بیشتر کشورهای اروپایی، معرفی استانداردی برای وصول مالیات از بانک‌ها را کنار گذاشتند، یک گزارش داخلی که در اختیار رویترز قرار گرفت، نشان می‌دهد تلاش بروکسل برای پدید آوردن طرح فراگیر اتحادیه اروپا با اختلاف نظر مواجه شد. به گزارش ایرنا از پایگاه خبری رویترز، کمیسیون مدیریتی اتحادیه اروپا می‌خواهد با پیشنهاد وصول مالیات از بانک‌ها موافقت کند تا از پول آن به عنوان ذخایر اورژانسی برای پرداخت هزینه بسته شدن موسسات مالی وام‌دهنده بزرگ مانند «فورتیس» که از بین رفتنشان موجب آشوب در بلژیک و هلند شد، استفاده کنند.

اما از آنجا که کشورها در تلاش هستند که در طول بحران از منافع ملی خودشان حمایت کنند، اکنون کشورهای مذکور را از حق خود برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه طور از بانک‌‌ها مالیات بگیرند و پول آن را خرج کنند، دفاع می‌کنند.

اگرچه به توافق رسیدن در مورد پیشنهاد جامع اتحادیه اروپا با شکست مواجه شده است، بانک‌ها در پایتخت‌های مالی منطقه هنوز با وصول مالیات مختصری از ژانویه گذشته روبه‌رو بوده‌اند.

با این وجود کارشناسان معتقدند این تلاش‌ها سبب می‌شود وادارساختن بانک‌ها به پرداخت بیشتر در بحران‌های آتی تضعیف شود.

در انعکاس این اختلاف نظر در گزارشی در مورد نشست وزرای دارایی کشورهای اروپایی که هفته آینده برگزار می‌شود، مقامات رسمی نوشتند: اگرچه فرض بر این است که همه اعضا می‌گویند باید سیستم مالیات‌گیری معرفی شود، اما تحقق این امر در دوره بسیار کوتاه مدت تقریبا غیرمحتمل است.

یک دیپلمات گفت: نشست هفته آینده وزرای مالی، جایی که آنها در مورد پرداخت ۸۵ میلیارد یورو (۱۱۲ میلیارد دلار) برای نجات ایرلند پس از آنکه بحران بانکداری این کشور را از پای درآورد، به توافق رسیدند، احتمال ندارد این اختلاف نظرهای همیشگی دوباره حل شود.

«اسنوی کوپر» رییس ان.جی.او «تینک تنک» گفت: شکست در به توافق رسیدن در مورد این مساله، تلاش‌ها برای شارژ بیشتر بانک‌ها را خنثی می‌کند.

وی افزود: احتمال اینکه بانک‌ها ترازنامه‌های خود را برای کاهش مالیات کاهش دهند و با بانک‌های محلی برای کاهش نواقص رقابت به توافق برسند، به طور کلی کمتر خواهد بود.