گروه بازار پول- مدیرعامل بیمه البرز در همایش ملی نقش بازار سرمایه در تامین مالی، گفت: بر اساس مصوبه شورای‌عالی بیمه، صنعت بیمه کشور می‌تواند ۱۶۰۰ میلیارد تومان در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند که تاکنون هزار میلیارد تومان تحقق یافته است و چنانچه امکانات بازدهی در بازار بورس مناسب باشد، شرکت‌های بیمه قادر هستند۶۰۰ میلیارد تومان دیگر هم در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند. به گزارش روابط عمومی بیمه البرز، محمد ابراهیم امین با اشاره به فعالیت ۱۹ شرکت بیمه خصوصی و یک شرکت بیمه دولتی در بازار بیمه کشور، نقش بیمه‌های خصوصی را در بازار سرمایه پر رنگ خواند و بر همکاری متقابل بیمه و بازار سرمایه تاکیدکرد. وی همچنین با تاکید بر اینکه شرکت‌های بیمه در بازار مالی، پولی دنیا نقش اساسی ایفا می‌کنند و از بازیگران عمده بازار سرمایه هستند، گفت:‌ وجوه در اختیار شرکت‌ها‌ی بیمه به دلیل ماهیت فعالیت آنها که همانا تامین امنیت خاطر بیمه‌گذاران و جبران خسارت است، درصورت سرمایه‌گذاری، وجوه باید ویژگی نقد شوندگی سریع داشته باشد به همین دلیل این شرکت‌ها نمی‌توانند وارد سرمایه‌گذاری‌های پر ریسک شوند. وی ادامه داد: ‌در عین حال به دلیل ویژگی دیگر بیمه که متضمن ایجاد اعتماد متقابل بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار است، سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه نباید موجب سلب اعتماد بیمه‌گذاران شود. همچنین سرمایه‌گذاری بیمه نباید به منظور جبران ناشی از عملیات بیمه‌گری باشد.

امین نقش ترکیب پرتفوی شرکت‌های بیمه را در سرمایه گذاری‌های آنها در بازار بورس مهم خواند و توضیح داد: شرکت‌هایی می‌توانند از ذخایر خود در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت استفاده کنند که ترکیب پورتفوی با پوشش‌های بلند مدت داشته باشند و شرکتی که ترکیب پورتفویش متشکل از پوشش‌های کوتاه‌مدت است، باید ذخایر خود را در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت مورد استفاده قراردهد.

وی در عین حال عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر کشور را از جمله عوامل مهم در سرمایه گذاری در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: یکی از پتانسیل‌های بازار سرمایه در تعامل با بیمه ایجاد صندوق‌های مشارکت به منظور مشارکت در ریسک شرکت‌های بیمه و جایگزین شدن این صندوق با بیمه‌گران اتکایی خارجی است.

مدیرعامل بیمه البرز ادامه داد: ‌هم‌اکنون با وجود تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران و عدم همکاری بیمه‌گران اتکایی خارجی با صنعت بیمه ایران، شرکت‌های بیمه با کمک دولت بیمه‌های اتکایی را خود پوشش می‌دهند. این درحالی است که بازار سرمایه می‌تواند جایگزین مناسبی برای دولت در این بخش باشد. طراحی اوراق بهادار بیمه‌ای یکی دیگر از پیشنهادهای مدیرعامل بیمه البرز به منظور پررنگ شدن نقش شرکت‌های بیمه در بازار سرمایه است که به گفته وی طراحی اوراق قرضه‌ای همچون اوراق قرضه وقایع فاجعه‌آمیز و تضمین خسارت صنعت به نوعی کمبود ظرفیت شرکت‌های بیمه را برای پذیرش ریسک جبران می‌کند. وی تاکید کرد: هم‌اکنون خرید و فروش اوراق بهادار بیمه‌ای در دنیا رواج بسیاری دارد.