روزانه انجام می‌شود قطعا اگر قیمت طلا در بازارهای ایران بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد برای کنترل قیمت‌ها وارد بازار می‌شویم. رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه بازارهای ایران تابع قیمت‌های جهانی است، تصریح کرد: درصورتی که قیمت‌های جهانی نوساناتی داشته باشد به طور حتم این نوسانات در بازارهای داخلی لحاظ خواهد شد. بهمنی تاکید کرد: بانک مرکزی اجازه نخواهد داد که قیمت طلا در بازارهای داخلی به صورت حبابی افزایش پیدا کند. خبرنگار فارس از رییس کل بانک مرکزی پرسید که آیا هم‌اکنون در بازارهای ایران قیمت‌های طلا و سکه رشد حبابی‌ داشته‌اند؟

وی در پاسخ افزود: هم‌اکنون هیچ گونه رشد حبابی در بازارهای طلا و سکه مشاهده نشده است. در حالی که رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفته بود قیمت‌های طلا در بازارهای ایران با درصدی اختلاف از بازارهای جهانی در حال افزایش هستند که دلیل این اختلاف اندک نیز بالا رفتن قیمت دلار در بازارهای داخلی است.