رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به رسیدگی به شکایت‌های پرداخت خسارت در بیمه مرکزی، از حمایت نسبت به حقوق بیمه‌گذاران در قراردادهایی که ممکن است شرکت‌های بیمه با نرخ‌های غیر فنی ارائه کنند و برخورد با آنها خبر داد. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به ایجاد دفتری در بیمه مرکزی برای رسیدگی به شکایت‌های پرداخت خسارت از حدود یک سال قبل گفت: بیمه مرکزی در بحث پرداخت خسارت، نظارت‌های مستقیمی‌را برای افزایش رضایتمندی مشتریان بیمه انجام داده است. رییس شورای عالی صنعت بیمه با تاکید بر اینکه رضایتمندی مشتریان در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: سندیکای بیمه‌گران منشور اخلاقی تدوین کرده و تحقق این منشور را پیگیری می‌کند.

وی از حمایت بیمه مرکزی نسبت به حقوق بیمه‌گذاران در قراردادهایی که ممکن است شرکت‌های بیمه با نرخ‌های غیر فنی ارائه کنند و برخورد با آنها خبر داد و تصریح کرد: بیمه مرکزی از شرکت‌های بیمه کشور ارائه سرویس و خدمات بیشتری را انتظار دارد که همین امر نیز می‌تواند یکی از دلایل اصلی افزایش ضریب خسارت در این صنعت باشد. به گفته فرشباف ماهریان، بحث اصلاح نظام تعرفه‌ای یا آزادسازی نرخ تعرفه به دلیل عدم کارآیی لازم نرخ‌ها صورت گرفت، به نحوی که ارقام حق بیمه در برخی از رشته‌ها بالا بوده، در حالی که ضریب نفوذ یا ضریب خسارت در همان رشته ارقام پایین‌تری را نشان می‌داد.

این مقام مسوول در صنعت بیمه خاطرنشان کرد: برای ایجاد یک بازار رقابتی و منفعت بیمه‌گذاران به عنوان موضوعات طرح تحول صنعت بیمه، سه مرحله از اصلاح نظام تعرفه‌ای انجام شد. بخش بزرگی از نرخ‌ها در بازار رقابتی عملا آزادسازی شد و نرخ‌ها سیر معقولی را در بازار پیدا کرد که همین امر نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل افزایش ضریب خسارت باشد.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با تاکید بر اینکه صنعت بیمه باید از عملیات بیمه‌ای حداقل سود را کسب نماید و همین موضوع یکی از استراتژی‌های تدوین شده در این صنعت در ایران و تمام دنیا است، عنوان کرد: بازده اقتصادی سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت بیمه از عملیات بیمه‌ای نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: حق بیمه‌ها باید متناسب با ضریب خسارت به علاوه هزینه‌های اداری، نمایندگی‌ها و غیره باشد. اگر شرکت‌های بیمه می‌خواهند که سودی از قبل اینگونه عملیات داشته باشند، باید در حداقل باشد، زیرا صنعت بیمه باید از بازده سرمایه‌گذاری‌های خود بتواند توجیه اقتصادی فعالیت‌ها را برای سهامداران داشته باشد.