رییس کل بانک مرکزی از تامین کالاهای اساسی با هدف جلوگیری از شوک بازار به هنگام اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی که قبل از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه محاسبه نرخ تورم صحت ندارد، گفت: افراد‌، روش‌ها، عوامل و فاکتورهای محاسبه تورم از چند سال گذشته تاکنون تغییر نکرده و مبنای محاسبه ما بر اساس مجموع ۳۵۹ قلم کالای اساسی و ضروری است؛ هرچند ۳۵ قلم کالا از این تعداد در زندگی مردم بیشتر موثر است، ولی ما میانگین رشد شاخص قیمت‌ها را در نظر می‌گیریم. وی ادامه داد: با هماهنگی وزارت بازرگانی، کالاهای اساسی را به میزان کافی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ذخیره‌سازی کردیم و اعلام میزان ۸/۸ درصد تورم در ماه گذشته کاملا بر اساس واقعیات می‌باشد. رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رکود قیمت مسکن در کاهش نرخ تورم تاثیر داشته است یا نه؟ تصریح کرد: بله. رکود قیمت مسکن به ۵/۲۸ درصد در کاهش تورم موثر بود.

بهمنی ادامه داد: قسمت اعظم تورم که با کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها خنثی شد و اگر به همین ترتیب قیمت مسکن ثابت بماند، رشد قیمت‌ها نیز کاهش خواهد داشت. وی در این خصوص یادآور شد: ۳۵ هزار میلیارد ریال جهت تامین مسکن اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه قرارداد بسته‌ایم که اگر بتوانیم تا پایان سال ۹۰ مسکن نیازمندان را تامین کنیم، مسکن از حالت تجاری و بازرگانی خارج خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص قیمت طلا نیز خاطرنشان کرد: در رابطه با طلا نیز همین اقدام را انجام داده‌ایم که افزایش ذخایر طلا در یک و نیم سال گذشته ذخایر کشورمان را چندین میلیارد دلار افزایش داده است و به واسطه آن نیز پشتوانه ذخیره‌ارزی کشور نیز افزایش داشته است.

بهمنی با اشاره به اینکه اگر پشتوانه ذخایر ارزی کشور به همین میزان افزایش یابد، به دنبال آن قدرت اقتصادی و ارزش پول کشور افزایش خواهد یافت، یادآور شد: امسال کمترین بدهی خارجی را داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا میانگین صادرات نفت کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: نه، کاهش نداشته‌ایم و میزان سابق را داریم و از تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت بیش از ۵/۲ میلیون بشکه صادر می‌شود. رییس کل بانک مرکزی افزود: ذخایر گاز کشورمان با کشف میادین جدید گازی در شمال کشور رتبه اول را در دنیا کسب کرده است.