نمایندگان بیمه به پارلمان بخش خصوصی راه یافتند

لیلا اکبرپور

همایش تشکل‌های اقتصادی اتاق ایران با حضور وزیر بازرگانی و رییس اتاق ایران برگزار و پروانه ثبت و فعالیت تشکل‌های اقتصادی اهداشد؛ «انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور» نیز پروانه ثبت و فعالیت خود را در قالب مجموعه‌ای از تشکل‌های اتاق بازرگانی دریافت کرد. در پروانه ثبت و فعالیت تشکل‌های اقتصادی که با امضای محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اهدا شد، آمده است: به استناد بند (ک) ماده (۵) قانون تشکیل اتاق‌های بازرگانی و صنایع معادن ایران مصوب ۱۵/۱۲/۱۳۶۹ و اصلاحیه ۱۵/۹/۱۳۷۳ مجلس، آیین‌نامه‌های اجرایی آن و اساس‌نامه نمونه تشکل‌های اقتصادی وابسته به اتاق بازرگانی ایران مصوب ۱۱/۲/۱۳۸۰ شورای عالی نظارت بر اتاق‌های بازگانی انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور تشکیل و در اتاق ایران به ثبت رسیده است که به موجب این پروانه به انجمن مذکور به ریاست نصرت‌اله نوربخش اجازه داده می‌شود در حدود قانون اتاق و اساس‌نامه مصوب فعالیت نماید.

نصرت‌ا... نوربخش رییس انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشوردراین رابطه گفت: شرکت‌های نمایندگی بیمه طبق قانون تجارت تاجر شناخته می‌شوند، بنابراین عضویت آنها در اتاق بازرگانی تهران و شهرستان‌ها و نیز ثبت تشکل انجمن شرکت‌های نمایندگی در اتاق ایران رسمیت و وجاهت رسمی و قانونی به این انجمن داده است.

وی افزود: از این پس، اتاق ایران هیچ تشکل بیمه‌ای دیگری را نمی‌پذیرد و در قالب اساسنامه تشکل، تمامی نمایندگان حقوقی و حقیقی، دلالان رسمی (کارگزاران)، متخصصان و کارشناسان و فعالان در حوزه بیمه می‌توانند از اعضای این تشکل باشند. نوربخش در پاسخ به‌پرسش دنیای اقتصاد مبنی براینکه آیا برای اعضای انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور کارت بازرگانی الزامی است؟» خاطرنشان کرد: خیر، لازم نیست اعضای انجمن کارت بازرگانی داشته باشند، اما عضویت در یکی از اتاق‌های بازرگانی الزامی است.

رییس انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور افزود: طبق بند ۹ ماده ۲ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ عملیات بیمه‌ای

تجاری شناخته می‌شود که براساس آن شرکت‌های نمایندگی، نمایندگان حقیقی و کارگزاران تاجر شناخته می‌شوند و جایگاه آنان در اتاق بازرگانی است.

نوربخش ادامه داد: پیش از این به خاطر نبود تشکل فوق انجمن‌های نمایندگان حقوقی و حقیقی با ثبت در وزارت کار فعالیت می‌کردند که زمان آن رسیده باتوجه به جایگاه واقعی خود در صنعت بیمه فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه انجمن شرکت‌های نمایندگی خدمات صنعت بیمه کشور نیز با هدف متعالی ایجاد فضای کسب‌وکار حرفه‌ای تشکیل شده است، افزود: این انجمن جدیدالتاسیس که عملا در قالب شورای هماهنگی سال‌ها فعالیت می‌کرده، می‌تواند با تعامل و حضور در کمیسیون‌های اتاق بازرگانی و در کمیته بیمه اتاق بازرگانی بین‌المللی و همراهی با کمیسیون بانک و بیمه اتاق، دیدگاه‌های خود را مطرح نموده و همان‌طور که تاکنون با بیمه مرکزی ایران و نیز سندیکای بیمه‌گران همکاری‌های تنگاتنگ و سازنده‌ای داشته، خواهد توانست به مجموعه صنعت بیمه و بیمه‌گذاران که مردم واقعی هستند، خدمت کند.

اتاق بازرگانی محل تجمع تشکل‌ها

وزیر بازرگانی در این همایش با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به جای محل تجمع بنگاه‌ها باید محل تجمع تشکل‌ها باشد، گفت: تعداد تشکل‌های ثبت شده در اتاق بازرگانی طی دو سال گذشته دوبرابر شده است و این به معنی آن است که امروز با جمعیتی مواجه هستیم که فراتر از سطح بنگاه سخن می‌گویند و این تشکل‌‌ها می‌توانند بر نظام صادرات، واردات و تولید کشور اثر بگذارند و برای آن برنامه بدهند و به راحتی نظام جامع تولید استراتژی را شکل بدهند.

یادآوری می‌شود: انجمن مذکور در اواخر تیرماه سال ۱۳۸۸ تشکیل شده است.