مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به منافع گوناگون افزایش سرمایه بانک‌ها در صحنه داخلی و بین‌المللی گفت: بازپرداخت اقساط وام‌های پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی به حساب افزایش سرمایه بانک‌ها، طرح مناسبی در راستای افزایش سرمایه و تقویت قدرت تسهیلات‌دهی آنها است. کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با «فارس» در مورد اقداماتی که باتوجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید برای توانمند کردن سیستم بانکی انجام داد، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین نیازهای بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله تولید و صادرات، محدودیت دسترسی به منابع مالی است و به خصوص با توجه به هزینه‌های بالای تامین مالی در کشور لازم است تا سازوکارهای مناسبی برای تامین منابع مالی ارزان قیمت و بلندمدت از طریق شبکه بانکی کشور فراهم شود.

مزایای افزایش سرمایه بانک‌ها برای اقتصاد کشور

خبرنگار فارس تحلیل وی را در مورد طرح جدید بانک مرکزی برای معامله پایاپای افزایش سرمایه بانک‌ها از محل پرداختی‌های حساب ذخیره‌ارزی جویا شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات پاسخ داد: افزایش سرمایه بانک‌ها می‌تواند منافع گوناگونی همچون امکان تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ زیربنایی، امکان حضور در صحنه رقابتی موسسات مالی بین‌المللی به لحاظ ساختار مناسب سرمایه، امکان بهینه‌سازی وضعیت شبکه بانکی از نظر مدیریت انواع ریسک‌های اعتباری، امکان کنترل و ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز و موارد مشابه به همراه داشته باشد. پرویزیان تاکید کرد:‌ با توجه به موارد مذکور بانک‌ها همواره به دنبال منابع مالی ارزان قیمت بوده‌اند تا بتوانند با توجه به افزایش روزافزون تقاضای تسهیلات، آنها را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

به گفته این فعال شبکه بانکی، در این راستا صندوق ذخیره ارزی هم از جمله این منابع بوده که همواره مورد توجه شبکه بانکی بوده است. اقداماتی همچون لحاظ کردن بازپرداخت اقساط وام‌های پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی به حساب افزایش سرمایه بانک‌ها، می‌تواند طرح مناسبی در راستای افزایش سرمایه و تقویت قدرت تسهیلات دهی آنها باشد.