رییس کل بانک مرکزی افزایش قیمت دلار در شرایط کنونی را کاذب دانست و از دخالت بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار خبر داد. محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که قیمت دلار در برخی صرافی‌ها به هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است، اظهار کرد: شما مطمئن باشید از فردا (امروز) قیمت دلار با رقمی بسیار پایین‌تر از این عرضه خواهد شد. وی افزود: بخشی از افزایش قیمت واقعی بوده و بخش دیگری کاذب بوده است که بانک مرکزی برای کنترل این افزایش قیمت کاذب وارد عمل خواهد شد. وی همچنین درباره افزایش قیمت سکه اظهار کرد: بخش عمده‌ افزایش قیمت سکه ناشی از افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است و تنها بخش کمی از آن کاذب است که برای مقابله با آن، بانک کارگشایی عرضه سکه را افزایش داده است. رییس کل بانک مرکزی همچنین از اقدامات دیگری که در حال تدوین است برای کنترل افزایش کاذب قیمت دلار خبر داد و گفت:‌ بانک مرکزی توانایی کنترل بازار را دارد و می‌تواند نوسانات کاذب را کنترل کند. بهمنی گفت:‌ نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند، اما با توجه به اینکه دولت بزرگ‌ترین عرضه‌کننده ارز است آن را مدیریت می‌کند و روش ما در مورد نرخ ارز شناور مدیریت شده است.

دلار ۱۲۱۰، یورو ۱۵۸۰

قیمت دلار آمریکا در آخرین ساعات معاملات روز گذشته با افزایش ۹۵ تومانی به نرخ ۱۲۱۰ تومان رسید. در ادامه موج جدید افزایش قیمت در بازار ارز با وجود اعلام نرخ‌های متفاوت برای دلار آمریکا قیمت آن در صرافی‌های چهارراه استانبول ۱۲۱۰ تومان به فروش می‌رسید که نسبت به نرخ ۱۱۱۵ تومانی روز قبل در حدود ۹۵ تومان جهش قیمت را در یک روز تجربه کرد. در این بازار نرخ دلار به ۱۲۵۰ تومان نیز رسیده بود.

در همین حال، قیمت یورو با افزایش بی سابقه خود به نرخ رشد روزانه ۱۲۰ تومانی دست یافت و به قیمت ۱۵۸۰ تومان فروخته شد. پوند انگلیس نیز تا رسیدن به نرخ بی سابقه ۱۸۰۰ تومان در حدود ۷۰ تومان گران شد. هر صد ین ژاپن دیروز به رغم

گم بودن قیمت ۱۳۰۰ تومان رقم خورد. سایر ارزها نیز بین۱۰ الی ۲۰ تومان افزایش قیمت را در یک روز تجربه کرده‌اند.

سکه بهار آزادی ۳۶۰ هزار تومان شد

روز گذشته به دنبال افزایش قیمت جهانی طلا تا اوج ۱۳۱۴ دلار و ضعف دلار در برابر یورو تا برابری ۳۶۱۷/۱ و ابراز نگرانی فدرال رزرو از ریکاوری دیر هنگام اقتصاد آمریکا، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با افزایش رقم بی سابقه ۲۳ هزار تومانی به نرخ ۳۶۰ هزار تومان رسید. برخی مراجع نیز قیمت سکه را ۳۵۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند که نشان از سردر گمی‌ خریداران در بازار روز گذشته سکه داشت. همچنین سکه طرح قدیم با افزایش ۲۰ هزار تومانی قیمت به نرخ ۳۷۵ هزار تومان فروخته شد. برخی شایعات قیمت سکه تا ۴۰۰ هزار تومان را نیز بر سر زبان‌ها انداخت. نیم سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۳هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۷۲ هزار تومان و ۸۹ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه در برخی نقاط ۹۰ هزار تومان نیز فروخته شده است.