دنیای‌اقتصاد- پنج‌هزار تومان افزایش دیگر در قیمت سکه باعث شد که نرخ فروش سکه بهار آزادی در روز پنج‌شنبه به ۳۶۵ هزار تومان برسد که صعودی بالغ بر ۱۵ هزار تومان در یک هفته را نشان می‌دهد.در همین مدت، سکه طرح قدیم نیز با ۱۷هزار تومان افزایش به مرز ۴۰۰ هزار تومان؛ یعنی نرخ ۳۹۵ هزار تومان رسید. در بازار جهانی نیز نرخ هر اونس طلا که روز پنج‌شنبه در نرخ ۱۴۰۴ بسته شده بود، در روز جمعه مجددا رو به صعود گذاشت و به ۱۴۱۲ دلار رسید. دیروز قیمت هر اونس طلا به ۱۴۱۲ دلار رسید

سکه طرح قدیم یک گام تا ۴۰۰ هزار تومان

مسعودرضا طاهری- سکه بهار آزادی طی یک هفته گذشته ۱۵ هزار تومان گران شد. روز پنج‌شنبه با افزایش یافتن ۵ هزار تومان دیگر به قیمت سکه بهار آزادی، نرخ فروش آن به۳۶۵ هزار تومان رسید که طی یک هفته گذشته با ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.

در این مدت، سکه طرح قدیم نیز با ۱۷ هزار تومان افزایش به نرخ ۳۹۵ هزار تومان در روز پنج‌شنبه دست یافت. برخی منابع خبری قیمت سکه طرح قدیم را ۳۹۷ هزار تومان نیز اعلام کرده‌اند. بنا براین در صورت تداوم این روند و بی‌اعتنایی بانک مرکزی برای کنترل بازار دست یافتن قیمت سکه طرح قدیم به مرز ۴۰۰ هزار تومان طی هفته‌های آینده دور از دسترس نیست.

روز پنج‌شنبه قیمت طلا در بازار لندن تا ۱۴۱۱ دلار نیز افزایش یافت .در بازار نیویورک قیمت طلا به دلیل افت شدید ارزش دلار آمریکا با کاهش مواجه شد و در حد ۱۴۰۴ دلار بسته شد. قیمت دلار در بازار آزاد تهران در این روز ۱۰۷۷ تومان و نرخ دلار دولتی ۱۰۴۵ تومان اعلام شد. محاسبه قیمت سکه بهار آزادی بدون اجرت ضرب یکی دو هزار تومانی آن بر اساس دلار ۱۰۷۷ تومانی و قیمت طلای ۱۴۱۱ دلاری در بیشترین حد ۳۵۷ هزار و ۱۱۷ تومان در روز پنج‌شنبه بر آورد می‌شود. به نظر می‌رسد بازار سکه با وجود آرامش سایر بازارها، به دلیل افزایش تقاضا کم کم با حباب قیمت روبه‌رو می‌شود.

روز پنج‌شنبه نیم سکه و ربع سکه نیز با ۴۰۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۱۸۳ هزار تومان و ۹۲ هزار تومان به مشتریان عرضه شد. این ارقام طی یک هفته گذشته به ترتیب ۷ هزار تومان و ۳ هزار تومان گران شده‌اند. افزایش ۵/۴ درصدی قیمت سکه طی یک هفته گذشته در حالی است که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در این مدت ۴/۱ درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت در بازار آزاد قیمت دلار تنها ۱/۰ درصد افزایش قیمت داشته و حتی از نرخ ۱۰۸۰ تومان اواسط هفته ۳ تومان نیز کاهش نشان می‌دهد. یورو نیز در این هفته با ۶ تومان افزایش تا ۱۴۱۴ تومان در روز پنج‌شنبه رشد قیمت را ثبت کرده است.

انتشار گزارش افت ۳۴ هزار نفری تقاضا برای بیمه بیکاری در هفته منتهی به ۲۵ دسامبر در آمریکا موجب رشد ارزش دلار به عدد تقریبی ۳۳۵۹/۱ به ازای هر یورو شد که روز پنج‌شنبه قیمت طلا را در بازار نیویورک در سطح ۱۴۰۴ دلار متوقف کرد. روز گذشته (جمعه) قیمت طلا تا ساعت ۱۵ به حد ۱۴۱۲ دلار برای هر اونس رسید.