رشد قیمت سکه ادامه نمی‌یابد

عکس:‌نگار متین‌نیا

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزایش قیمت سکه در بازار داخلی را متاثر از بازارهای جهانی دانست و گفت: رشد قیمت سکه ادامه نمی‌یابد. به گزارش خبرگزاری مهر، سیدشمس‌الدین حسینی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت درباره افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر با بیان اینکه افزایش قیمت طلا در بازار داخلی متاثر از بازارهای جهانی است، در عین حال گفت: باید دید که در روزهای آینده قیمت‌های جهانی این فلز به چه نحوی خواهد بود.

وی افزود: درباره سکه نیز همان طور که بانک مرکزی اعلام کرده است، به میزان کافی سکه به صورت حراج به بازار عرضه می شود.

خبرنگاری از حسینی پرسید که آیا با واریز یارانه های نقدی شاهد افزایش تورم نخواهیم بود؟ که وی پاسخ داد: براساس برنامه، در مهر حساب‌های مربوط به هدفمندی یارانه‌ها شارژ و پول واریز می‌شود، اما برداشت از این حساب‌ها موکول به اصلاح قیمت‌ها خواهد بود.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، این منابع از خود جامعه گرفته و در خود جامعه بازتوزیع می‌شود، بنابراین به هیچ وجه اثر تورمی نخواهد داشت، ضمن اینکه اگر این طور تصور کنیم که برخی طبقات قدرت خریدشان زیاد می‌شود و از طرفی طرح‌های نظارتی دولت و تامین مناسب کالاها نیز وجود خواهد داشت، به نظر می‌رسد این امر محقق نشود.

رشد حبابی قیمت طلا به زودی از بین می‌رود

یک کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه بهای انواع قطعه سکه و طلا در بازار طی روزهای اخیر رشد کاذب و حبابی داشته است،‌ گفت: حراج سکه از طریق بانک مرکزی می‌تواند این رشد حبابی را در روزهای آتی بکاهد و بهتر است مردم سکه‌های مورد نیاز خود را از این طریق تهیه کنند.

فرید ضیاءالملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای اخیر، اظهار داشت: طی روزهای جاری، قیمت جهانی طلا در حال بالا رفتن است و بهای هر اونس طلا در این بازارها به ۱۳۰۰ دلار نزدیک شده است.

وی با اشاره به افزایش بهای ارز، گفت: قیمت جهانی طلا نیز ممکن است دچار نوسانات شود و این امر ارتباطی به نوسانات بازار داخلی ندارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت‌های کاذب صرافی‌ها برای فروش انواع سکه طی هفته جاری،‌ افزود: مردم می‌توانند از طریق عرضه سکه توسط بانک مرکزی و حراجی‌های سکه از سوی بانک کارگشایی نیازهای خود را در این راستا برطرف کنند.

به گفته ضیاءالملکی، بانک مرکزی به راحتی می‌تواند حباب قیمت سکه را از طریق حراج سکه توسط بانک کارگشایی کنترل کند. چند سال گذشته نیز با دخالت بانک مرکزی حباب قیمتی سکه از بین رفت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تقریبا هر ۴ سکه یک اونس طلا است؛ اگر ۱۳۰۰ دلار تقسیم بر ۴ شود و در قیمت ارز ضرب شود، قیمت واقعی سکه به دست می‌آید.

وی افزود: هر قیمتی بالاتر از شیوه مذکور به دست آید، قیمت حبابی است؛ زمانی که بانک مرکزی سکه را به بازار عرضه کند، قیمت حبابی آن شکسته می‌شود.

طبق اعتراف فعالان بازار و سکه‌فروشان، در روزهای اخیر قیمت انواع سکه به صورت کاذب افزایش قابل‌ توجهی یافته است.

به دنبال نابسامانی‌های بازار طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون بهای انواع سکه تا امروز به صورت کاذب با قیمت‌های افزایشی به فروش می‌رسد.

دلار ۱۲۵۰ ، سکه ۴۰۰ هزار تومان

خبرگزاری فارس نیز گزارش داد: در شرایطی که برخی صرافان در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام به ایجاد جو نابسامان در بازار سکه و ارز کرده‌اند، دلالان فرصت را مناسب دیده و همزمان با افزایش کاذب قیمت سکه از سوی صرافان، قیمت‌های غیرمنطقی برای دلار ارائه می‌دهند.

بنابر‌این گزارش اعتراض برخی طلا‌فروشان برای قانون مالیات برارزش افزوده و به دنبال آن تعطیلی بخشی از بازار طی روزهای اخیر فضایی را برای جولان دلالان ارز و سکه در بازارهای غیررسمی ‌به‌وجود آورده است. این فضا درحالی ادامه دارد که هیچ یک از مقامات رسمی ‌از جمله بانک مرکزی تا کنون به صورت جدی برای ساماندهی وضعیت بازار وارد عمل نشده‌اند.

کمیاب و نایاب شدن سکه و دلار و از طرف دیگر ارائه نرخ‌های غیرقابل قبول و کاذب برای این اقلام توسط دلال‌های میادین اصلی شهر از جمله نشانه‌های رشد حبابی طلا و دلار در بازارهای داخلی است.

این درحالی ‌است که بانک مرکزی همچنان به سکوت خود ادامه می‌دهد و هیچ یک از مقامات مربوط به این مهم در این بانک ظاهرا قصد پاسخگویی به رسانه‌ها و آرام کردن فضای بازار را ندارند.

با مراجعه به صرافی‌های میدان فردوسی این مساله رنگ و بوی دیگری به خود پیدا می‌کند؛ چرا که این روزها روزهای ماهیگیری برخی از دلالان دلار از آب گل‌آلود بازار است و‌‌ می‌توان گفت دلالان برای عرضه دلار و سکه بازار سیاهی را‌ه انداخته‌اند.

در شرایطی که مراجع رسمی ‌برای کنترل بازار وارد عمل نمی‌شوند، نبود نرخ انواع ارز و سکه در تابلوهایی که پیش از این هر لحظه و ساعت نرخی متفاوت از انواع قطعات سکه و ارز به نمایش می‌گذاشتند این روزها نه تنها سوال برانگیز نیست، بلکه به نظر می‌رسد به تدریج باید به عادت تبدیل شود.

حوالی ظهر و در حقیقت این ساعات برای صرافان در تمام ایام سال،‌ «ساعت پیک کار»‌ تلقی می‌شده و امکان نداشت که مشتری در این ساعت به صرافی مراجعه کند و با تابلوی «بسته است»‌ مواجه شود. اما روز گذشته در حوالی میدان فردوسی به دفعات «تابلوی بسته است»‌ به چشم می‌خورد درحالی که فروشندگان در داخل مغازه حضور دارند.

خبرگزاری فارس برای کسب اطلاعات بیشتر از بازار به سراغ صرافان رفت تا از اوضاع انواع ارز و سکه در این شرایط نابه‌سامان با خبر شود.

صرافان از نبود دلار و سکه در مغازه‌های خود می‌گویند و ادامه می‌دهند: هیچ نرخی برای دلار و سکه به منظور فروش نداریم و فقط ترجیح می‌دهیم از مردم سکه خریداری کنیم.

این افراد هر یک با بیانی متفاوت تاکید می‌کنند:‌ اطمینانی برای خرید و فروش ارز و سکه در بازار وجود ندارد و به همین دلیل است که برخی از مغازه‌ها تعطیل هستند.

از طرفی یکی از جملاتی که وجه اشتراک تمام صرافان میدان فردوسی است، نبود سکه و دلار در بازار (مغازه‌هایشان) می‌باشد.

اما در این بین دلالان نیز بیکار نیستند و با پرسه زدن در حوالی میدان و خیابان‌های اطرف با دلارهای در دست خود و قیمت‌های نجومی ‌آنها برای مردمی‌که خواهان خرید دلار هستند مانور می‌دهند. دلار ۱۱۵۰ تومان؛ دلار ۱۱۷۸ تومان؛ دلار ۱۲۰۰ تومان؛‌ دلار ۱۲۲۰ تومان؛ دلار ۱۲۵۰ تومان. این‌ها نرخ‌هایی هستند که امروز در صرافی‌ها و توسط دلالان به خریداران دلار اعلام می‌شود.

م.ع مردی است که به یکی از صرافان که دلار را ۱۲۰۰ تومان اعلام می‌کند می‌گوید به اندازه ۵ میلیون تومان دلار با همین نرخ می‌خواهم و در واکنش به این جمله که آقا؛ الان بازار ثبات نداره، زمان مناسبی نیست که دلار بخرید. می‌گوید: احتیاج دارم و باید الان این میزان دلار داشته باشم. البته این مغازه جزو معدود مغازه‌هایی است که دلار می‌فروشد، اما با قیمتی که خودش نیز می‌داند واقعی نیست.

این روزها کم‌ نیستند مردمانی که احتیاج به دلار و سکه دارند، اما فقط خیابان‌ها را بالا و پایین می‌کنند و نمی‌دانند که چه کار باید بکنند، چون می‌دانند که این قیمت‌ها واقعی نیستند و از طرفی هم واقعا به دلار یا سکه احتیاج دارند.

گزارش خبرگزاری فارس از صرافی‌های میدان فردوسی حاکی‌است که روز گذشته به طور میانگین سکه طرح جدید با بهای ۳۴۰ هزار تومان، طرح قدیم با بهای ۳۵۳ هزار تومان، نیم سکه ۱۶۷ هزار تومان و ربع سکه ۸۴ هزار تومان مورد استقبال صرافان برای خرید از مردم قرار می‌گیرد.

این گزارش حاکی است، طی روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با بهای ۳۵۵ هزار تومان، تمام سکه بهار آزادی طرح قدیم ۳۶۸ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۱۷۰ هزارتومان و ربع سکه ۸۶ هزار تومان در بازارهای غیر رسمی‌به فروش رسید. البته به علت وضعیت نامناسبی که در بازار حاکم شده بعضی از مغازه‌ها قیمت‌های بسیار غیر منطقی برای سکه ارائه می‌دهند. به طور مثال عجیب نیست اگر با مغازه‌ای مواجه شویم که سکه طرح قدیم را با قیمت ۴۰۰ هزارتومان عرضه می‌کند.

یکی از صرافان در این باره می‌گوید: با این قیمت‌های بالا سکه‌ها را از مردم می‌خریم، ولی چون بازار نرخ ندارد سکه‌ای نداریم که بفروشیم. یکی از صرافانی که منصف‌تر از دیگران به نظر می‌رسد می‌گوید: دیروز گفتند که بانک مرکزی قرار است نرخ برای سکه اعلام کند، اما تا این لحظه ما نرخی را برای فروش سکه و دلار نشنیده‌ایم.

این صراف ادامه می‌دهد: منتظریم بانک مرکزی نرخ برای فروش سکه و دلار بدهد، بعد از این کار مغازه خود را باز می‌کنیم و فعالیت خود را شروع می‌کنیم.‌

طبق گفته‌های فعالان بازار روز گذشته بهای انواع سکه در بازارهای داخلی نسبت به روز قبل از آن افزایش یافته است و البته با قیمت‌های متفاوتی در نقاط مختلف بازار به فروش می‌رسد. نکته جالب اینجاست که تفاوت قیمت دیگر در حد منطقه به منطقه نیست، بلکه در صرافی‌های شهر در حد مغازه به مغازه، قیمت‌ها بایکدیگر فرق می‌کند.‌

گزارش‌های رسمی‌بیانگر فروش هر اونس طلا با ارزش ۷۲/۱۳۰۷ دلار در بازارهای جهانی است و این رقم بیانگر رشد ۰۱/۰ درصدی در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته است. همچنین هر اونس طلا در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته در بازارهای جهانی با ۱۸/۰ درصد رشد برابر ۲۸/۱۳۰۸ دلار خریداری شده است.

برگزاری جلسه فوری با طلافروشان و بازگشایی بازار

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از برگزاری یک جلسه فوری در اتحادیه طلافروشان تهران برای بازگشایی بازار طلا خبر داد.

محمد کشتی‌آرای در واکنش به این سوال که به‌رغم اعلام قبلی شما بازار طلا باز نشده است، ‌گفت: قرار است بازار باز شود و اگر خدا بخواهد سعی می‌کنیم تا بازار را باز کنیم.

وی افزود: جلسه‌ای در اتحادیه طلافروشان تهران در حال برگزاری است تا مطالبات معترضان در آن جلسه مورد بررسی قرار بگیرد و بازار طلای تهران باز شود.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: اطلاعیه‌ای را به تمام شهرستان‌ها برای بازگشایی بازار طلا و جواهر ارسال کردیم و از آنها خواستیم که هر چه سریع‌تر اقدام به بازگشایی کنند و این اطلاعیه را به تهران هم داده‌ایم.