التهاب بازار بیمه چهار تا پنج سال آینده فروکش می‌کند

عکس:‌نگار متین‌نیا

مدیرعامل بیمه البرز گفت: هرچند بازار بیمه کشور به‌دلیل آزادسازی تعرفه‌ها با التهاب مواجه شده، اما این امر ظرف چهار تا پنج سال آینده از بین خواهد رفت.

«محمدابراهیم امین» در گفت‌وگو با «ایرنا» ‌پیش‌بینی کرد شرکت‌های بیمه‌ای ظرف دو تا سه سال آینده بتوانند فعالیت‌های خود را براساس حساب‌های دقیق و مناسب برنامه‌ریزی کنند.

به گفته وی، ‌هرچند آزادسازی قیمت‌ها در کوتاه مدت مشکلاتی را برای بازار بیمه ایجاد می‌کند، اما این امر در بلندمدت از بین خواهد رفت. وی با اشاره به آزادسازی تعرفه‌های بیمه‌ گفت: شرکت‌های بیمه‌ای پس از آزادسازی تعرفه‌ها روی نرخ‌ها رقابت کرده و قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.

وی با بیان آنکه‌ مشتریان توجه زیادی به قیمت خدمات دارند، گفت: ‌این در حالی است که کیفیت دریافت خدمات بیمه‌ای از شاخص‌های مهم این بخش است.

مدیرعامل بیمه البرز اظهار داشت: این شرکت پس از آزادسازی تعرفه‌ها نه تنها تلاش دارد نرخ‌ها را بدون توجیه اقتصادی ارائه نکند، بلکه ارائه خدمات مطلوب را نیز مدنظر قرار خواهد داد. وی با اشاره به سابقه فعالیت طولانی این شرکت، تصریح کرد که ‌این امر سبب شده تا شناخت مناسبی از مشتریان داشته باشیم، ضمن آنکه باید در بازار بیمه کشور نرخ‌های معقول و فنی ارائه شود.

امین با تاکید بر اهمیت ضرورت ارائه نرخ‌های فنی در صنعت بیمه کشور ‌گفت:‌ تمام شرکت‌ها باید به این مساله توجه و از نیروی کارشناسی مناسب بهره‌گیری کنند.

مدیرعامل بیمه البرز ادامه داد: در صورتی که شرکت‌های بیمه‌ای از نیروی کارشناسی مناسبی برخوردار نباشند، نرخ خدمات خود را براساس قیمت سایر شرکت‌ها تنظیم و حتی گاهی نرخ‌ها را ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به شرکت‌های دیگر تقلیل می‌دهند.

وی گفت: هرچند این امکان وجود دارد که مشتریان به دلیل وجود نرخ‌های کمتر به سمت این شرکت‌ها سوق یابند، اما به دلیل دریافت خدمات نامناسب پس از مدتی به شرکت‌های دارای کارشناس مراجعه خواهند کرد.

امین اظهار داشت: شرکت‌هایی که خدمات را با نرخ‌های غیرمنطقی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند پس از مدتی به دلیل زیان مجبور به کاهش میزان خسارت پرداختی یا پرداخت دیرهنگام آن می‌شوند.

وی درباره تعرفه‌های اعمالی بیمه مرکزی نیز گفت: این تعرفه‌ها مربوط به ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته است؛ در حالی که وضعیت حوادث و سوانح تغییر کرده و برخی از ریسک‌ها افزایش و برخی دیگر کاهش یافته است.

مدیرعامل بیمه البرز در ادامه درباره تشکیل کنسرسیوم بیمه‌ای مطالبات معوق بانکی نیز گفت: بیمه البرز در این کنسرسیوم شرکت نخواهد کرد، زیرا در آن صورت بیمه‌ها مسوول پرداخت بدهی بانک‌ها می‌شوند.

امین با اشاره به نیم قرن فعالیت بیمه البرز در صنعت بیمه کشور افزود: این شرکت هفت درصد از سهم بیمه کشور را در اختیار دارد و پایین‌ترین ضریب خسارت را در بین شرکت‌های بیمه‌ای دولتی به خود اختصاص داده است.

وی به اهمیت تکنولوژی اطلاعات در شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: هم اکنون تمام عملیات مالی و اداره شرکت به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد.

امین در زمینه فضای کسب و کار در صنعت بیمه کشور نیز اظهار داشت: از سال ۸۰ که اجازه تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی داده شد

۱۶ شرکت بخش خصوصی به همراه چهار شرکت دولتی بازیگران اصلی صنعت بیمه کشور هستند.

وی درباره خصوصی‌سازی بیمه البرز با بیان آنکه ‌بخشی از سهام بیمه البرز بابت رد دیون دولت واگذار شده است، ‌گفت: ‌۸۰ درصد از سهام این شرکت به بخش‌خصوصی واگذار شده و ۲۰ درصد مابقی نیز باید براساس اصل ۴۴ قانون اساسی در اختیار دولت باشد‌.

مدیرعامل بیمه البرز خاطرنشان کرد که‌ ۵۰ درصد از سهام این شرکت در اختیار بخش خصوصی و ۳۰ درصد دیگر نیز به‌صورت فریفلوت (سهام ‌شناور آزاد) است و روزانه خرید و فروش می‌شود.

وی اجرای برنامه خصوصی‌سازی در چهار و پنج سال گذشته توسط دولت را موفق و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هیچ ایرادی به دولت برای اجرای این برنامه وارد نیست.