حضور شعب و نمایندگی بیمه‌های خارجی در ایران

لیلا اکبرپور

فرشباف ماهریان رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به درخواست‌های خارجیان برای ایجاد شعبه و نمایندگی در داخل کشور گفت: قصد داریم تا با مشارکت خارجی‌ها، بازار بیمه‌ای کشور را توسعه داده و مسیر آن را به سمت کشورهای دیگر منطقه تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و بازارهای منطقه مانند هندوستان، بازار پذیرش و واگذاری بیمه‌ای را در اختیار داریم. این در حالی است که قصد داریم از این هم فراتر عمل کنیم و شرکت‌هایی را که تحت پوشش بیمه‌های اروپایی قرار نداشتند و به سمت خود جذب کنیم و در آنها حضور یابیم.

رییس کل بیمه مرکزی ایران از برگزاری جلسات مشترک با کشور روسیه و بلاروس و علاقه‌مندی آنها برای پوشش‌های بیمه‌ای ایران خبر داد و گفت: قصد داریم از این طریق بخشی از بازارهایی را که تاکنون با ما ارتباطی نداشته‌اند جذب کنیم.

جواد فرشباف ماهریان گفت: این در حالی است که هم‌اکنون در بخش سرمایه‌ها و تعداد شرکت‌های بیمه ظرفیت نسبتا مناسبی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به تحریم‌های بیمه‌های کشور به ویژه در بخش اتکایی تصریح کرد: با توجه به این امر، بیمه‌های داخلی از تمام ظرفیت و توان خود استفاده کردند و حتی ایجاد یک بازار مشترک را در دستور کار خود قرار دادند.

فرشباف ماهریان با تاکید بر اینکه صنعت بیمه کشور توانایی مقابله با تحریم‌ها را دارد، افزود: به عبارت دیگر، صنعت بیمه ظرفیت مناسب و اتکایی را از طریق بازار مشترک و کنسرسیوم تامین کرده است.

رییس شورای‌عالی بیمه با بیان اینکه در درون کشور هیچ‌گونه محدودیتی برای ارائه پوشش‌های بیمه‌ای نداریم، گفت: در حال حاضر آنچه مهم به نظر می‌رسد نوع نگاه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، دریایی و هوایی به صنعت بیمه کشور است.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از صنایع مختلف کشور که تاکنون آشنایی با صنعت بیمه نداشتند، در حال ورود به این بازار هستند که این امر فرصت مناسبی برای صنعت بیمه کشور و تولیدات و صنعت کشورمان محسوب می‌شود.

مقابله با جرایم سازمان یافته

همچنین فرشباف ماهریان از تدابیر بیمه مرکزی به منظور مقابله با جرایم سازمان یافته در بازار بیمه خبر داد. رییس کل بیمه مرکزی با تایید این مطلب که ‌گروه‌هایی برای سوءاستفاده از صنعت بیمه تشکیل شده‌ است، ‌افزود: بیشتر این سوءاستفاده‌ها مربوط به بیمه شخص ثالث و دریافت خسارات از کنار این صنعت است.

وی افزود: برهمین اساس بیمه مرکزی همکاری‌های مناسبی را با نیروی انتظامی انجام داده، به طوری که نقاط حادثه‌خیز مورد شناسایی قرار گرفته و اطلاعات این افراد نیز با بانک اطلاعات موجود در بیمه مرکزی هماهنگ و در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تبادل اطلاعات بین نیروی انتظامی، ‌بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای در این زمینه به سرعت انجام می‌شود؛ ضمن آنکه ‌شرکت‌های بیمه با تخصص بالا در این نقاط مستقر شده‌اند تا بتوانند میزان این موارد را کاهش دهند.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه از دریافت حدود ۱۰۰ شکایت از شرکت‌های بیمه از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد و

گفت: بیشتر این شکایات در بخش بیمه شخص ثالث بوده است.

وی با بیان آنکه گزارش‌های تخلفات بیمه‌ای به صورت ماهیانه دریافت و بررسی می‌شود، افزود: از این تعداد تنها دو یا سه مورد هنوز بازخورد لازم را از شرکت‌های بیمه‌ای دریافت نکرده و مابقی شرکت‌ها موظف به انجام و رسیدگی موارد به نفع بیمه‌گذار شده‌اند.

بیمه ایران با طرف‌های خارجی وارد مذاکره شد

مدیرعامل بیمه‌ایران درمورد خواسته وزیر امور اقتصادی و دارایی برای تشکیل شرکت بیمه بین‌المللی توضیحاتی را ارائه کرد وگفت: براساس سیاست‌های اقتصادی، کشورها باید برای حفظ منافع ملی خود حرکت منطقه‌ای با توجه به تفکرات جهانی داشته باشند.

سهامیان مقدم با اشاره به نقش حیاتی صنعت بیمه دراقتصاد گفت: هرچند ارتقای ظرفیت داخلی قبولی ریسک‌ها ابزاری کاربردی در زمان تحریم‌ها است، اما نباید فراموش کنیم که طبق اصول بیمه گری باید ریسک‌های هرکشور به بیرون مرزها انتقال یابد. او افزود: انتقال ریسک به آن سوی مرزها موجب می‌شود تا در زمان وقوع حوادث، زیان‌های سنگینی به اقتصاد تحمیل نشود، بلکه با مشارکت سایر کشورها خسارات کلی جبران شود.

سهامیان تشکیل شرکت بیمه بین‌المللی را یک ضرورت دانست و گفت: در راستای تحقق توزیع اصولی ریسک‌ها با استفاده از ابزارهای بیمه‌ای، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد شرکت بیمه‌ایران را به تشکیل شرکت بیمه بین‌المللی مکلف کرد.

سهامیان با بیان ‌اینکه برای‌ایجاد بیمه بین المللی، شرکت بیمه‌ایران با برخی از کشورها مذاکراتی را انجام داده است، یادآورشد: توزیع ریسک‌های کشورمان در سطح جهان با حضور شرکای خارجی محقق می‌شود که رایزنی‌های اولیه از کشورهای دوست و کشورهایی که آماده همکاری با ‌ایران هستند، آغاز شد.

به گفته وی، شرکت بیمه بین‌المللی براساس منافع متقابل کشورهای عضو فعالیت خواهد کرد. او گفت:‌ ایجاد شرکت بیمه عمومی‌ و اتکایی بین‌المللی در دستور کار بیمه ‌ایران قرار گرفته است و‌ این شرکت از بانک‌ها، موسسات و سایر شرکت‌ها که علاقه‌مند به منافع کشورمان هستند، دعوت به همکاری می‌کند تا در یک پروژه ملی سرمایه گذاری کنند.

سهامیان در مورد شرایط تاسیس بیمه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: نحوه تاسیس شرکت‌های بیمه بین‌المللی دارای قوانین و مقررات یکپارچه بین‌المللی است که تمامی ‌کشورها باید آن را رعایت کنند.

مدیرعامل بیمه ‌ایران درخصوص شرکای خارجی ‌این شرکت گفت: مذاکرات مقدماتی انجام شده است و به زودی تصمیمات نهایی از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.