گروه بازار پول- فروش عمده طلا و اقبال سرمایه‌داران به خرید دارایی‌های پر ریسک در شرایط افزایش شاخص داوجونز در بورس نیویورک، بهای طلا در پایان معاملات هفتگی با افت تقریبا ۱۴ دلاری تا ۱۲۴۶ دلار کاهش یافت. پس از عید سعید فطر قیمت سکه بهار آزادی با ۱۰۰۰ تومان کاهش به ۳۱۳ هزار تومان افت کرد. بازار ارز نیز دیروز شاهد کاهش قیمت ارزهای عمده بود. یورو ۱ تومان افت قیمت را ثبت کرد و ۱۳۵۳ تومان فروخته شد. دلار آمریکا و صد ین ژاپن هر یک با ۳ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۱۰۵۶ تومان و ۱۲۴۰ تومان به خریداران عرضه شدند. پوند انگلیس نیز ۸ تومان ارزان شد و نرخ ۱۶۳۷ تومان را به ثبت رساند.

ایلنا نیز در گزارشی نوشت، قیمت طلا بعد از شش هفته بار دیگر از نفس افتاد و از روز شنبه به طور رسمی سیر نزولی خود را آغاز کرد. البته قیمت طلا از چند روز گذشته سیر نزولی خود را آغاز کرده بود و به گفته بسیاری از کارشناسان این موضوع بسیار طبیعی بوده است، چرا که همیشه در همین ماه‌ها از سپتامبر تا نوامبر (شهریور تا آبان) نوسانات دامنه‌دار قیمتی در بازار طلا وجود داشته است. به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، افزایش عرضه در بازارهای بین‌المللی از جمله بازارهای آسیایی و همچنین روند رو به بهبود شاخص ارزش دلار و کاهش قیمت نفت از دلایل اصلی سیر نزولی قیمت طلا بوده است.

قیمت طلا در آخرین روز معاملات بازار نیویورک که در روز شنبه اتفاق افتاد به کمتر از یک هزار و ۲۴۷ دلار رسید که در مقایسه با شش هفته گذشته یکی از بی‌سابقه‌ترین قیمت‌ها را از آن خود کرده است.

فروش سوداگرانی توسط سفته‌بازان و همچنین به وجود آمدن اندکی ثبات در بازارهای مالی و تعطیلات تابستانی آمریکا از دیگر عواملی بود که سرمایه‌گذاران را به ترغیب فروش طلا و گسیل آن به بازار کرد و همین امر موجب افت قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی شد. بسیاری عقیده داشتند که با فرا رسیدن ماه‌های جشن و ازدواج کشور شبه جزیره هند که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنت طلا در جهان است و همچنین افزایش تقاضای طلا در بازار‌های کشورهای عربی و اسلامی پس از فرارسیدن ایام عید فطر بازار طلا با افزایش مواجه شود، اما رشد عرضه طلا در این بازارها کاملا بازار طلا را با یک شوک قیمتی مواجه کرد. فروش ۱۰ تن طلا به کشور بنگلادش از سوی صندوق بین‌المللی پول در روز پنجشنبه بر کاهش قیمت این فلز گرانبها اثر گذار بود.