معاون ارزی بانک مرکزی هر گونه تحریم علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بر اساس استانداردهای بین‌المللی غیرممکن دانست. حمید برهانی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره احتمال تحریم‌ بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی از نظر اصول و طبق استانداردهای بین‌المللی نباید تحریم شود و به هیچ‌وجه تحریم نمی‌شود. وی گفت: بانک مرکزی عراق هم در زمان تحریم‌های شدید علیه این کشور تحریم نشد.

به گزارش ایسنا، پیش از این برخی رسانه‌های خارجی از احتمال تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داده بودند.

سبدهای ارزی با پول‌های داخلی کشورها

معاون وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه قطعا نیاز به تنوع بخشیدن به منابع ارزی وجود دارد، اظهار کرد: منابع ارزی باید در سبدهای مختلفی باشد و قاعدتا تمام کشورها، سبد ارزی خود را تغییر می‌دهند، ایران نیز باید این کار را انجام دهد.

بهروز علیشیری، رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: نکته بسیار مهم دیگر این است که ایران باید به سمت سبدهای ارزی بر پایه مناسبات پول‌های داخلی کشورها برود. به گفته او هیچ دلیلی وجود ندارد که تمام معاملات به دلار یا یورو انجام شود؛ برای مثال می‌توان معاملات با هند به روپیه، با ترکیه به لیره و با عربستان به ریال انجام داد. علیشیری ادامه داد: باید یک سبد واحد ایجاد شده و اجازه داده نشود که نوسانات ارز در بازارهای بین‌المللی که عمدتا پشتوانه کاغذی دارند، روی مناسبات ارزی تاثیر بگذارد.