جمع‌آوری چک پول‌های ۵۰ هزارتومانی در سال ۹۰، دغدغه‌های بانک مرکزی برای خروج چک پول‌ها و اینکه نرخ ارز یک سیاست دو لبه است، مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی خبرگزاری موج با دبیرکل بانک مرکزی است. محمود احمدی خروج چک پول‌ها از چرخه پولی کشور را با دغدغه‌های موجود، زمان‌بر توصیف کرد.

وی در مورد خروج چک پول‌های یکصد هزار تومانی از بازار پولی کشور گفت: سه ماه برای جمع آوری چک پول‌های یکصد هزار تومانی زمان لازم داریم.

وی با بیان این مطلب که بحثی به نام خروج چک پول‌ها نداریم، گفت: فعلا قرار است تنها چک پول‌های ۱۰۰ هزار تومانی از چرخه پولی کشور خارج شود، این برنامه را در دستور کار داریم که با احراز هویت آورنده چک پول ۱۰۰ هزار تومانی، چک پول ۱۰۰ هزار تومانی ابطال شود. دبیر کل بانک مرکزی با یادآوری اینکه قرار بود از ۱۵ آبان‌ماه برنامه جمع‌آوری چک پول‌های یکصد هزار تومانی عملیاتی شود، در واکنش به این سوال که در شرایط فعلی جمع‌آوری چک پول‌ها مشکل‌ساز نمی‌شود، افزود: دغدغه ما همین است به همین دلیل برنامه جمع‌آوری چک پول‌ها در این تاریخ اجرایی نشد. با دغدغه‌های موجود از جمله اجرای هدفمندی یارانه‌ها سعی داریم با تامل حرکت کنیم.

اسکناس درشت چاپ نمی‌شود

وی در خصوص خروج چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی نیز گفت: تا پایان سال، هیچ برنامه ای برای جمع‌آوری چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی نداریم.

احمدی در مورد چاپ اسکناسی درشت‌تر از ۱۰ هزار تومانی نیز اظهار داشت: حداقل تا یک سال آینده چنین برنامه‌ای نداریم، ضرورتی هم برای چاپ اسکناس درشت تر وجود ندارد.

وی با تاکید بر گسترش بانکداری الکترونیک در کشور گفت: باید روی بانکداری الکترونیکی سرمایه‌گذاری کنیم تا مراجعه مردم و جا‌به‌جایی اسکناس کمتر شود و هزینه‌های کشور نیز پایین بیاید.

نرخ ارز سیاست دو لبه است

به گفته وی، کسی که ۱۵ میلیون تومان پول در کشور حمل می کند به نوعی جان وی نیز در خطر است و به همین جهت باید به فکر گسترش بانکداری الکترونیک در کشور باشیم.

احمدی در ارتباط با وضعیت نرخ ارز در کشور نیز گفت: نرخ ارز یک سیاست دو لبه است که می‌تواند باعث خیر و شر شود.