رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه تشکیل شرکت بیمه تعاونی در آخرین مراحل خود قرار دارد، گفت: آزادسازی یکباره تعرفه‌‌ها مشکلاتی را برای شرکت‌‌های بیمه ایجاد می‌کند. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به آزادسازی برخی نرخ‌ها در بازار بیمه کشور گفت: بیمه مرکزی در پی آزادسازی تعرفه‌‌ها و رسیدن آن‌ها به مبانی علمی و تخصصی است، به همین منظور نظرات کارشناسی بیمه مرکزی در این راستا در اختیار شرکت‌‌های بیمه قرار می گیرد.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه ر‌هاسازی از سوی بیمه مرکزی نسبت به تعرفه‌‌ها و اعمال نرخ‌ها از سوی شرکت‌‌های بیمه صورت نگرفته است، عنوان کرد: حتی در برخی موارد که نرخ‌‌ها را آزادسازی کردیم، شرکت‌‌های بیمه از بیمه مرکزی استعلام می‌کنند و بیمه مرکزی نیز نظرات کارشناسی خود را به شرکت‌‌های بیمه ارائه می‌کند.

به گفته وی با توجه به اینکه بازار بیمه کشور ۳۰ سال با سیستم تعرفه‌ای عمل کرده، بنابراین ما به دنبال این هستیم که بازار به یکباره از این سیستم خارج نشود تا از این لحاظ مشکلی نیز برای این صنعت ایجاد نگردد. فرشباف ماهریان ادامه داد: البته اگر شرکت‌‌های بیمه نرخ‌های خود را به حدی کاهش دهند که حتی دچار ضرر نیز شوند، ما هیچ مخالفتی با آنها نمی‌کنیم، شرکت‌ها باید تبحر و توانایی لازم را برای نوع مدیریت خود تشخیص دهند. وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تشکیل شرکت بیمه تعاونی گفت: تمام شرایط لازم برای تاسیس این شرکت از سوی بیمه مرکزی انجام شده، به نحوی‌که آیین نامه مربوطه اصلاح و توسط شورای‌عالی بیمه ابلاغ شده است.

رییس شورای عالی بیمه با بیان اینکه مذاکراتی در راستای تعیین اعضای هیات مدیره این شرکت در حال انجام است، عنوان کرد: طبق آیین‌نامه‌‌های مربوطه باید حداقل سرمایه مورد نیاز این شرکت بدون اتکایی ۲۸ میلیارد تومان و با اتکایی ۴۰ میلیارد تومان باشد که در مسیر تاسیس باید تامین شود.