تورم تک رقمی 18 ماه پس از هدفمندی یارانه‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای طرح تحول نظام بانکی، از گسترش نظام بانکداری اسلامی در کشور خبر داد. سیدشمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح اولین شعبه مبتنی بر سود و زیان با اشاره به ظرفیت‌های بالای نظام بانکداری اسلامی در قالب عقود مختلف گفت: طرح بانکداری اسلامی مشارکتی یا طرح وام در واقع حرکتی به این سمت است که سپرده‌گذاران بتوانند مشارکت مستقیمی در فعالیت سرمایه‌گذاری داشته باشند. وی به افتتاح ۱۹ میلیون شماره حساب در فاصله یک ماه برای بهره‌مندی مردم از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و ضمن اشاره به ساماندهی این اقدام، بیان داشت: این کار در نظام بانکی کشور بدون کمترین نقصانی انجام شده است. وزیر اقتصاد همچنین به همکاری بانک مرکزی در ایجاد سامانه بانک جامع اطلاعات مشتریان و راه‌اندازی آن اشاره کرد و اظهار داشت: این سیستم امروز یک پشتیبانی است برای ارزیابی عملیات بانکی و پیگیری‌های مرتبط با آن که سیستم اعتبارسنجی مشتریان هم از اقدامات در این زمینه است.

ذخایر ارزی فروشی نیست

ذخایر ارزی کشور قابل فروش نیست، وعده تحقق مجدد تورم تک رقمی ۱۸ ماه پس از اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها، هفته‌ای یک میلیارد دلار ال سی باز می‌کنیم، اکنون زمان جمع‌آوری چک‌پول‌ها نیست و ورود سکه‌های طلای یک گرمی به بازار تا دو ماه آینده نیز از مهمترین بخش‌های جدیدترین اظهارات رییس کل بانک مرکزی در حاشیه این مراسم بود.

محمود بهمنی درباره قرض‌الحسنه‌ای شدن کل نظام بانکی با کاهش نرخ تورم به ۴ درصد گفت: اصول و اصالت بانکداری اسلامی مشارکتی است اما در عین حال، بانک مرکزی سعی می‌کند هر روز ابزارهای جدیدی را برای نظام بانکی طراحی کند که از جمله آنها ابزارهایی همچون صکوک و استصناع است. بهمنی با تاکید بر اینکه بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها قرض‌الحسنه از حوائج ضروری کوتاه‌مدت خارج و به سمت اشتغال و مسکن پیش خواهد رفت، با طرح این سوال که آیا امکان کاهش نرخ‌های سود بانکی با اجرای این برنامه وجود دارد یا خیر؟ افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها تا حدودی برنامه‌های بانک مرکزی از جمله کاهش نرخ تورم را به تاخیر می‌اندازد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اگر نرخ تورم را به زیر ۴ یا ۵ درصد برسانیم عملا سود بانکی نیز براساس آن تعیین خواهد شد، افزود: به عبارت دیگر، به تمام سپرده‌ها بر اساس نرخ تورم سود تعلق می‌گیرد، همچنین کارمزدهای بانکی نیز بر اساس این سودها تعیین خواهد شد.

وی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی به سمت تک‌رقمی شدن نرخ تورم پیش برویم، افزود: پیش‌بینی می‌شود بعد از اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها در مدت زمان بین یکسال تا ۱۸ ماه مجددا نرخ تورم یک رقمی شود؛ به عبارتی همان قولی که حدود دو سال پیش برای تک رقمی شدن نرخ تورم داده بودم، باز هم عملیاتی شود.

بهمنی با تاکید بر اینکه نظام بانکی کاملا آمادگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را دارد و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد، تصریح کرد: به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که هیچکدام حق استفاده از پول‌های واریزی به حساب افراد در هدفمندی یارانه‌ها را در بخش اعطای تسهیلات ندارند.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌ها نباید این پول‌ها را جزو منابع خود قلمداد کنند، افزود: با این اقدام نقدینگی عظیمی وارد جامعه می‌شود و تورم بزرگی از این ناحیه متوجه اقتصاد کشور خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا به پول‌های افراد در حساب‌هایشان مربوط به هدفمندی یارانه‌ها سودی تعلق می‌گیرد یا خیر، گفت: در حال حاضر به این پول که به عنوان واریزی دولت محسوب می‌شود سودی تعلق نمی‌گیرد، اما بسته به اینکه افراد این پول را در چه حسابی مثلا حساب کوتاه‌مدت یا بلندمدت قرار دهند، سود تعلق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگر بانک‌ها این منابع را به عنوان سپرده‌های مردم تلقی کنند می‌توانند ۸۵ درصد آن را به صورت تسهیلات ارائه دهند که همین امر تزریق منابع به جامعه و ایجاد تورم را در پی خواهد داشت.

بهمنی با بیان اینکه این پول‌ها به صورت امانت در اختیار بانک‌ها است، اما متعلق به مردم است، افزود: اگر این پول توسط مردم به حساب‌های مثلا کوتاه‌مدت و بلند مدت واریز شود آن زمان به منابع بانکی تبدیل می‌شود و بنابراین بانک‌ها می‌توانند از آن برای تسهیلات‌دهی استفاده کنند یا تصمیم‌گیری‌های دیگری برای آن صورت دهند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای عدم افزایش نرخ تورم از این ناحیه تعدیلاتی را در نظر گرفته است، افزود: انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با نرخ سود ۱۶ درصدی در آبان و آذرماه امسال به عنوان بهترین ابزار برای جمع‌آوری نقدینگی و پول‌های سرگردان مد نظر قرار گرفته است.

بهمنی با تاکید بر اینکه دولت برای برداشت از محل حساب ذخیره ارزی باید مصوبه مجلس را داشته باشد، افزود: ذخایر ارزی کشور متشکل از ارزهای خارجی، طلا و غیره است و این ذخایر قابل فروش نیست. رییس کل بانک مرکزی افزود: اگر دولت عنوان کند که نباید دارایی‌های خالص بانک مرکزی افزایش یابد؛ به این معنا است که ارزی که از نفت حاصل و وارد بازار می‌شود نزد خود نگهداری نکند تا پول چاپ و تورم افزایش یابد.

افزایش سرمایه بانک‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد افزایش سرمایه بانک‌ها گفت: مجلس باید به این موضوع توجه می‌کرد و اجازه افزایش سرمایه را از محل حساب ذخیره ارزی به بانک مرکزی می‌داد.

ماجرای مدیرعاملی پست بانک

رییس کل بانک مرکزی در خصوص تعیین مدیرعامل پست بانک ضمن گلایه‌مندی از این موضوع، گفت: وقتی مدیرعامل را اعضای هیات‌مدیره انتخاب می‌کند حتما باید تایید صلاحیت شود.

بهمنی ادامه داد: هیچگاه اتفاق نیفتاده که وزیر اقتصاد مدیرعاملی را برای بانکی بدون هماهنگی بانک مرکزی انتخاب کند زیرا برای اعمال سیاست‌ها باید همکاری لازم وجود داشته باشد.

بهمنی با تاکید بر اینکه تا زمانی که مدیرعامل پست بانک را ندیده‌ایم چگونه می‌توانیم وی را تایید کنیم، گفت: این کار بعد از صحبت با وی امکان‌پذیر خواهد شد.

اکنون زمان جمع‌آوری چک‌پول‌ها نیست

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر زمان جمع‌آوری چک‌پول‌ها نیست، در بیان دلایل آن گفت: جامعه نقدینگی زیادی را می‌طلبد و اگر این چک‌پول‌ها امضا شود دیگر به جامعه باز نمی‌گردد و واردات کاغذ افزایش و مصرف مرکب خارجی بالا می‌رود و از نظر امحای هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

بهمنی در ادامه اعلام کرد: به جای اینکه ۳۸۰ ریال هر برگ اسکناس برای ما هزینه داشته باشد هزینه‌های مذکور به آن اضافه می‌شود.

ورود سکه‌های یک گرمی به بازار

رییس کل بانک مرکزی از ورود سکه‌های یک گرمی به بازار تا دو ماه آینده به میزان کافی خبر داد و گفت: ایران چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی فعلا به جریان نمی افتد و نیازی به این کار نیست و ایران‌چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی و ۵۰ هزار تومانی فعلا تکاپوی نیازها را می‌دهد.