دنیای اقتصاد- تزریق گسترده دلار آمریکا از طریق صرافی بانک ملی و سایر بانک‌ها به بازار، دیروز قیمت دلار را به نرخ ۱۰۹۰ تومان رساند. نرخ دلار در بازار ارز در حالی با افت ۵۰ تومانی خود تا ۱۰۹۰ تومان در صرافی‌های دارای مجوز سقوط کرده که روز گذشته بانک مرکزی قیمت مرجع دلار آمریکا را با ۵۰۱ ریال افزایش تا ۱۰۶۹۹ ریال بالا برد. در عین حال، خبرگزاری‌ها از توقف معاملات ارزی در صرافی‌های بدون مجوز خبر داده‌اند. از بازار سکه نیز خبر می‌رسد که برخلاف انتظار قیمت سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان افزایش دیگر، دیروز به نرخ ۳۵۰ هزار تومان رسید. قیمت دلار در مسیر ثبات

مدیریت بازار ارز با عرضه نامحدود

مسعودرضا طاهری

تزریق گسترده دلار آمریکا از طریق صرافی بانک ملی و سایر بانک‌ها به بازار، دیروز قیمت دلار را به ۱۰۹۰ تومان رساند. بانک مرکزی صرافی‌های دارای مجوز را مجبور به رعایت قیمت فروش دلار ۱۰۹۰ تومانی کرده است البته دلال‌ها دلار را ۱۱۱۰ تومان می‌فروختند.

این در حالی است که مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی حداکثر قیمت فروش برای این صرافی‌ها را ۱۰۸۵ تومان اعلام کرد. روز گذشته، صرافی بانک ملی به افراد عادی دلار را تا سقف ۳۰ هزار دلار، به نرخ ۱۰۹۰ تومان فروخت و به صرافی‌های دارای مجوز دلار را به نرخ ۱۰۸۵ تومان ارائه کرد و با ارائه دستورالعملی روی سایت اختصاصی این صرافی‌ها از آنها موکدا خواست تا نرخ ۱۰۹۰ تومانی را برای فروش دلار رعایت کنند. تحرک گسترده مقامات بانکی کشور برای فرونشاندن تب دلار و سکه در حالی است که قیمت سایر ارزها در صرافی‌ها کاملا غیرشفاف است. نرخ دلار در بازار ارز در حالی با افت ۵۰ تومانی خود تا ۱۰۹۰ تومان در صرافی‌های دارای مجوز سقوط کرده که روز گذشته بانک مرکزی قیمت مرجع دلار آمریکا را با ۵۰۱ ریال افزایش تا ۱۰۶۹۹ ریال بالا برد.

از بازار سکه نیز خبر می‌رسد که برخلاف انتظار قیمت سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان افزایش دیگر، دیروز به نرخ ۳۵۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمت جهانی طلا تا ۱۳۲۰ دلار را باید از دلایل رشد قیمت سکه برشمرد.

ایسنا نیز در گزارشی با اشاره به اینکه خرید و فروش ارز در صرافی‌ها متوقف است و علاوه بر این، صرافان از اعلام نرخ ارز روی تابلوهای واحدهای صنفی شان خودداری می‌کنند و تابلوهای آنها پاک است، نوشت: «مسوولان پولی کشور در حالی از سامان‌دهی و کنترل نرخ ارز خبر می‌دهند که بازار خرید و فروش ارز در حوالی چهارراه استانبول تا میدان فردوسی تهران عملا متوقف است.»

وزیر اقتصاد: مدیریت ارز در دست بانک مرکزی است

از سویی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران از پیگیری کنترل قیمت‌ها در بازار ارز و سکه خبر داده ودر مورد دلایل افزایش نرخ سکه و ارز در بازار گفت: افزایش نرخ سکه در بازار به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا بوده که با کاهش قیمت جهانی طلا و عرضه روزانه و مستمر سکه توسط بانک مرکزی و بانک کارگشایی قیمت آن مدیریت خواهد شد. همچنین قیمت نرخ ارز نیز با مدیریت بانک مرکزی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه قیمت سکه متناسب با قیمت‌های جهانی تنظیم و افزایش فراتر از قیمت‌های جهانی کنترل می‌شود، گفت: کاهش قیمت سکه و ارز در بازار از هفته گذشته آغاز شده و ادامه این روند در دستور کار ما قرار دارد. سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش نرخ ارز در بازار متاثر از تحلیل‌ها بوده یا ارتباطی بین این اتفاق و اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد یا خیر؟ عنوان کرد: برخی تحلیل‌گران مطرح می‌کنند که دولت به خاطر تامین منابع مالی نرخ ارز را گران کرده، اما این تحلیل‌ها غیرمنطقی است. دلیل افزایش قیمت ارز در بازار به افزایش تقاضای نقدی ارز بازمی‌گردد، در عین حال بانک مرکزی لازم بود که طی روزهای گذشته نسبت به تزریق ارز به بازار اقدام کند، در عین حال از نظر ما تحریم‌ها تاثیری در افزایش قیمت ارز ندارد و بازار ارز در مدیریت بانک مرکزی است.

روز گذشته مدیرعامل بانک ملی نیز با حضور در صرافی بانک ملی درباره تدابیر اتخاذ شده برای تعدیل قیمت‌ها در بازار سکه و ارز خاطرنشان کرد: وضعیت بازار ارز و سکه تا رسیدن به قیمت تعادلی به صورت شناور خواهد بود.

روز گذشته قیمت هر یورو در بازار ارز با وجود تزریق ارز به دلیل افزایش نرخ برابری در مقابل دلار آمریکا در بازار‌های جهانی تا حد ۳۷۹۹/۱، با افزایش قیمت مواجه شد و با ۱۰ تومان افزایش به نرخ ۱۵۱۰ تومان رسید. نبود شفافیت در قیمت سایر ارزها موجب امتناع صرافان از اعلام دقیق قیمت بوده است. در عین حال، گزارشات رسیده از چهار راه استانبول حاکی است که پوند انگلیس بدون تغییر ۱۷۷۰ تومان فروخته شده است. هر صد ین ژاپن نیز در این بازار با ۷۰ تومان افت قیمت تا ۱۲۸۰ تومان ارزان شد. دلار کانادا و دلار استرالیا نیز با ۴۰ تومان و ۳۰ تومان افت قیمت به ترتیب ۱۰۸۰ تومان و ۱۰۵۰ تومان رقم خوردند. اگرچه ارقام اعلام شده برای ارزهای فرعی کماکان چندان دقیق به نظر نمی‌رسد. دیروز سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت به نرخ ۳۵۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم هم ۵۰۰۰ تومان گران شد و رکورد ۳۷۰ هزار تومانی را کسب کرد و مجددا به نرخ ۳۶۵ هزار تومان رسید، اما نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر ۱۷۵ هزار تومان و ۹۰ هزار تومان فروخته شدند.

عرضه نامحدود‌ ارز

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی گفت:‌ صرافی‌های بازار که مورد تایید بانک مرکزی هستند می‌توانند به صرافی بانک‌ها مراجعه کرده و به صورت نامحدود ارز تهیه کنند. وی همچنین درباره سوءاستفاده برخی سودجویان از کارت ملی مردم در خرید ارز هشدار داد.

محسن عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نوسان نرخ ارز در برخی روزهای هفته گذشته اظهار کرد: از روز چهارشنبه با عرضه ارز در بازار نرخ دلار کاهش پیدا کرده و مردم می‌توانند با مراجعه به صرافی‌ها و بانک‌ها ارز مورد نیاز خود را به صورت نامحدود تهیه کنند.

وی ادامه داد: صرافی‌ها موظفند نرخ ارز را براساس قیمت اعلامی بانک مرکزی عرضه کنند. به گفته وی، بانک مرکزی صرافی‌ها را موظف کرده دلار را با دو تا سه تومان سود به قیمت مصوب هزار و ۸۵ تومان عرضه کنند.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی تاکید کرد:‌ از آخر هفته گذشته بازرسان بانک مرکزی با هدف نظارت بر انجام صحیح خرید و فروش ارز، طبق نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی در سطح بازار حضور پیدا کرده‌اند و بر عرضه ارز به طور جدی نظارت دارند.

عباسی تاکید کرد: صرافی‌هایی که دارای مجوز بانک مرکزی نیستند، از سوی بازرسان بانک مرکزی شناسایی شده و به طور قاطع مورد پیگرد قرار می‌گیرند. به گفته وی با هرگونه تخلف در زمینه ارائه نرخ ارز به شدت برخورد و پروانه صرافی‌های متخلف باطل خواهد شد.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی تاکید کرد: قیمت هزار و ۸۵ تومان حداکثر قیمت دلار است و این رقم می‌تواند پایین‌تر هم بیاید و مطمئن باشید طی هفته جاری این رقم کاهش خواهد یافت و به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت.

عباسی همچنین نسبت به سوءاستفاده برخی سودجویان از کارت ملی مردم در خرید ارز هشدار داد و گفت: کارت ملی یک سند هویتی است و نباید در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد. متاسفانه اخیرا گزارش‌هایی در این باره داشته‌ایم که برخی سودجویان با اجاره کارت ملی برخی از مردم در شهرستان‌ها اقدام به خرید ارز می‌کنند که این کار یک تخلف است.

برای فروش ارز هیچ‌گونه مدرکی نمی‌خواهیم

مدیرعامل بانک ملی از کاهش تقاضا برای خرید دلار در صرافی‌ها خبر داد و با تاکید بر اینکه برای فروش ارز هیچ‌گونه مدرکی نمی‌خواهیم، گفت: ورود بانک مرکزی به بازار ارز، سفته‌بازان را شوکه کرد. به گزارش خبرنگار مهر، محمودرضا خاوری دیروز در نشستی خبری در صرافی بانک ملی درباره تدابیر اتخاذ شده برای تعدیل قیمت‌ها در بازار سکه و ارز گفت: وضعیت بازار ارز و سکه تا رسیدن به قیمت تعادلی به صورت شناور خواهد بود.

مدیرعامل بانک ملی از برگزاری جلسه‌ای در روز جمعه، درباره وضعیت بازار ارز و سکه با حضور رییس کل بانک مرکزی و مدیران صرافی‌های بانکی خبرداد و افزود: بر این اساس، سیاست‌های جدیدی برای کنترل قیمت و بازار ارز و سکه اتخاذ شده است. وی با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار تا ۱۰۹۰ تومان نیز کاهش یافته‌ است، اظهار داشت: امروز (دیروز) با توجه به کاهش تقاضا، فروش صرافی‌های بانک‌ها از ۱۰۸۵ تومان آغاز شد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امروز(دیروز) به ۱۰۸۲ یا ۱۰۸۳ تومان برسد.

خاوری با بیان اینکه تا پایان امروز(دیروز) با توجه به کاهش تقاضا، قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت، افزود: براساس گزارشات روز پنج‌شنبه هفته گذشته، ۶ میلیون دلار برای فروش عرضه کرده بودیم که از این میزان، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش رفت و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در خزانه بانک ملی باقیمانده است.

وی افزود: روز پنج شنبه هفته گذشته یک میلیون یورو به بازار عرضه شد که ۵۵۰ هزار یورو فروش رفت و مابقی آن با توجه به اینکه متقاضی نداشت، باقیمانده است.

مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر اینکه به هر میزان و به هر تعداد از متقاضیان بدون هیچ‌گونه محدودیتی ارز فروخته می‌شود، تصریح کرد: دخالت بانک مرکزی و نظام بانکی برای پاسخگویی به تقاضاها است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی به حد کافی ارز در اختیار دارد، عنوان کرد: امروز تقاضاها برای دریافت دلار از صرافی‌ها کمتر از روز پنج‌شنبه هفته گذشته بود که امید است تا پایان هفته قیمت دلار به ۱۰۶۰ تومان برسد. خاوری در پاسخ به این سوال که چرا امروز هیچ‌یک از صرافی‌ها قیمت‌های ارز و سکه را در تابلوهای خود درج نکرده‌اند؟ گفت: سفته بازها هنوز باور ندارند که بانک مرکزی و نظام بانکی با چه قدرتی برای کنترل و مدیریت بازار وارد عمل شده اند و شوکی به آنها وارد شده است. مدیرعامل بانک ملی ایران عنوان کرد: بانک کارگشایی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر مبادرت به فروش و حراج انواع سکه و اجزای آن می‌کند و شعب منتخب بانک ملی و برخی از شعب بانک سپه نیز وارد این کار شده‌اند.

وی ادامه داد: شعب منتخب بانک ملی به مدت دو هفته بدون محدودیت طلا را در بازار عرضه می‌کند، با توجه به اینکه سکه نیز همچون دلار سنجیده می‌شود، افرادی که عجله کنند پشیمان خواهند شد، ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز و کاهش قیمت آن روی قیمت طلا اثر مثبت خواهد گذاشت و قیمت طلا کاهش می‌یابد.

خاوری خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند ارز از صرافی‌ها خریداری و در بانک سپرده‌گذاری کنند که نرخ سود ارزی نیز بین ۶ تا ۷ درصد است. وی با تاکید بر اینکه برای فروش ارز هیچ‌گونه مدرکی نمی‌خواهیم، افزود: هیچ‌گونه تغییری نیز در وضعیت ارز مسافرتی از جمله دلار و یورو ایجاد نشده است و امروز قیمت هر دلار مسافرتی ۱۰۷۰ تومان و قیمت هر یوروی مسافرتی نیز ۱۴۷۵ تومان است.

هجوم ارزی مردم به صرافی بانک‌ها

خبرگزاری مهر همچنین از هجوم مردم و فعالان اقتصادی برای تامین ارز مورد نیاز خود به صرافی‌های وابسته به بانک‌ها خبر داد و افزود: قیمت دلار در بازار تا ۱۰۹۰ تومان هم کاهش یافته است. این گزارش از صرافی‌های واقع در میدان فردوسی که مرکز ارزفروشان تهران است، حاکی از آن است که تحولات و نوسانات بازار ارز و سکه روز شنبه (دیروز) نیز ادامه داشت، به نحوی که بسیاری از صرافی‌ها یا مغازه‌های خود را بستند؛ یا خرید و فروشی نداشتند.

همچنین صرافی‌ها، قیمت‌های ارز و سکه طلا را روی تابلوهای خود درج نکرده‌اند. فعالان و صرافی‌های بازار دلیل این امر را نوسانات قیمت‌های سکه و ارز به ویژه دلار اعلام می‌کنند.

در پی اعلام بانک مرکزی، مبنی بر اینکه به هر متقاضی به هر میزان و بدون هیچ‌گونه محدودیتی ارز فروخته می‌شود، بسیاری از فعالان بازار و مردم برای دریافت ارز به صرافی‌های بانک‌ها هجوم آورده‌اند.

با این وجود، دیروز هر دلار آمریکا در بازار بین ۱۰۹۰ تا ۱۱۰۰ تومان بود که نسبت به چهارشنبه گذشته با بیش از ۱۰۰ تومان و نسبت به روز پنج‌شنبه حدود ۵۰ تومان کاهش نشان می‌دهد، ضمن اینکه هر یورو نیز ۱۵۰۰ تا ۱۵۲۰ تومان فروخته می‌شود. در همین حال، صرافی‌های وابسته به بانک‌ها، دیروز دلار را ۱۰۷۰ تومان و یورو را ۱۴۷۵ تومان می‌فروختند. مسوولان بانکی کشور پیش‌بینی می‌کنند که قیمت دلار در روز شنبه (دیروز) تا ۱۰۸۲ هم کاهش یابد.

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی نیز گفته است: قیمت دلار در بازار را تا ۱۰۶۰ تومان می‌رسانیم، این در حالی است که سید حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه «نمی‌توان رقم دقیقی از نرخ دلار را پیش‌بینی کرد، چرا که بازار بازی و آزادی خود را دارد»، وعده داده است: جهش قیمت دلار مهار شده و در روزهای آینده به حدود ۱۰۵۰ تومان خواهد رسید.

گزارش مهر نشان می‌دهد: قیمت انواع سکه طلا در بازار متغیر است، به نحوی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم دیروز برای خرید بین ۳۶۴ تا ۳۷۰ هزار تومان و طرح جدید بین ۳۵۰ تا ۳۶۱ هزار تومان به مردم عرضه می‌شد. نیم سکه نیز بین ۱۵۰هزار تومان تا ۱۷۴ هزار تومان و ربع سکه نیز بین ۸۶ هزار تومان تا ۸۹ هزار تومان توسط صرافی‌ها اعلام شد، همچنین صرافی‌ها با توجه به قیمت فروش سکه خود، قیمت خرید آن توسط مردم را ۵ هزار تومان کمتر در نظر گرفته‌اند.