ارائه بیمه عمر بر پایه ارز و طلا

مدیرعامل بیمه ایران گفت: این شرکت بیمه در صدد است تا با ایجاد «شرکت تخصصی بیمه عمر» و «بانک ایران» اقدامات مؤثری را برای پیشرفت صنعت بیمه کشور و گسترش همکاری بیمه و بانک انجام دهد. جواد سهامیان مقدم در گفت‌وگو با فارس در خصوص فعالیت‌های بیمه ایران برای توسعه پوشش‌های بیمه عمر در کشور، اظهار داشت: بیمه‌های عمر یکی از مهم‌ترین رشته‌های بیمه‌ای محسوب می‌شود که نباید مورد غفلت شرکت‌های بیمه قرار گیرد؛ چراکه این شرکت‌ها هم‌اکنون تمام پوشش‌های بیمه‌ای اموال، مسوولیت، مهندسی و اشخاص را برای خدمت به مردم ارائه می‌دهند ولی به بیمه‌های عمر که یکی از لزوم زندگی مردم است توجه خاصی نمی‌کنند. وی با بیان اینکه ۶۰ درصد سبد حق بیمه‌ها در کشور‌های پیشرفته به بیمه‌های اشخاص اختصاص دارد، افزود: با توجه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که صنعت بیمه کشور در چند سال اخیر کسب کرده است بیمه‌های عمر و زندگی کمتر از ۶درصد پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می‌دهند. مدیرعامل بیمه ایران در ادامه اضافه کرد: برای افزایش بیمه‌های عمر باید یک آسیب‌شناسی کلی صورت گیرد به صورتی که شرکت‌ها با شناسایی فاکتور‌های عوامل بازدارنده عملکرد خود را تنظیم کنند.

به گفته وی یک از دغدغه‌های مردم در عدم تمایل به خرید پوشش‌های بیمه‌ای عمر وجود تورم‌های اقتصادی است که در این راستا، شرکت‌های بیمه باید با اتخاذ سیاست‌های کارآمد این مشکل را برای مردم برطرف کنند.

سهامیان با اشاره به اینکه این شرکت بیمه طرح‌های متفاوتی را برای توسعه بیمه‌های عمر در دست اقدام دارد، خاطرنشان کرد: نخستین طرح بیمه ایران ارائه بیمه عمر بر پایه طلا است به این صورت که در این حالت نوسانات و تورم‌ها در هر اونس طلا کمتر اثر گذاشته و مشتریان را متحمل ضررهای زیادی نمی‌کند.

پوشش‌های بیمه‌ای نباید به قشر خاصی اختصاص پیدا کنند

این مقام مسوول بیمه در خصوص طرح دیگر این شرکت بیمه، گفت: بیمه ایران درصدد است بیمه‌های عمر خود را براساس مقیاس ساختمان در حوزه‌ها و شهرهای مختلف و براساس سبد ارزی به مشتریان خود ارائه دهد به این شکل که به جای آنکه یک واحد پولی مبنای تعهدات قرار گیرد یک سبد ارزی را که در آن ارز‌های معتبر جهانی وجود دارد به مشتریان ارائه داده تا آنها در آینده نگران خنثی کردن تورم‌ها نباشند.

به گفته وی شرکت‌های بیمه باید به اقشار مختلف کشور خدمات خود را ارائه کنند و نباید فروش آنها مختص به طبقه خاصی باشد به این صورت که ۳۰ درصد جمعیت کشور روستایی بوده و صنعت بیمه باید به مردم نسبت به عملکرد خود جواب بدهد که چه میزان بیمه عمر به آنها فروخته است.

مدیر عامل بیمه ایران در خصوص طرح دیگر این شرکت بیمه مبنی بر تاسیس شرکت تخصصی بیمه عمر، اظهار داشت: بیمه ایران با شناخت این مطلب که توسعه هر صنعت و رشته‌ای مستلزم وجود ابزار و سازوکار‌های خاصی است به دنبال ایجاد یک شرکت بیمه عمر اختصاصی با بازاریابان و نمایندگان خاص فروش این بیمه‌نامه است.

وی در خصوص سرمایه این شرکت تخصصی، گفت: سرمایه این شرکت از طریق سرمایه‌گذاری‌های خاصی که از محل دریافت وجوه حق بیمه‌های عمر از مردم گرفته می‌شود تأمین شده است.

بانک ایران در آینده نزدیک به سیستم بانکی کشور وارد می‌شود

سهامیان به طرح دیگر این شرکت بیمه که تاسیس بانکی تحت عنوان بانک ایران است اشاره کرد و ضمن تاکید بر اینکه یکی از ضروریات عصر حاضر همکاری شرکت‌های بیمه با بانک‌ها است، افزود: بیمه ایران از چند سال گذشته درصدد تاسیس بانکی بوده است ولی در چند سال گذشته با آنکه مراحل مقدماتی آن انجام شده بود با اتخاذ سیاست‌هایی نامناسب با یک مجموعه دیگر تلفیق شد. به گفته وی، شرکت بیمه ایران هم‌اکنون علاوه بر آنکه به دنبال تاسیس دوباره این بانک است سیاست‌هایی را برای اخذ مطالبات خود از بانکی که چند سال پیش سرمایه این شرکت را با بانک خود تلفیق کرده را نیز در دستور کار دارد.

مدیرعامل بیمه ایران در خصوص هدف از تاسیس این بانک، اظهار داشت: این شرکت با هدف آنکه بتواند نظارت‌ها و برنامه‌ریزی‌های موثری را برای سرمایه‌گذاری بهینه حق بیمه‌های خود داشته باشد، اقدام به تاسیس این بانک کرده است. البته مهم این است که بانکی که بیمه ایران تشکیل می‌دهد در جهت اهداف و سیاست‌های صنعت بیمه و بیمه ایران حرکت کند.

به گفته وی سرمایه اولیه این بانک حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان است که احتمالا با مشارکت بخش خصوصی و راهکار‌هایی که بانک مرکزی برای ایجاد یک بانک جدید ترسیم می‌کند به دوبرابر هم خواهد رسید.