قبول اتکایی از موسسات خارجی محدود می‌شود

لیلا اکبرپور- معاون اتکایی بیمه مرکزی‌ایران از ابلاغ شرایط قبولی اتکایی ازسایرموسسات بیمه داخلی و خارجی به شرکت‌های بیمه بازرگانی خبرداد. مینا صدیق نوحی در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی براینکه «آیا بیمه مرکزی برنحوه قبولی اتکایی بیمه‌گران ‌ایرانی از خارج کشور نظارتی دارد؟» گفت: تمام واگذاری‌ها با نظارت بیمه مرکزی صورت خواهد گرفت و شرکت‌های بیمه می‌توانند تنها ریسک‌هایی را قبول کنند که لیدرآنها دارای رتبه اعتباری بین‌المللی باشد.

درحالی بیمه مرکزی‌ ایران مجوز قبول اتکایی از بیمه‌گران خارجی را برای شرکت‌های بیمه‌ ایرانی صادرکرده است که با رفتار سال‌های گذشته بیمه‌های خارجی در امر واگذاری ریسک‌های پرخطر به بازار بیمه کشورمان ، بیمه مرکزی‌ایران اجازه قبولی اتکایی به شرکت‌های بیمه داخلی را نمی‌داد.

پس از اعمال تحریم اروپا علیه صنعت بیمه کشورمان و رایزنی‌های مسوولان ارشد صنعت بیمه با سایر بازارها برای واگذاری اتکایی،‌این مجوزصادرشد.

آیا ‌این مجوز حاصل چانه زنی‌های بیمه مرکزی با بازارجهانی برای واگذاری اتکایی است؟‌ آیا بیمه گران خارجی بار دیگر فرصت را برای واگذاری ریسک‌های پرخطر به بازار بیمه کشورمان مغتنم می‌دانند؟

معاون اتکایی بیمه‌مرکزی در پاسخ به‌ این پرسش نگران‌کننده توضیح داد: بیمه مرکزی ‌ایران نمی‌خواست چنین مجوزی را صادر کند، اما بنا به درخواست برخی از شرکت‌های بیمه ‌این مجوز تنها برای دو سال صادرشد.

نوحی ادامه داد: بیمه مرکزی ‌ایران هرگز اجازه نمی‌دهد شرکت‌های بیمه با قبول ریسکی پرخطر از خارج کشور، تعهدات داخلی خود را به مخاطره بیندازد؛ بلکه ریسک باید با کیفیت و طبق محاسبات فنی بیمه‌گری پذیرفته شود.

وی با اشاره به نقش کلیدی لیدرها در فرآیند قراردادهای اتکایی افزود: شرکت‌های بیمه‌ایرانی تنها ریسک‌هایی که با حضور بروکرو لیدرحرفه‌ای و دارای رتبه A بین‌المللی باشد را می‌توانند بپذیرند و با شرکتی که ‌این محدودیت‌ها را نپذیرد برخورد خواهد شد.معاون اتکایی بیمه مرکزی گفت: شرایط قبولی اتکایی مصوب شورای عالی بیمه به زودی به بیمه گران ابلاغ می‌شود. براساس ماده ۲۰‌ آیین‌نامه شماره ۴۰ شورای عالی بیمه‌؛ انجام عملیات اتکایی برای موسسات بیمه اتکایی مجاز است. موسسات بیمه مستقیم مشروط به داشتن حداقل سرمایه مورد نیاز برای فعالیت بیمه اتکایی و با رعایت ضوابطی که از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران اعلام خواهد شد، مجاز به قبولی اتکایی از سایر موسسات بیمه داخلی( اعم از دولتی، غیردولتی و ثبت شده در مناطق آزاد) و خارجی می‌باشند.