فرشباف: بیمه مرکزی محدودیتی برای صدور مجوز بیمه مسوولیت ندارد

رییس کل بیمه مرکزی گفت: ارائه بیمه‌های مسوولیت به بیمه‌گذاران در چارچوب وظایف شرکت‌های بیمه است و اگر شرکت‌ها درخواست فعالیت در بیمه‌نامه‌های جدید را داشته باشند، با دریافت مجوز از بیمه مرکزی می‌توانند در این حوزه اقدام به صدور بیمه‌نامه کنند. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با «فارس» در خصوص اینکه چرا شرکت‌های بیمه‌ای علاقه چندانی به ارائه بیمه‌نامه کارگزاران بورس ندارند، اظهار کرد: هر فعالیت اقتصادی در کشور قابلیت بیمه‌ شدن را دارد؛ اما این امر ارتباط مستقیمی با میزان خطرات و نرخ حق بیمه‌‌های آنها دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی بیمه‌ها خطرات ریسک و حق بیمه‌های بالایی دارند، افزود: در بیشتر موارد اگر بیمه‌نامه‌ها دارای ریسک و هزینه‌های جانبی زیادی برای صدور بیمه نامه باشند، شرکت‌های بیمه تمایل چندانی به فعالیت در آن رشته‌ها را نخواهند داشت.

فرشباف ضمن تاکید بر اینکه نهاد‌های مربوطه باید مطالعات سازنده‌ای را در این خصوص انجام دهند، تصریح کرد: با کارهای مطالعاتی و اتخاذ سیاست‌های مناسب می‌توان توزیع خطر و پوشش بیمه‌ای این بیمه‌نامه را گسترش داد، البته باید در این روند از حالت خاص و فردی خارج و به شکل گروهی فعالیت‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه‌های مسوولیت دارای انواع متفاوتی است، خاطرنشان کرد: ارائه بیمه‌های مسوولیت به بیمه‌گذاران در چارچوب وظایف شرکت‌های بیمه است، اما اگر آنها درخواست فعالیت در بیمه‌های جدید را داشته باشند با دریافت مجوز از بیمه مرکزی می‌توانند در آن حوزه‌ها اقدام به صدور بیمه‌نامه کنند.

این مقام مسوول بیمه در خصوص سیاست‌های بیمه مرکزی جهت توسعه بیمه‌های مسوولیت در کشور اظهار کرد: این سازمان تمام تلاش خود را برای توسعه و گسترش این بیمه‌نامه‌ها انجام می‌دهد و در این مسیر از پیشنهادات مفید شرکت‌های بیمه نیز استفاده می‌کند.

به گفته وی، مدیریت طرح و برنامه‌ریزی بیمه مرکزی آماده دریافت تمام پیشنهادات شرکت‌های بیمه در خصوص فعالیت در بیمه‌نامه‌های مختلف است به طوری که اگر بتوان آنها را در قالب پوشش‌های بیمه‌ای به افراد متقاضی ارائه کرد اجازه اعطای اعتبارات آن را متناسب با هر کدام از رشته‌ها به شرکت‌های بیمه خواهد داد. با توجه به اظهارات رییس بیمه مرکزی شاید بتوان در آینده‌ای نزدیک با کاهش ریسک در برخی از رشته‌های بیمه‌های مسوولیت شاهد حضور آنها در عرصه بیمه کشور باشیم.

بیمه‌های مسوولیت از جمله بیمه‌نامه‌های جدید در کشور محسوب می‌شود که دارای زیرشاخه‌های متفاوتی است که بیمه کارگزاران بورس از زیر مجموعه‌های این بیمه‌نامه تلقی می‌شود.

از خصوصیات این بیمه‌نامه باید این نکته را بیان کرد که بیمه کارگزاران بورس خسارت‌های ناشی از نوسانات عادی بورس را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، بلکه فقط خسارت‌هایی را که کارگزار به سبب ارزیابی‌‌های نادرست اولیه خود نسبت به شرکت انجام داده است، تقبل می‌کند.

در حالی که این بیمه نامه در سایر کشورها پیشرفت مطلوبی داشته است، اما تاکنون نتوانسته جایگاه مناسب و کاربردی را در میان شرکت‌های بیمه‌ای دولتی و خصوصی کشور به دست آورد به صورتی که هیچ شرکت بیمه‌ای این بیمه نامه را ارائه نمی‌دهد. در این راستا تنها سازمان بورس توانسته است با تاسیس صندوقی تحت عنوان بیمه کارگزاران بورس کارکنان خود را تحت پوشش قرار دهد.