در میان بانک‌های فعال در حوزه پایانه‌های فروشگاهی چهار بانک صادرات، ملت، ملی و پارسیان رقابت فشرده‌ای با هم دارند و پنج بانک کشاورزی، پاسارگاد، اقتصاد نوین، تجارت و سامان نیز اگر چه با چهار بانک اول فاصله دارند، اما با یکدیگر رقابت فشرده‌ای را سپری می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در حالی که رتبه‌بندی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت در سایه بانک‌ها مقدور است در نتیجه در ذیل سایه بانک‌های عضو شتاب و فعال در حوزه پایانه‌های فروشگاهی رتبه‌بندی شده‌اند. بر اساس‌این رتبه‌بندی، بانک صادرات به واسطه شرکت کارت اعتباری‌ایران کیش با نصب نزدیک به۳۰۸ هزار کارتخوان در مراکز فروش معادل ۷/۲۳ درصد کل کارتخوا‌ن‌ها از نظر تعداد پایانه‌های نصب‌شده دارای رتبه نخست است. سپس بانک پارسیان به واسطه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با نصب ۱۹۲ هزار و ۶۶۸ پایانه معادل ۲/۱۵ درصد کل پایانه‌ها در رتبه دوم و بانک ملت به واسطه به پرداخت ملت با نصب ۱۹۰ هزار و ۵۳۲ پایانه فروش معادل ۷/۱۴ درصد کل کارتخوان‌های نصب شده کشور در رتبه سوم قرار دارد.

از نظر خرید

از نظر میزان مبلغ خرید انجام شده توسط سامانه پایانه‌های فروشگاهی بانک‌ها، بانک ملت از طریق شرکت به پرداخت الکترونیک بالغ بر ۱/۱۲ هزار میلیارد ریال خرید معادل ۵/۳۷ درصد کل خریدهای انجام شده در شهریور روی پایانه‌های فروشگاهی در رتبه اول قرار گرفته است. سپس بانک صادرات به واسطه شرکت ‌ایران کیش مبلغ ۱/۶ هزار میلیارد ریال معادل ۹/۱۸ درصد کل خریدهای انجام شده با پایانه‌های فروشگاهی خرید انجام داده و در رتبه دوم است. همچنین بانک ملی (شرکت سداد) با خرید ۳/۵۸ هزار میلیارد ریال معادل ۵/۱۶ درصد کل خریدهای انجام شده خرید انجام داده است.

در همین حال از نظر متوسط خرید انجام شده توسط هر دستگاه، بانک‌های ملت، ملی و صادرات در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

از نظر تعداد

از نظر تعداد تراکنش انجام شده در شهریور ماه نیز، بانک پارسیان به واسطه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با انجام حدود ۸/۹ میلیون تراکنش معادل ۹/۲۲ درصد کل تراکنش‌های انجام شده در ماه مذکور در رتبه اول قرار دارد. سپس بانک صادرات به واسطه شرکت ‌ایران کیش با انجام بالغ بر ۱/۹ میلیون تراکنش معادل ۲۱ درصد کل تراکنش‌های روی پایانه‌های فروشگاهی در رتبه دوم و بانک ملت به واسطه شرکت به پرداخت با انجام ۵/۸ میلیون تراکنش معادل ۵/۱۹ میلیون تراکنش‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است. از نظر متوسط تراکنش هر دستگاه در ماه بانک‌های صادرات، ملت و ملی در رتبه اول تا سوم قرار دارند.