رییس کل بیمه مرکزی ایران از تشکیل پرونده‌های تخلفات سازمان یافته برای دریافت خسارت از صنعت بیمه خبر داد و گفت: لطمات خودزنی شرکت‌های بیمه در آزادسازی تعرفه‌ها به خود آنها باز می‌گردد. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر در خصوص تخلفات سازمان یافته در صنعت بیمه کشور گفت: برای سوءاستفاده از بیمه و دریافت خسارت به ویژه در بیمه شخص ثالث متاسفانه چنین موارد و گروه‌هایی شکل گرفته است. رییس کل بیمه مرکزی ایران از انجام هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی در این زمینه خبر داد و با اشاره به وجود اطلاعات افرادی که به چنین اقداماتی دست می‌زنند در بیمه مرکزی ایران اظهار داشت: بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی در این باره به سرعت در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه و پلیس در این خصوص همکاری‌های لازم را انجام می‌دهند و موضوع را پیگیری می‌کنند، تصریح کرد: نقاط حادثه خیز مورد شناسایی قرار گرفته و کنترل می‌شود، این در حالی است که شرکت‌های بیمه در این مناطق از تخصص‌های بالایی برخوردارند.

فرشباف ماهریان از بررسی پرونده‌های تشکیل شده در این زمینه خبر داد و عنوان کرد: ما روزانه با تعدادی از این پرونده‌ها مواجه هستیم که برخی از آنها سازمان یافته و برخی اتفاقی هستند. رییس شورای‌عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آزادسازی تعرفه‌های بیمه، ضمن تکذیب عدم موفقیت طرح آزادسازی تعرفه‌ها در صنعت بیه کشور گفت: آنچه بیمه مرکزی و شورای‌عالی بیمه در زمینه آزادسازی نرخ‌ها انتظار داشت، کسب شده است. وی ادامه داد: ممکن است در برخی از موارد شاهد رفتارهای غیرحرفه‌ای و شکل‌گیری دمپینگ‌هایی باشیم، اما آنچه انتظار می‌رفت، تحقق یافته است.

فرشباف ماهریان خاطرنشان کرد: با آزادسازی نرخ‌ها انتظار نداریم که همه شرکت‌های بیمه به طور یکسان عمل کنند و با این موضوع برخورد مشابهی داشته باشند، بلکه هر شرکت بیمه می‌تواند بر اساس توان و تخصص خود نرخ‌های متفاوت در مقابل قراردادها ارائه کند. وی در ادامه با بیان اینکه ممکن است که برخی از شرکت‌ها در این بخش خودزنی‌هایی را انجام دهند، اما اولین لطمه به خود آنها وارد می‌شود. وی بر اعمال نظارت‌های بیمه مرکزی برای اینکه بازار با التهاب مواجه نشود، تاکید کرد. رییس کل بیمه مرکزی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما در مقابل ورشکستگی شرکت‌های بیمه از بابت قوانین و مقررات هیچ مسوولیتی نداریم، افزود: اگر شرکت بیمه‌ای قصد دارد که خود را ورشکست نماید، در مقابل سهامداران مسوول است.