مجمع جهانی اقتصاد، ایران را از نظر شاخص سهولت دسترسی به وام در میان 139 کشور جهان در رده 136 قرار داد.

به گزارش ایسنا، در این رده‌بندی به این سوال پاسخ داده شده که در هر یک از کشورهای جهان سهولت دسترسی به وام مناسب بدون دادن وثیقه سنگین چقدر است.
در این بین یک کشور از منطقه خاورمیانه؛ یعنی قطر بهترین وضعیت را از نظر شاخص سهولت دسترسی به وام کسب کرده و در میان کشورهای جهان اول شده است. دیگر کشور خاورمیانه‌ای؛ یعنی بحرین دوم و کشور اروپایی کوچک لوکزامبورگ نیز سوم شده است. سنگاپور، فنلاند، عربستان سعودی، نروژ، امارات متحده عربی، هنگ‌کنگ و مالزی نیز به ترتیب توانستند رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دهند. در پایین این رده‌بندی نیز نام کشورهای مغولستان، ساحل عاج، بورکینافاسو، ایران، بوروندی، آرژانتین، موریتانی، کامرون، مالی و اوکراین مشاهده می‌شود.
در بین کشورهای منطقه، ایران آخر شده است. این در حالی است که بسیاری از کشورهای این منطقه رده‌های بالای جهانی را از نظر شاخص سهولت دسترسی به وام به‌دست آورده‌اند.
در سال‌های اخیر نیز بسیاری از حوزه‌های تولیدی و خدماتی در کشور از نحوه ارائه خدمات بانکی در کشور به شدت گلایه‌مند بوده‌اند. فرآیند طولانی پر کردن فرم در بانک و گرفتن وثایق سنگین از مواردی بوده که باعث شده همواره بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از سیستم بانکی انتقاد داشته باشند.