نماینده سندیکای بیمه‌گران در اتاق بازرگانی مساله «خود بیمه‌گری» را یکی از مهم‌ترین عوامل رکود بیمه‌های مسوولیت دانست و گفت: بخش‌های مختلف اقتصادی باید با واگذاری مسوولیت‌های بیمه‌ای خود به شرکت‌های بیمه، اقدامات موثری برای ارتقای صنعت بیمه در کشور بردارند.

به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، بیمه‌های مسوولیت از جمله زیرمجموعه بیمه‌های بازرگانی محسوب می‌شوند که شامل بیمه‌های اموال، اشخاص و زیان پولی است. در بیمه‌نامه، اشخاص حقیقی یا حقوقی با انعقاد قراردادی تقاضای خرید بیمه‌نامه از شرکت‌های بیمه‌ای می‌کنند که به موجب آن شرکت بیمه به عنوان جانشین بیمه‌گذار خسارت مالی و جانی که بر بیمه‌گذاران وارد می‌شود را متقبل می‌شود.

با وجود اینکه بیمه‌های مسوولیت دارای انواع مختلفی است، هنوز نتوانسته جایگاه مطلوبی را در کشور کسب کند، این امر در حالی است که صنعت بیمه در برخی از حوزه‌های بیمه‌ای عملکرد مثبتی داشته است.

برخی از کارشناسان معتقدند شاید ریسک بالای برخی از رشته‌های این بیمه‌نامه عامل رکود آن است، اما باید این نکته را یادآور شد که بیشتر صنعتگران اقدام به خود بیمه‌گری می‌کنند و تمایل چندانی به واگذاری پوشش‌های بیمه‌ای خود به شرکت‌های بیمه ندارند. بنابراین ریسک بالا در این بیمه نامه نمی‌تواند عامل موثر در عدم توسعه این رشته باشد.

ابراهیم توفیقیان، نماینده سندیکای بیمه‌گران در اتاق بازرگانی دراین خصوص گفت: هر بازاری دارای دو نیروی هدایت کننده برای گسترش خود دارد، که در این راستا بازار صنعت بیمه نیز دو بخش بسیار مهم و کلیدی، با عنوان بخش عرضه‌کننده و بخش تقاضاکننده بیمه دارد که در موفقیت یا عدم موفقیت بیمه‌نامه‌ها نقش موثری را ایفا می‌کنند.

او در مورد اینکه چرا بیمه‌نامه‌های مسوولیت نتوانسته در میان مردم و صنعت بیمه کشور توسعه پیدا کند؟ یادآورشد: در سال‌های گذشته به دلیل آنکه بیمه‌های مسوولیت در انحصار دولت قرار داشت، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است، به نحوی که در آن دوران معمولا بیمه‌گذاران دولتی ریسک‌های ناشناخته‌ را بدون مدیریت مناسب به متقاضیان ارائه می‌کردند و حتی در بیشتر موارد حاضر به ارائه هر مسوولیتی به شرکت‌های بیمه‌ای نبودند.

توفیقیان ادامه داد: شاید بتوان یکی از دلایل این امر را سرمایه و توان بیمه‌گری نامناسب شرکت‌ها برای پذیرش ریسک‌های متفاوت دانست؛ چرا که شرکت‌ها در این راستا مدام در حال نگرانی چگونگی برخورد و تحت پوشش قرار دادن حوادث در بیمه‌های مسوولیت هستند.