دنیای اقتصاد- بازار ارز کشور روز گذشته با وجود کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو در بازار‌های جهانی، شاهد افزایش ۸/۲ درصدی قیمت دلار آمریکا تا مرز ۱۰۹۰ تومان بود. روز گذشته قیمت هر یورو نیز با افزایش ۴۲ تومانی مواجه شد و به نرخ ۱۴۴۵ تومان فروخته شد. همچنین قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با ۳۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۳۳۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم و نیم سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۳۴۶ هزار تومان و ۱۶۵ هزار تومان فروخته شدند. دیروز معاملات دلار در بازار داخلی قفل شد

دلار آمریکا ۱۰۹۰

مسعودرضا طاهری

بازار ارز کشور روز گذشته با وجود کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو در بازار‌های جهانی، شاهد افزایش ۸/۲ درصدی قیمت دلار آمریکا تا مرز ۱۰۹۰ تومان بود.

روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا با نوسان ۳۰ تومانی تا نرخ فروش ۱۰۹۰ تومان نیز بالا رفت. در این میان خبر‌های رسیده از چهار راه استانبول تهران حاکی است که ارزش دلار آمریکا با وجود افت ارزش آن در مقابل یورو در بازار داخلی به دلیل «گم شدن قیمت» از سوی فروشندگان با نرخ‌های بعضا غیرواقعی هم اعلام شده است. در عین حال، بر اساس همین گزارش آخرین قیمت خریداری شده از سوی متقاضیان نرخ ۱۰۷۵ تومان بوده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده در یک هفته گذشته انجام حوالجات ارزی از طریق کشور امارات با محدودیت مواجه بوده و روز گذشته این شرایط با توجه به تلاش غرب برای تشدید تحریم‌ها با کارشکنی‌هایی از سوی دولت و بانک‌های امارات روبه‌رو بوده است. روز گذشته قیمت هر یورو نیز با افزایش ۴۲ تومانی مواجه شد و به نرخ ۱۴۴۵ تومان فروخته شد.نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز در پایان معاملات هفتگی بازار‌های جهانی بر روی رقم ۳۴۸۵/۱ بسته شد. این نرخ در ادامه نوسانات قیمت تا حد ۳۴۹۳/۱ نیز گزارش شده بود. اعلام ارقام بهتر از پیش‌بینی‌ها از نرخ تولید ناخالص داخلی در برخی کشورهای اروپایی در سه ماهه دوم ۲۰۱۰ از جمله فرانسه و اخبار رسیده از بانک مرکزی آمریکا مبنی بر تثبیت نرخ بهره ارزش دلار آمریکا را در مقابل یورو کاهش داد. بازار ارز کشور دیروز همچنین شاهد افزایش قیمت ۲۰ تومانی پوند انگلیس و افزایش ۱۵ تومانی صد ین ژاپن بود به نحوی که قیمت آنها به ترتیب به حد ۱۶۹۰ و ۱۲۵۰ تومان هم رسیده بود.

عبور از مرز ۱۳۰۰ دلار

از بازار سکه و طلا نیز خبر می‌رسد که روز گذشته برخی از طلا فروشان در ادامه اعتراضات خود به نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده اقدام به تعطیلی مغازه‌های خود کرده که این اقدام به‌رغم تلاش دولت برای کنار آمدن با شرایط ویژه این صنف کماکان با اشکالاتی مواجه است. این شرایط روز گذشته علاوه بر افزایش قیمت سکه بهار آزادی بر سر در گمی قیمت در بازار ارز نیز به طور جدی موثر بوده است.

سکه ۳۳۰ هزار تومان

دیروز قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی با ۳۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۳۳۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم و نیم سکه نیز با ۱۰۰۰ تومان و ۲۰۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۳۴۶ هزار تومان و ۱۶۵ هزار تومان فروخته شدند. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته پس از عبور از رکورد ۱۳۰۰ دلاری بین دو سطح ۶/۱۳۰۱ دلار و ۶/۱۲۹۰ دلار در نوسان بوده که در پایان معاملات هفتگی دیروز بر روی رقم ۱۲۹۷ دلار بسته شد. قیمت طلا در روزهای اخیر از شرایط ناامیدکننده فروش خانه‌های نوساز در آمریکا برای ماه آگوست با جهت افزایشی تحت حمایت است. نرخ تورم در این ماه در آمریکا نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹/۰ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ در حالی که سقف تورم انتظاری فدرال رزرو ۵/۱ درصد اعلام شده است.

ایرنا نیز گزارش داد هر دلار آمریکا در معاملات روز شنبه بازار آزاد ارز تهران با ۲۸۰ ریال افزایش نسبت به چهارشنبه هفته گذشته ۱۰ هزار و ۸۵۰ ریال به فروش رسید. بنا بر این گزارش هر یورو (واحد پول اروپا) در معاملات بازار آزاد ارز تهران با ۵۵۰ ریال افزایش نسبت به دوره مورد بررسی ۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال دادوستد شد.

در این معاملات هر پوند انگلیس با ۲۳۰ ریال افزایش نسبت به زمان مورد اشاره ۱۶ هزار و ۹۰۰ ریال خرید و فروش شد.

براساس این گزارش، هر قطعه سکه طرح قدیم بهار آزادی در معاملات روز جاری بازار تهران با ۱۳۰ هزار ریال افزایش نسبت به چهارشنبه گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال معامله شد.

هر قطعه سکه طرح جدید بهار آزادی نیز در معاملات روز شنبه با ۱۱۰ هزار ریال افزایش نسبت به جلسه قبل سه میلیون و ۳۵۰ هزار ریال به خریداران عرضه شد. قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی در معاملات روز جاری با ۴۰ هزار ریال افزایش نسبت به روز مورد بررسی به یک میلیون و ۶۷۰ هزار ریال و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۲۵ هزار ریال افزایش نسبت به جلسه قبل ۸۵۰ هزار ریال در بازار عرضه شد.

عکس: آکوسالمی