معاون وزیر اقتصاد از وصول بخش عظیمی از مطالبات معوق بانکی با تشکیل کمیته‌های ساماندهی وصول این مطالبات خبر داد و گفت: بر اساس تدابیر و تاکیدات وزیر اقتصاد، اقدامات بسیار ارزنده‌ای در ریشه یابی جرایم اداری و اقتصادی به جای برخورد با معلول‌ها انجام شده است.

احمد صادقی گلمکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تشریح اقدامات بنیادی این وزارتخانه در جهت ارتقای سلامت نظام اداری، یکی از عوامل اصلی در انتخاب این وزارتخانه به عنوان دستگاه برتر را حرکت به سوی اقدامات بنیادی و ریشه‌یابی جرایم اداری عنوان کرد.

وی افزود: بر اساس تدابیر و تاکیدات وزیر اقتصاد، اقدامات بسیار ارزنده‌ای در ریشه‌یابی جرایم اداری و اقتصادی به جای برخورد با معلول‌ها صورت گرفت.

صادقی گلمکانی تصریح کرد: اصلاح ساختار سازمانی و استمرار مدیریت راهبردی، شفاف‌سازی نظام مالیاتی با تقویت بخش اطلاعات و خدمات بهینه‌سازی نظام گمرکی با تقویت مبادی ورودی، شفاف‌سازی نظام پولی و بانکی با مکانیزاسیون و مجازی کردن فعالیت‌ها و خدمات در امور بانکی بخشی از اقداماتی است که در راستای ارتقای سلامت اداری صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: وزارت اقتصاد در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و هفت برنامه تحول اقتصادی گام‌های مهمی را برای از بین بردن ریشه‌های فقر و فساد و تبعیض برداشته است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به انجام پروژه‌های مطالعاتی مشترک با دانشگاه‌ها، گفت: پویایی وزارتخانه و ارتقای سلامت نظام اداری از جمله برنامه‌های اولویت دار در این پروژه‌ها بوده است.

وی با برشمردن اقدامات موثر در دو سال اخیر وزارت اقتصاد، افزود: ارتقای سطح سیستم‌های رایانه‌ای و کاهش ارتباط مستقیم کارمندان با ارباب رجوع، بسترسازی جهت استمرار نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور، ارتقای سیستم‌های فناوری و به‌کارگیری سیستم‌های نوین در امور بانکی و گمرکی برای افزایش سرعت و دقت از نمونه آنها است.

صادقی گلمکانی با تشریح ارتباط مستقیم سازمان امور مالیاتی با بانک‌ها و گمرکات، اظهار داشت: با تمرکز اطلاعات و شفاف‌سازی امور علاوه بر جلوگیری از اقتصاد سایه و پنهان، عدالت اجتماعی نیز محقق خواهد شد.

معاون نیروی انسانی و توسعه مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با تغییر نگرش و توجه به علت به جای معلول و اقدامات پیشگیرانه، پرونده‌های تخلفاتی در وزارت اقتصاد به شدت کاهش یافته است.

گلمکانی دستور وزیر اقتصاد مبنی بر تشکیل کمیته‌های ساماندهی وصول مطالبات بانک‌ها را بسیار موثر دانست و اظهار داشت: این کمیته‌ها با برنامه‌ریزی و ساماندهی مطالبات نسبت به وصول بخش عظیمی از معوقات بانک‌ها اقدام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کمیته‌های ساماندهی وصول مطالبات بانک‌ها نظارت شدیدی بر نحوه اعطای اعتبارات واگذاری به متقاضیان در موارد تعیین شده دارند تا از هرگونه رانت در این خصوص جلوگیری شود.

صادقی گلمکانی در حوزه خصوصی‌سازی گفت: خصوصی‌سازی یکی از بخش‌های مهم اصل ۴۴ قانون اساسی است، وزارت اقتصاد با اعمال نظارت‌های دقیق موجب شفافیت در واگذاری‌ها شده و نظارت بعد از واگذاری را نیز برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و رفع آنها ادامه می‌دهد.

وی اجرای طرح تحول اقتصادی را در راستای ارتقای سلامت اداری دانست و اظهار داشت: با اجرای این طرح شاهد تحولی عظیم در نظام بانکی، بیمه ای، مالیاتی و گمرکی خواهیم بود که موجب شفافیت اطلاعات و شتاب گرفتن امور حاکمیتی و مدیریتی در سطح کلان کشور می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات اخیر در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد: این وزارتخانه با راه اندازی دبیرخانه مرکزی به صورت متمرکز، سیستم پیام گیر وزیر با هدف تکریم ارباب رجوع و نظارت بر امور جاری اقدامات موثری داشته است.

معاون وزیر اقتصاد در بحث پاسخگویی به مردم گفت: رسیدگی به مکاتبات و شکایات مردمی که از طریق دفتر مقام معظم رهبری، نهاد ریاست‌جمهوری یا به صورت مستقیم دریافت می‌شود، به صورت فعال و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ داده می‌شود.

وی اضافه کرد: پاسخگو بودن به صورت عملی و پرهیز از شعارهای افراطی از جمله اولویت‌های برنامه‌های این وزارتخانه است. گلمکانی با بیان مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجرای آزمایشی لایحه ارتقای سلامت نظام اداری در طول سه سال گفت: لایحه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد شامل ۳ فصل و ۳۴ ماده است که تکالیف دستگاه‌ها در پیشگیری از مفاسد اداری را تشریح می‌کند.