«بیمه‌های درمان تکمیلی خانواده» عرضه می‌شود

لیلا اکبرپور

وزیر امور اقتصادی و دارایی درحالی از ورود منابع آزاد شده ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها به صنعت بیمه و ارائه طرح پرداخت یارانه‌های غیرنقدی خبر داد که بیمه مرکزی ایران نیز از شرکت‌های بیمه خواسته است تا با ارائه طرحی شرایط را برای عرضه بیمه‌های «درمان تکمیلی خانواده» فراهم سازند.

این درحالی است که ضریب خسارت بالای بیمه‌های درمان و افزایش هزینه‌های پزشکی موجب شد تا بیمه‌های درمان تکمیلی به صورت گروهی عرضه شود و امکان عرضه بیمه‌های درمان تکمیلی انفرادی وجود ندارد، با توصیه بیمه مرکزی ایران به شرکت‌های بیمه بازرگانی در راستای عرضه طرح‌های نوبه بازار می‌توان گفت: هدفمندسازی یارانه‌ها فرصتی برای صنعت بیمه بازرگانی فراهم کرده است تا آنها بتوانند با ارائه محصولات جدید، ضمن جذب بخشی از یارانه‌های نقدی فعالیت‌های بیمه‌گری را نیز گسترش دهند.

در عین حال صادق محصولی، وزیر رفاه با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفته بود: تحت پوشش بیمه قرارگرفتن تمامی اقشار جامعه طرحی است که دولت در درون اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به دنبال آن است.

با وجود جمعیت ۲۵ میلیون نفری فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای در کشور، شنیده‌ها حاکی از آن است که بخشی از یارانه‌های غیرنقدی به صورت پوشش بیمه تامین اجتماعی و بخشی دیگر به صورت سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد نیزبا یادآوری اینکه بخشی از منابع آزاد شده هدفمندی یارانه‌ها ‌ وارد صنعت بیمه می‌شود، گفت: حدود هشت دهک از خانوار‌ها از منابع هدفمندی یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند و این یک توان خرید جدید ایجاد می‌کند که بخشی از آن می‌تواند معطوف به بیمه‌های مکمل درمان شود.

به گفته وزیر اقتصاد، اثر هدفمندکردن یارانه‌ها بر صنعت بیمه موثر است البته به طور یقین در آینده توجه بنگاه‌ها به بیمه‌های تجاری بیشتر معطوف خواهد شد که بخشی از این موضوع به اصلاحاتی که در اقتصاد ایران صورت می‌گیرد، برمی‌گردد.

حسینی تاکید کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها به علت اینکه منابع پنهان را شفاف می‌کند، در آینده شاهد تقاضاهای جدیدی برای صنعت بیمه خواهیم بود.

درخصوص شفافیت منابع پنهان پیش از این سهامیان مقدم مدیرعامل بیمه ایران گفته بود: پس از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، سرمایه‌های مردم ارزش واقعی خود را نشان خواهد داد و در این زمان دغدغه برای حفظ سرمایه‌هایی که ارزش بالای آنها مشخص شده است، بیشتر می‌شود و مردم برای کسب آسایش به سمت صنعت بیمه سوق داده می‌شوند.

وی افزود: به این ترتیب ضریب نفوذ بیمه بیشتر خواهد شد و بخش‌های دولتی و خصوصی تمایل بیشتری برای پوشش ریسک‌های ناشی از حوادث برای اموال و دارایی‌ها و حتی مسوولیت‌های خود خواهند داشت.