مدیرعامل بیمه ایران راه‌اندازی بانک از سوی بیمه ایران را در تضاد با قانون اصل ۴۴ ندانست و درباره وجود چنین بانکی گفت: متاسفانه بانک‌های فعلی نتوانستند نیاز ما را برآورده کنند. جواد سهامیان‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که شرکت دولتی بیمه ایران آیا برای راه‌اندازی بانک با محدودیت‌هایی از سوی قانون اصل ۴۴ روبه‌رو نیست؟ گفت: خیر. ما قطعا با در نظر گرفتن تمام سازوکارهای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اقدام به راه‌اندازی این بانک خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که براساس این سیاست‌ها راه‌اندازی شرکت جدید از سوی شرکت‌های دولتی مجاز نیست؛ گفت: بیمه ایران دارای شرکت‌های خصوصی است که این بانک را از طریق این شرکت‌ها راه‌اندازی خواهد کرد. البته در این بانک شرکت‌های بیمه دیگر و سرمایه‌گذاران دیگر هم می‌توانند مشارکت کنند و ما اقدام به پذیره‌نویسی خواهیم کرد.

وی درباره اینکه چه نیازی به راه‌اندازی این بانک بوده است؟ گفت: ضرورت حضور بانک و بیمه در کنار هم یک ضرورت شناخته شده است ما در جهت سرعت ارائه خدمات چه در صدور و چه پرداخت نیازمند این بانک هستیم. همچنین موضوع بعدی مربوط به کنترل و نظارت داخلی و بیرونی است. مثلا در زمینه صدور چک و کنترل برای دستکاری نشدن آن، باید به گونه‌ای با بانک هماهنگ باشیم که بانک آن را در بستر الکترونیک مشاهده کند تا آن چک دستکاری نشود.

مدیرعامل بیمه ایران ادامه داد: مورد دیگر مربوط به مدیریت بهینه منابع مالی است. پول‌هایی که نزد شرکت بیمه است متاسفانه امروز به گونه‌ صحیحی به کار گرفته نمی‌شود که تاسیس بانک می‌تواند این نقدینگی را در جهت صحیحی هدایت کند.

او تصریح کرد: هدف نهایی بیمه ایران از تاسیس بانک ارتقای کار و خدمات سریع و بهتر است و بانک بیمه ایران تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد. سهامیان‌مقدم درباره شائبه صنفی بودن بانک بیمه گفت: این بانک تمام خدماتی را که در سیستم بانکی وجود دارد، ارائه می‌دهد، اما از سوی دیگر بانک منصوب به صنعت بیمه است و می‌تواند برنامه‌ها و انتظارات خاص ما را سرعت بخشد.