مسعودرضا طاهری- قیمت طلا با افزایش قیمت دلار آمریکا افت کرد. بهای طلا در اولین روز کاری این هفته در بازارهای جهانی بین دو نرخ ۱۰/۱۴۲۰ دلار تا ۴۰/۱۴۰۹ دلار در نوسان بود و تا ساعت ۳۰/۱۷ به وقت تهران قیمت آن به ۱۴۱۳ دلار رسید. در حالی طلا متاثر از افزایش تقاضا برای خریدهای عمده، پس از یک کاهش ۲ دلاری ، ۶۰/۱۳ دلار بالا رفته بود که مجددا تقویت ارزش دلار آمریکا ۳۰/۱۱ دلار از ارزش آن را کاست. برآیند این نوسان افت قیمت ۳/۲ دلاری را تا ساعت ۳۰/۱۷ به وقت تهران به صورت لحظه‌ای رقم زد و نموداری کاهشی را برای قیمت طلا ترسیم کرد.

بازارهای مالی و پولی جهان روز گذشته با انتشار خبری مبنی بر افزایش فشارها برای بالا بردن رقم ۷۵۰ میلیارد یورویی کمک اعضای اتحادیه اروپا جهت کاهش اثرات بحران بدهی کشورهای این قاره دست به گریبان بود.ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا از وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو خواست تا میزان کمک‌های خود را برای رفع مشکل یورو بالاتر ببرند.خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا در هفته‌های گذشته موجب آرام‌تر شدن بازار های مالی این قاره و کاهش هزینه استقراض در کشورهای پرتغال، اسپانیا و ایتالیا شد.

همچنین بن برنانکه رییس فدرال رزرو در گفت‌وگویی با جدی‌تر خواندن وضعیت نامطلوب اشتغال در آمریکا رقم ۶۰۰ میلیارد دلار را برای تزریق به اقتصاد این کشور کافی ندانسته و در عین حال از تلاش‌هایی برای افزایش این حمایت‌ها خبر داده است. خبری که بازارهای مالی و پولی ضمن مثبت ارزیابی کردن این خبر برای تقویت ارزش دلار آمریکا، از آن به عنوان بمب پولی آمریکا یاد کرده‌اند. نرخ برابری دلار آمریکا به ازای هر یورو تا ۳۲۷۶/۱ تقویت شد که نقش ویژه‌ای در کاهش ارزش طلا داشته است.

در بازار داخلی افت قیمت طلا با کاهش ۱۰۰۰ تومانی قیمت سکه طرح قدیم همراه بود. قیمت سایر سکه‌ها بدون تغییر ۳۴۹ هزار تومان سکه بهار آزادی،۱۷۵ هزار تومان نیم سکه و ۸۹ هزار تومان ربع سکه ثابت ماند. در بازار ارز نیز یورو با افت ۴ تومانی قیمت مواجه و به نرخ ۱۴۱۴ تومان فروخته شد، در حالی که دلار آزاد آمریکا بدون تغییر ۱۰۶۰ تومان و دلار دولتی ۱۰۴۵ تومان عرضه شد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز در گفت‌وگو با «فارس» در مورد وضعیت بازار طلا و سکه طی روز گذشته گفت: بعد از افزایش ۵۰ دلاری بهای جهانی طلا در روزهای پایانی هفته گذشته، قیمت طلا در این بازارها تنها با یک الی دو دلار افزایش روبه‌رو بوده است.

وی اضافه کرد: به دلیل آغاز به کار بورس‌ها افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی خیلی زیاد نبوده و تغییرات جزئی را به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: احتمالا با وضعیت فعلی بازارهای جهانی تا روز چهارشنبه ثابت باقی بمانند و تغییر چندانی را نداشته باشند. کشتی‌آرا افزود: هر گونه نوسان در قیمت طلا بستگی به عصر روز چهارشنبه هفته جاری دارد؛ چراکه در این تاریخ آمارهای اقتصادی آمریکا منتشر خواهد شد.