صعود تقاضای ارز با تثبیت نرخ‌ها

عکس‌ها: دنیای اقتصاد- آکو سالمی پیش‌بینی صرافی بانک ملی از فروش ۱۰۶۵ تومانی دلار از امروز

تداوم صف‌های خرید برای دلارهای دولتی

گروه بازار پول - پس از یک هفته تلاطم در بازار ارز و طلا و قول مسوولان دولتی برای تثبیت و کاهش قیمت‌ها گزارش‌های میدانی خبرنگاران از خیابان فردوسی تهران و صرافی‌های سطح شهر حکایت از سروسامان نیافتن قیمت‌ها و سرگردانی متقاضیان برای تهیه ارز و سکه دارد.

گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از خیابان فردوسی تهران حاکی است، برخی از صرافی‌های مجاز به دلیل ازدحام بیش از حد متقاضیان برای خرید دلار ترجیح داده‌اند صرافی‌های خود را تعطیل کرده یا از دریافت دلار از صرافی بانک‌ها برای فروش آن به خریداران خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد دیروز برخی از صرافی‌ها که زحمت پاسخگویی به خریداران ارز را به خود داده بودند دلار را تا سقف ۲۰۰۰ دلار و قیمت ۱۰۸۰ تومان به فروش می‌رساندند. پرداخت این میزان دلار با کارت ملی افراد امکان‌پذیر بود.صرافی‌های مجاز نیز دیروز می‌توانستند دلار را تا سقف ۱۰۰هزار دلار و قیمت ۱۰۷۸تومان از صرافی بانک ملی دریافت کنند. نکته قابل توجه در یک اطلاعیه صرافی بانک ملی این بود که پیش‌بینی شده بود قیمت دلار امروز، چهارشنبه، به مبلغ ۱۰۶۵تومان عرضه شود. خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد ،خبرنگار این خبرگزاری شاهد فروش دلار به قیمت ۱۰۷۵، ۱۰۸۵ و ۱۱۰۰ تومان بوده است. به گفته برخی از متقاضیان ارز، شرایط پیش آمده در ۱۰سال پیش تاکنون بی‌سابقه بوده است. از بازار طلا هم خبر می‌رسد که هنوز طلافروشان در اعتراض به مالیات ارزش افزوده از بازگشایی مغازه‌های خود، سر باز می‌زنند. خبرگزاری فارس هم گزارش داده است که در شرایط پیش آمده برخی از فروشندگان سکه از این موقعیت سوءاستفاده کرده و سود‌های بیش از حدی را از تفاوت قیمت خرید و فروش سکه به‌دست می‌آورند. به گزارش این خبرگزاری دیروز در برخی از طلافروشی‌ها قیمت خرید سکه بهار آزادی ۳۴۵ هزار تومان و قیمت فروش آن ۳۸۰ هزار تومان بوده است.

عرضه دلار ارزان‌تر توسط بانک‌های خصوصی

برخی از صرافی‌های بانک‌های خصوصی با حضور در بازار تهران با ارائه فیش به متقاضیان دلار به آنها دلار ارزان‌تر از بازار می‌فروشند. یکی از فعالان بازار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است: برخی صرافی‌های بانک‌های خصوصی با حضور در بازار طلافروشان تهران با ارائه فیش به متقاضیان دلار که اتفاقا بسیاری از آنها متقاضی نبوده و بیشتر دلال هستند، دلار ارزان‌تر از قیمت بازار به آنها می‌فروشند.

وی در تشریح این وضعیت ادامه داد: به عنوان مثال یک صرافی برای فرد متقاضی یک فیش صادر می‌کند و آن فرد با مراجعه به بانک و واریز کردن مبلغ هر دلار ۱۰۷۳ تومان فیش بانکی را تحویل این صرافی می‌دهد و سپس به میزان پول واریز شده از این صرافی دلار تحویل می‌گیرد. این فعال بازار طلا گفت: چنانچه این افراد مراجعه‌کننده به این صرافی ۳۰ هزار دلار با قیمت ۱۰۷۳ تومان فیش تهیه کنند، می‌توانند روزانه ۶۰۰ هزار تومان سود به دست بیاورند.

به گفته وی، این دلال‌ها دلار ۱۰۷۳ تومانی را در بازار غیررسمی ارز به مبلغ ۱۰۹۵ تومان به فروش می‌رسانند. وی تاکید کرد: نکته جالب حضور این صرافی‌ها در بازار این است که هنوز بازار طلافروشان بسته است، ولی دلالان متقاضی خرید دلار به راحتی وارد پاساژ طلافروشان می‌شوند.

عکس: دنیای اقتصاد- آکو سالمی