برنامه دولت در بازار ارز

نشست بانک مرکزی با صرافان

عدم فروش دلار به مردم عادی

دنیای اقتصاد- همزمان با کاهش التهاب و عطش تقاضا در بازار ارز، معاون اول رییس‌جمهور همصدا با مقامات وزارت اقتصاد و بانک مرکزی از تسلط کامل دولت بر اوضاع خبر داد و گفت: بنده وعده می‌دهم که قیمت ارز هرگز بالا نخواهد رفت. گزارش منابع خبری حاکی از آن است که صف‌های دلار هنوز به طور کامل برچیده نشده، ولی ظاهرا علت اصلی آن بیشتر به بوروکراسی انتقال دلار از بانک مرکزی به صرافی‌ها مربوط است که بانک مرکزی برای رفع این مشکل تصمیم به عرضه مستقیم دلار به صرافی‌ها گرفت تا با حذف واسطه‌گری بانک‌ها، انتقال ارز به بازار تسریع شود. به گفته یک مقام بانک مرکزی، این اقدام می‌تواند مسیر طولانی بوروکراسی انتقال ارز را که بعضا تا ساعت ۲ بعد از ظهر به طول می‌انجامید بسیار کوتاه‌تر کند. همزمان، معاون وزیر اقتصاد نیز دو شایعه موجود در بازار ارز مبنی‌بر اینکه «افزایش قیمت دلار برنامه خود دولت بود» و نیز «ارتباط گرانی دلار با اتمام ذخیره ارزی» را تکذیب کرده و خبر داده است که موجودی فعلی ذخایر ارزی در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه است. مدیر نظارت بانک مرکزی خبر داد

روند عرضه نامحدود دلار دولتی تسهیل می‌شود

گروه بازار پول- مدیر اداره‌ نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی از ارائه مستقیم ارز به صرافی‌ بانک‌ها بدون دخالت بانک‌ها خبر داد.

محسن عباسی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه «برای تسهیل در روند تهیه ارز، بانک مرکزی به طور مستقیم اقدام به ارائه ارز به صرافی‌ بانک‌ها می‌کند» افزود: پیش از این صرافی بانک‌ها باید از طریق اداره اعتبارات خارجی خود اقدام به تهیه ارز می‌کردند، اما حالا بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده که این آمادگی را دارد تا به صورت مستقیم به آنها ارز ارائه کند. این امر روند بوروکراسی اداری را کوتاه‌تر کرده و ارز سریع‌تر به صرافی‌ها خواهد رسید. وی ادامه داد: پیش از این به دلیل طولانی شدن بوروکراسی تا ساعت دو بعدازظهر طول می‌کشید، اما حالا این امر سریع‌تر شده است.

عباسی با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار ارز تهران گفت: عرضه نامحدود ارز به صرافی بانک‌ها ادامه دارد و مشکلی در تامین ارز صرافی بانک‌ها و صرافی‌های آزاد مجاز وجود ندارد.

مدیر اداره‌ نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی تاکید کرد: صرافی بانک‌ها و صرافی‌های خصوصی سعی می‌کنند ارز به دست مصرف کننده‌ واقعی برسد و ما اساسا بر مساله حضور دلالان حساسیتی نداریم چون کاهش قیمت خود به خود آنها را حذف کرده است. عباسی با اشاره به اخطار شدیداللحن بانک مرکزی به پنج صرافی آزاد از اصلاح رفتار آنها خبر داد و درباره‌ تعطیل و نیمه‌تعطیل بودن برخی از صرافی‌ها در میدان فردوسی و چهارراه استانبول تهران اظهار کرد: البته تعطیلی صرافی جرم نیست و شاید آنها ارز تمام کرده و منتظر رسیدن ارز باشند، اما ما با قیمت‌های بالاتر از قیمت مصوب به شدت برخورد می‌کنیم و مردم هم می‌توانند موارد اینچنینی را به اداره نظارت بانک مرکزی اطلاع بدهند تا ما بازرسان خود را سریعا به آنجا بفرستیم. حتی اگر یک مورد هم وجود داشته باشد، ما گذشت نمی‌کنیم چون هیچ دلیلی برای ارائه ارز با قیمت بالاتر از قیمت‌های مصوب وجود ندارد. وی قیمت مصوب دیروز دلار در بازار تهران را ۱۰۶۰ تومان عنوان و پیش‌بینی کرد روند کاهشی قیمت دلار طی هفته جاری ادامه داشته باشد.

جزئیات جلسه دیروز مسوولان بانک مرکزی با صرافان در پایان وقت اداری روز گذشته خبرگزاری مهر گزارش داد، در جلسه دیروز بانک مرکزی و صرافی‌های بانکی مقرر شد تا رسیدن قیمت‌ها به یک نرخ تعادلی در بازار ارز، عرضه دلار توسط بانک مرکزی با کمک صرافی‌ها ادامه یابد. دیروز مسوولان بانک مرکزی و صرافی‌های بانک‌ها در جلسه‌ای مشترک تصمیم گرفتند که تا رسیدن نرخ‌ها در بازار ارز به ویژه دلار به یک نرخ تعادلی و کاهشی شدن روند قیمت‌ها، تزریق دلار به بازار را ادامه دهند. در این جلسه که با حضور مسوولان اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی و صرافی بانک‌ها برگزار شد، مقرر شد تا هر دلار با نرخ ۱۰۵۵ تومان توسط صرافی بانک‌ها به صرافی‌های مجاز فروخته شود.

همچنین با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه «امروز» و عدم نوسان در بازار ارز، قرار بر این شد که هر دلار با نرخ ۱۰۵۵ تومان که نرخ دیروزبود، توسط صرافی بانک‌ها دلار به صرافی های مجاز فروخته شود. اصغر ابوالحسنی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به خبرنگاران اعلام کرده است که قیمت دلار در هفته جاری به حدود ۱۰۳۰ تومان کاهش خواهد یافت.

صرافی بانک‌ها به مردم عادی دلار نفروختند

این در حالی است که به گزارش خبرنگار ما، ادامه عرضه دلار دولتی بالاخره قیمت آن را کاهش داد. روز گذشته بهای هر دلار آمریکا با افت ۵ الی ۱۰ تومانی بین ۱۰۹۰ تا ۱۰۹۵ تومان فروخته شد. بانک مرکزی در ادامه سیاست کنترلی نرخ ارز، دیروز از فروختن دلار به افراد عادی خودداری کرده و توزیع دلار دولتی ۱۰۶۰ تومانی به افراد عادی را به صرافی‌های دارای مجوز واگذار کرد.

خبرهای رسیده حاکی از آن است که تا ساعت ۱۱ قبل از ظهر دیروز صرافی بانک‌ها دلاری برای عرضه نداشته‌اند. البته در ساعات بعد اعلام شد که صرافی‌ها به افراد عادی تا سقف ۲۰۰۰ دلار، دلار ۱۰۶۰ تومانی می‌فروشند و از شواهد موجود پیدا است که کنترل بازار ارز با یک سیاست تاخیری به صرافی‌ها سپرده شد. این در حالی است که فروش دلار به صرافی‌ها توسط صرافی بانک‌ها به هر میزان امکان‌پذیر بوده که البته فروش کامل دلارهای تحویلی می‌بایست با ارائه لیست دقیق خریداران همراه باشد. به همین دلیل در بازار ارز تنها برخی از صرافان زحمت سرو کله زدن با مردم عادی و دلالان را برای بهره‌مندی از سود اندک آن به جان می‌خرند. یکی از صرافان که روز پنج‌شنبه گذشته اقدام به فروش دلار دولتی کرده بود با بیان اینکه در پایان روز مذکور رقمی در حدود ۵ هزار دلار از دارایی ما در ازدحام خریداران گم شد و در نهایت از این سودا زیان قابل توجهی دیدیم، افزود: دیگر تمایلی برای عرضه دلار دولتی با این حاشیه سود اندک ندارم. دیروز یورو در بازار بدون تغییر ۱۵۳۰ تومان فروخته می‌شد. پوند انگلیس ۱۰ تومان ارزان شد و به ۱۸۲۰ تومان رسید. در مقابل ین ژاپن با ۳۰ تومان افزایش به نرخ ۱۳۳۰ تومان به خریداران عرضه شد. در بازار سکه با وجود افزایش ۱۵ دلاری قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی بازار‌های جهانی و رشد قیمت آن تا ۱۳۴۷ دلار، قیمت سکه بهار آزادی با ۱۰۰۰ تومان کاهش به ۳۴۷ هزار تومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم و نیم سکه بدون تغییر ۳۶۵ هزار تومان و ۱۷۵ هزار تومان باقی ماند .ربع سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان افت قیمت به نرخ ۸۷ هزار تومان فروخته شد.