بیمه ایران خسارت بلاتکلیف نزد بیمه‌گران خارجی ندارد

لیلا اکبرپور

عکس: آکو سالمی

مدیرعامل بیمه ایران در ۱۵ آبان‌ماه سالروز تاسیس این شرکت میزبان اصحاب رسانه بود؛ او ضمن یادآوری تاریخچه تاسیس بیمه ایران در سال ۱۳۱۴ به سوالات خبرنگاران درخصوص عملکرد این شرکت و برنامه‌های آتی آن پاسخ داد. جواد سهامیان مقدم حاصل تجربه ۷۵ ساله بیمه‌گری این شرکت را اقدامات به موقع و سریع در مواقع ضروری دانست و گفت: پیش از تشدید تحریم‌ها و قطع ارتباط بیمه گران اتکایی با کشورمان، بیمه ایران تمامی پرونده‌های خسارت سنگین که پوشش اتکایی داشتند را بررسی و با اخذ سهم بیمه‌گران اتکایی خارجی خسارات را پرداخت کرد، به طوری که حتی یک پرونده خسارت بلاتکلیف و بلوکه شده نزد بانک‌های خارجی یا شرکت‌های اتکایی خارجی درشرکت بیمه ایران نداریم.

او با بیان اینکه فرآیند پرداخت خسارات هواپیمایی در بیمه ایران ازبیش از ۶ ماه به ۴۸ روز کاری کاهش یافت، خاطرنشان کرد: بیمه ایران از ۵/۱سال پیش برنامه ریزی‌های مناسبی را جهت تسویه حساب با بیمه گران اتکایی درخصوص پرونده‌های خسارت انجام داد و به همین دلیل پس از تحریم نیز با مشکلی مواجه نشده است.

جواد سهامیان مقدم همچنین گفت: بیمه ایران فعالیت‌های خود را در چارچوب سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تبیین کرده، به نحوی که با تنظیم برنامه‌های میان مدت ۵ ساله و بلند مدت خود مطابق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توفیقات ارزشمندی را در صنعت بیمه کشور کسب کرده است.

وی در ادامه به کارنامه بیمه ایران در سال ۸۸ اشاره کرد و افزود: این سال برای بیمه ایران سال قابل تقدیری است زیرا این شرکت در سال گذشته اقدامات قابل توجهی را انجام داده است که به عنوان نمونه دستیابی به ۲۲ هزار میلیارد ریال پرتفوی حق بیمه، پرداخت بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال خسارت و پرداخت سود هر سهم بیش از ارزش آن سهم برای مشتریان این شرکت بیمه در کشور انجام شده است.

به گفته وی، شرکت بیمه ایران به ازای هر صد ریال سهم، ۱۲۰ درصد سود ارائه داده است به عبارت دیگر سرمایه بیمه ایران در سال گذشته ۲ هزار میلیارد ریال بوده است که از این مقدار ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال سود خالص به مشتریان خود داده‌ است. سهامیان در خصوص «ام بی سی» این شرکت بیمه خاطرنشان کرد: پرداختی ما بابت حقوق صاحبان شرکت ۵۴ درصد بوده است.بیمه ایران در عملیات بیمه‌گری و صورت‌های مالی نیز نشان می‌دهد که کار در این شرکت با ارزیابی درست و بدون رقابت ناسالم بوده است.

وی به رشد ۱۰۲ درصدی عملیات بیمه‌ای در این شرکت اشاره کرد و افزود: شرکت بیمه ایران از ۱۵ آبان ماه سال گذشته تا ۱۵ آبان سال جاری موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده است که به عنوان نمونه می‌توان از دریافت تندیس بلورین «دی موند»، کسب رتبه برتر توانگری مالی و ایفای تعهدات براساس رتبه‌بندی، دریافت جایزه مشتری مداری، دریافت جایزه بهره‌وری ملی و دریافت نشان ملی حمایت از مصرف‌کنندگان یاد کرد. مدیرعامل بیمه ایران ضمن تاکید بر اینکه این شرکت بالاترین تولید سود سهام بیمه‌ای را در سال گذشته داشته است، گفت: امروز همزمان با سالروز تاسیس این شرکت سامانه ویدئو کنفرانس مدیران بیمه در سراسر کشور را رسما افتتاح خواهیم کرد، البته طرح تخفیف بیمه‌ای برای کسانی که بیمه شخص ثالث داشته و دچار تصادف نباشند نیز از امروز برای افراد به تعداد سنواتی که تصادف ندارند، اجرا خواهد شد. مدیرعامل بیمه ایران به آغاز طرح ۱۵ تا ۱۵ این شرکت اشاره کرد و گفت: به خریداران بیمه‌های آتش‌سوزی بین ۱۵ آبان تا ۲۲ بهمن ۱۰ درصد و بیمه‌های بدنه نیز ۱۰ درصد تخفیف تعلق می‌گیرد.

وی درباره بیمه نوسانات نرخ ارز گفت: ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز از جمله مسائلی است که همواره ذهن فعالان بخش‌های اقتصادی، تولیدکنندگان و افرادی که در ارتباط با صادرات و واردات درحال فعالیت هستند را به خود مشغول کرده است. برهمین اساس نیز در برنامه چهارم توسعه، اتخاذ تدابیری برای مقابله با آثار سوء نوسانات نرخ ارز بر تولید و تجارت مورد توجه قرار گرفته است. وی ادامه داد: در راستای تحقق آرمان‌ها، این شرکت به‌عنوان تنها شرکت بیمه دولتی و در اجرای بند ۷ فرمان ۱۰ ماده‌ای ریاست‌جمهوری مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از ارائه پوشش‌های بیمه‌ای مناسب جهت افزایش امنیت مالی سرمایه‌گذاران و دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی کشور با مجوز بیمه مرکزی اقدام به بیمه کردن نوسانات نرخ ارز کرد. وی افزود: این طرح تنها برای واحدهای صنعتی و تولیدی که در معرض این نوع ریسک قرار دارند ارائه می‌شود و پس از موفقیت اجرای آزمایشی، برای بخش‌های تجاری نیز به مرحله اجرا درخواهد آمد.

مدیرعامل بیمه ایران گفت: بانک بیمه با حداقل سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومان و با ترکیب بانک خصوصی تاسیس می‌شود. وی از برنامه تاسیس شرکت بیمه اتکایی خبر داد و گفت: در این راستا از شرکت‌های فعال در صنعت بیمه، بانک‌ها و پول تقاضا می‌شود در این زمینه با بیمه ایران همکاری کنند. وی در این خصوص گفت: بیمه ایران بسته متناسب با نیاز واحدهای صنعتی را در رشته‌های مختلف بیمه تدوین و به‌صورت یکجا ارائه می‌کند. سهامیان یکی بودن تاریخ شروع و انقضای موارد تحت پوشش بیمه را از مزایای این طرح ذکر کرد و افزود: مجتمع ارائه خدمات مشتریان بزرگ نیز از امروز راه‌اندازی شد که در قالب آن سرویس‌های ویژه‌ای به مشتریان ارائه می‌شود.

مدیرعامل بیمه ایران اظهار کرد: این شرکت بیمه عدم‌النفع را برای موسسات اقتصادی، اصناف و واحدهای صنعتی در نظر گرفته که براساس آن اگر خسارتی به آنها وارد شود، وقفه‌ای در تحصیل سود برایشان ایجاد نشود.

وی ادامه داد: بیمه مهر نیز یکی دیگر از خدمات بیمه ایران است که در قالب آن ساختمان، اثاثیه منازل مسکونی و غیره زیر پوشش قرار می‌گیرد، ضمن آنکه مسوولیت‌های مالی و جانی صاحب منزل و شخص ثالث را پوشش می‌دهد.

وی طرح پرداخت خسارت در محل برای تمام رشته‌ها را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: این طرح هم‌اکنون برای خودرو تا سقف تعهدات

۱۵ میلیون ریال بدون گزارش پلیس ارائه می‌شود. سهامیان تصریح کرد: طرح پرداخت خسارت برای واحدهای تجاری نیز در دستور کار قرار گرفته است. مدیرعامل بیمه ایران سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی را از دیگر طرح‌های این شرکت نام برد و افزود: این شرکت طرح‌هایی را برای افزایش نظارت در دستور کار خود قرار داده است.