رکود مسکن، عامل مطالبات معوق

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید براینکه این بانک هیچ مانعی را برای حضور بانک‌های خارجی قرار نداده است، رکود مسکن را عامل اصلی بالارفتن مطالبات معوق دانست و گفت: تصویب افزایش سرمایه بانک‌ها عرصه را برای حضور بانکداران جدید سخت کرده؛ ولی موجب وجود بانک‌های مستحکم در شبکه بانکی می‌شود.

حمید برهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها درباره مهیا کردن فضای حضور بانک‌های خارجی در ایران و موانعی که در این راه وجود دارد، اظهار کرد: بانک مرکزی از هر بانکی که تمایل حضور در ایران داشته باشد استقبال می‌کند و تردیدی نیست که اگر آنها درخواستی در این باره مطرح کنند، این بانک مشکلی نخواهد داشت.

این اظهارات معاون ارزی بانک مرکزی در حالی صورت می‌گیرد که طبق گفته‌های بسیاری از فعالان بانکی بارها بانک‌های خارجی درخواست خود را برای تاسیس بانک در ایران به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند؛ ولی به دلیل سختگیری‌های بانک مرکزی از این خواسته خود منصرف شده‌اند.

افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی کار را سخت کرده است

وی درباره موانعی که با تصویب افزایش سرمایه بانک‌ها و رسیدن آن به رقم ۴۰۰ میلیارد تومان برای افزایش بانک‌ها در کشور و منابع تسهیلات‌دهنده به وجود می‌آید، افزود: بنده فکر می‌کنم این تصمیم با توجه به تقاضایی که در بازار برای تاسیس بانک‌ها وجود داشت، گرفته شد.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید براینکه فراوانی تقاضا باعث بالا رفتن سرمایه اولیه برای تاسیس بانک و افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی شد، ادامه داد: رسیدن حداقل سرمایه به ۴۰۰ میلیارد تومان از یک نظر کار را سخت‌تر کرده است و اگر کسی بخواهد بانک تاسیس کند، برای تامین این سرمایه با مشکل مواجه است. به اعتقاد برهانی، مصوبه افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی موجب می‌شود بانک‌هایی اجازه فعالیت پیدا کنند که استحکام بیشتری داشته باشند.

چرا بانک‌ها تسهیلات مبادله‌ای نمی‌پردازند؟

مدیرعامل سابق بانک صادرات درباره چرخش بانک‌ها به سمت عقود مشارکتی بیش از عقود مبادله‌ای گفت: بنده فکر می‌کنم با کاهش نرخ تورم، نرخ‌ها هم تعدیل می‌شود و همین امر فاصله بین عقود مبادله‌ای و مشارکتی را کمتر خواهد کرد. پیش‌بینی‌های بانک مرکزی بر این اساس است که این فاصله کمتر شود.

رکود مسکن، حجم معوقات را افزایش داد

برهانی درباره‌ علت ایجاد مطالبات معوق بیان کرد: یکی از علل ایجاد معوقات رکود مسکن بوده است. از سوی دیگر بسیاری از انبوه‌سازان که تسهیلات‌ را در زمینه مجتمع‌سازی به کار گرفته بودند، پس از رکود نتوانستند بازپرداخت کنند و این امر باعث ایجاد مطالبات معوق شد.

وی درباره تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر مطالبات معوق افزود: انتظارات تورمی ‌ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر زیادی در افزایش معوقات ندارد. بلکه معتقدم با تزریق وجوه و گردش مالی که ایجاد می‌شود، باعث رونق در اقتصاد می‌شود.

تنها رییس کل می‌تواند در مورد ذخیره ارزی سخن بگوید

معاون ارزی بانک مرکزی درباره ذخایر ارزی، میزان خروج دارایی‌های ارزی ایران از اروپا، سپرده‌گذاری آنها در بانک‌های داخلی و حساب ذخیره ارزی گفت: در این موارد اطلاعی ندارم. قرارمان بر این است که درباره این موارد فقط دکتر بهمنی به نمایندگی صحبت کند تا وحدت خبررسانی وجود داشته باشد.