با وجود گذشت ۳۴۷ روز از اولین جلسه صادرکنندگان با رییس کل بانک مرکزی برای حل معضلات پولی و مالی جامعه صادراتی کشور، بالاخره محمود بهمنی به قائم‌مقام خود دستور داد تا با تشکیل کمیته‌ای سه نفره، وعده‌های محقق نشده‌اش را به صادرکنندگان محقق کند. به گزارش خبرگزاری مهر، درست ۳۴۷ روز قبل بود که رییس کل بانک مرکزی در جمع صادرکنندگان کشور وعده داد تا برای حمایت از صادرات، یک میلیارد دلار اعتبار اختصاص دهد، هجینگ ارزی به ریالی را عملیاتی کند، تسهیلات ری فاینانس به صادرکنندگان بدهد، سهم صادرات را از تسهیلات بانکی از ۲ درصد به ۸ درصد برساند، استمهال بدهی صادرکنندگان، اصلاح نرخ ارز و ۱۱ وعده دیگر.

بر این اساس، اگرچه برخی از وعده‌های رییس کل مبنی بر عملیاتی شدن هجینگ ارزی به ریالی و ری‌فاینانس محقق شد، اما صادرکنندگان همچنان چشم انتظار تحقق سایر وعده‌های محمود بهمنی هستند. این درحالی است که ۱۶ روز بیشتر به روز ملی صادرات باقی نمانده است. اما بالاخره بعد از گذشت یکسال، در جلساتی که مسوولان بخش تجارت کشور با رییس کل و معاونان بانک مرکزی داشته‌اند، قرار بر این شده است که کمیته‌ای سه نفره متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی تشکیل جلسه دهد تا نسبت به عملیاتی شدن وعده‌های رییس کل بانک مرکزی به جامعه صادراتی کشور تصمیم‌گیری سریع‌تری داشته باشند.

بر این اساس، قرار بر این است تا امروز سه‌شنبه اولین جلسه این کمیته برای نهایی کردن این موضوعات تشکیل شود. در عین حال، صادرکنندگان انتظار دارند تا در شرایط تحریم و محدودیت‌هایی که برخی کشورها بر سر راه صادرات کالاهای ایرانی قرار داده‌اند، دولت حمایت‌های بیشتری را از آنها داشته باشد.

ظرف ماه گذشته ۴ جلسه در بانک مرکزی با مسوولان این بانک تشکیل شده که نتیجه آن تشکیل این کمیته بوده است. اولین جلسه این کمیته قرار بود شنبه ۱۰ مهرماه برگزار شود که متاسفانه به سه‌شنبه ۱۳ مهرماه موکول شد. به هرحال به نظر می‌رسد اگر کشور بر این باور است که راه توسعه از گسترش صادرات غیرنفتی می‌گذرد، باید تمامی هم و غم خود را به حل مشکلات صادرکنندگان و رونق صادرات غیرنفتی کشور معطوف کنند و هر وعده‌ای را که به صادرکنندگان می‌دهند، به آن عمل کنند نه اینکه تنها به بهانه ثبت یک روز در تقویم رسمی کشور، وعده‌هایی به فعالان اقتصادی دهند و بعد هم سالن را با کف و تشویق حاضران ترک کنند تا سال بعد فرا رسد و روز دیگری به عنوان روز ملی گرامی داشته شود.

در این میان، صادرکنندگان کشور نیز که به‌زعم بسیاری از مسوولان بخش تجارت کشور، سربازان گمنام خط مقدم جبهه‌های اقتصادی هستند، انتظار دارند تا بیشترین حمایت را در این شرایط سخت تحریم و محدودیت‌های اقتصادی از دولت مشاهده کنند.